Natuurlijk maken wij sociale boxen, laten we dat voorop stellen. Maar we leggen het ook graag uit.
En misschien heb je het wel eens langs zien komen: de term ‘social enterprise’ of ‘sociale onderneming’. Dit zijn bedrijven en organisaties die het iets teruggeven aan de samenleving. Omdat ze dat belangrijker vinden dan maximaal winst maken. Klinkt ons als muziek in de oren. Het is onze missie om maatschappelijke impact te maken. Daarom zijn we ook een Social Enterprise. Voegen we het label graag toe aan onze boxen. Niet voor de titel, wel voor de sociale impact. Wat social return, SROI en Social Enterprise nou precies betekenen? Gaan we je vertellen. Komt ‘ie.
Wat is social return?
Social return gaat over dat wat je teruggeeft aan de maatschappij. Producenten gebruiken grondstoffen en bedrijven laten vaak mensen in fabrieken werken. Sociale ondernemingen kiezen er daarom voor om ook iets terug te doen. Om goed met mensen om te gaan. Denk aan social impact door het ondersteunen van lokale gemeenschappen.
Mooi voorbeeld: The Good Roll. Naast de leukste wc-rollen van 100% gerecycled papier en zonder plastic verpakking, doet dit merk ook wat terug op sociaal vlak. Social return in de vorm van het doneren van opbrengst zodat er in Afrika toiletten gebouwd kunnen worden. Mooi toch?
Social return kan zich ook uiten in het samenwerken met sociale werkplaatsen. Of door ruimschoots te geven aan goede doelen. Zo geef je kopers de kans om een social return on investment te realiseren. In ons geval: bedrijven of (overheids)organisaties die hun jaarlijkse kerstpakket zoeken, kunnen bij ons terecht voor een cadeau met sociale impact.
Om deze social return in kaart te brengen en aan te kunnen tonen, doen sociale ondernemingen uitgebreide impactmetingen. Je wilt immers weten waar je impact maakt. Zodat de maatschappelijke missie nagestreefd kan worden.
SROI betekenis en voorbeelden
Hebben we het over social impact, dan gaat het ook al snel over social return on investment. Afgekort: SROI. De betekenis van social return on investment komt van de economische factor ROI. Omdat bedrijfskeuzes steeds vaker ook sociale en milieu impact meenemen (yes yes!), kennen we nu ook SROI. Dat is niet altijd uit te drukken in geld. Het gaat bij social return om een positieve impact op mens of maatschappij. SROI betekent bijvoorbeeld taallessen geven of betaald werk creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Overheidsorganisaties worden gestimuleerd om bij het inkopen sociale impact mee te nemen. Gemeenten hanteren soms bijvoorbeeld een x percentage SROI als vereiste bij een aanbesteding. Bij ZustainaBox merken we dat bijvoorbeeld bij kerstpakketten. Gelukkig hebben we genoeg cadeaus die barsten van de sociale impact. Die willen inspireren. Aanmoedigen om ook op social return te letten. Om mens centraal te zetten.
BEKIJK HIER ONZE CADEAUS MET SOCIAL IMPACT
Over Social Enterprise NL
Achter een beschermde naam, certificering of label schuilt doorgaans een onafhankelijke organisatie. Zo ook hier. Social Enterprise NL is een netwerk van sociale ondernemingen die naar een radicale systeemverbetering streeft. Naar een samenleving waarin niet de waarde van aandeelhouders, maar maatschappelijke waarde centraal staat.
Sociale ondernemingen kunnen zich aanmelden om lid te worden. Social Enterprise NL hanteert daarbij de Europese definitie van een social enterprise. Dat betekent onder andere dat de maatschappelijke missie voorop staat. En dat er een verdienmodel is. Organisaties die puur bestaan door donaties kunnen dus geen social enterprise zijn. Sociale ondernemingen maken namelijk winst, wat ze inzetten om de wereld mooier te maken. Winst als middel, niet als doel. Een kruising tussen een goed doel en een traditioneel bedrijf dus.
Bij ZustainaBox willen we koploper zijn. Die nieuwe, inclusieve, circulaire en armoedevrije economie aansporen. Daarom zijn we lid van het Social Enterprise netwerk. Het is onze passie om goed te doen voor de wereld en de aarde mooier te maken. We verdienen ons geld met het maken van maatschappelijke impact. Daarom staan we ook op de Buy Social Market van Social Enterprise.
LEES OOK: CERTIFICATEN EN KEURMERKEN OMTRENT DUURZAAMHEID: WAT MOET JE ER (NIET) MEE?
Voorbeelden van social return
Sociale impact. Hoe maak je die? We zetten een paar voorbeelden op een rij.
#1: Samen met een sociale werkplaats
Sociale ondernemingen hebben een hart voor de maatschappij. Participatie op de arbeidsmarkt is zo’n topic. Juist mensen die niet zo makkelijk aan een reguliere baan komen waardering geven. Niet alleen door ze te zien, maar door hen betaald werk te bieden. Worden we warm van. Daarom werken wij samen met Voorne-Putten Werkt, een werk-leerbedrijf in onze regio. Zij helpen ons met het inpakken van de ZustainaBoxen tot een verrassend en aantrekkelijk cadeau. In deze sociale werkplaats worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt begeleid zodat zij kunnen werken onder aangepaste omstandigheden.
#2 Doneren maar
Impact maken kan ook door weg te geven. Winst herinvesteren om meer impact te kunnen maken én financieel bijdragen aan goede doelen. Met onze ZustainaFoundation geven we bijvoorbeeld aan de Voedselbank, Unicef, The Pollinators, WWF, Everyday People en Trees For All. Deze doelen kiezen we niet zomaar. We kiezen NGO’s die ecologische en sociale uitdagingen aanpakken. Die goed doen voor mens en milieu. En we selecteren op CBF en/of ANBI erkenning, net als het inzichtelijk maken van hun financiën.
MEER WETEN OVER ONZE IMPACT? DOWNLOAD ONS IMPACTRAPPORT
Een mooi voorbeeld is ook LemonAid, die heerlijke dorstlessers van bijvoorbeeld limoensap maakt. De ingrediënten worden biologisch en fairtrade ingekocht in bijvoorbeeld Paraguay, Sri Lanka, Rwanda en Mexico. Om iets terug te doen, gaat er per verkocht flesje een deel naar de LemonAid & ChariTea (snap je ‘m?) Foundation. Daarmee worden lokale sociale projecten ondersteund, die zich bijvoorbeeld richten op de inclusie van mensen met een handicap. Keep it up!
Drie voorbeelden van ondernemingen met social return:
B Corp vs. Social Enterprise
Keurmerken, certificeringen. Houd je het nog bij? Ook op het gebied van duurzaamheid zijn ze er en masse. Zo zijn wij bijvoorbeeld ook B Corp. In dat assessment traject kwamen ook sociale aspecten aan de orde. Zo zijn Community en Customers hier beiden hoofdcategorieën. Daar worden organisaties die het B Corp assessment doorlopen bevraagd over hun lokale impact, mate van inclusie en het verbeteren van werkomstandigheden.
Klinkt als social return, vind je niet? Yep. SROI speelt ook een rol bij B Corp en zo overlappen deze twee best een beetje. Alleen maar mooi als je het ons vraagt. Hoe meer er naar gevraagd wordt en op beoordeeld wordt, hoe beter!
LEES OOK: WIJ ZIJN B CORP GECERTIFICEERD: WAT HOUDT ‘T IN?
Onze sociale boxen in de spotlight
Ons ultieme social impact cadeau? De Super Social Box. Met maximaal social return. Alléén maar producten van bedrijven die ook Social Enterprise zijn. Ingepakt door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En dat doen ze stuk voor stuk met veel liefde. Bekijk ‘m hier en lees meer over onze Social Enterprise Kerstpakketten.
Nog een van onze aanraders? Het Home Sweet Home kerstpakket met 100% sociale producten. Met liefde gemaakt door sociale ondernemers. Die ook impact op één zetten. Dit is social return ten top. Welke kies jij?