Maar liefst 36 procent van alle werknemers is bereid om dit jaar zijn of haar kerstpakket te doneren. Dit blijkt uit onderzoek dat Panelwizard uitvoerde in opdracht van Zustaina onder 1.077 Nederlanders werkzaam in loondienst. Toch zien we ook dat een aanzienlijk gedeelte van de Nederlanders nog altijd zeer gehecht is aan het eindejaarsgeschenk. Zo zegt 27 procent van alle ondervraagden minder gemotiveerd te zijn om hun werk goed te doen, als ze geen kerstpakket krijgen.
De opvallendste resultaten
Vooral mannen ontvangen liever geen kerstpakket
Hoewel ruim een kwart van de werkende Nederlanders gedemotiveerd raakt wanneer ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt maar liefst รฉรฉn op de drie werkenden aan het nut van de klassieke doos met geschenken. Vooral mannen zijn kritisch. Ze zien de toegevoegde waarde er niet van in.
Dat geldt veel minder voor vrouwen. We zien dat er kritischer naar de inhoud wordt gekeken door zowel mannen als vrouwen. De ragout en patรฉ lijkt zijn langste tijd te hebben gehad.
Hoogopgeleiden willen hun pakket wel doneren
Met 41 procent zijn vooral hoogopgeleiden bereid om hun kerstpakket aan een goed doel te schenken. Onder praktisch en middelbaar geschoolden geldt dit voor slechts 29 procent en 33 procent van de respondenten.
Jaarlijks lanceert Zustaina een kerstkeuzeportaal voor bedrijven waar werknemers kunnen kiezen uit een pakket, een bon of een goed doel. In 2023 doneerde 15% van alle kiezers aan het goede doel. 55% koos voor een bon en 30% voor een kerstpakket of cadeau.
Mannen zijn gedemotiveerd als ze geen pakket krijgen
Bijna 30% van de ondervraagden geeft aan gedemotiveerd te raken als ze geen kerstpakket van hun werkgever ontvangen. Vooral jonge mannen onder de 40 jaar vinden het jaarlijkse kerstpakket een belangrijke blijk van waardering. Zonder het kerstpakket zijn ze minder gemotiveerd om voor hun werkgever te werken.
Het geven van een kerstpakket zorgt dus nog steeds voor motivatie bij werknemers. Met een mooi pakket kun je als bedrijf laten zien dat je werknemers waardeert en moeite voor hun doet. Dat geeft een gevoel van trots en vertrouwen in het bedrijf.
Hoog opgeleiden zijn cynisch over kerstpakket
Hoewel een kwart van de werkende Nederlanders gedemotiveerd raakt wanneer ze geen kerstpakket ontvangen, twijfelt tegelijkertijd maar liefst รฉรฉn op de drie werkenden aan het nut van de klassieke doos met geschenken. Vooral mannen zijn kritisch: bijna veertig procent van hen ziet de toegevoegde waarde er niet van in, tegenover slechts 25 procent van de vrouwen.
De traditionele kerstpakketten bevatten nog steeds veel producten waar je niets aan hebt. Terwijl je met de inhoud ook het verschil kan maken. Daarmee kun je laten zien waar je als bedrijf voor staat. Een unieke kans dus eigenlijk. Maar dan moet je als board wel lef hebben om ergens anders voor te gaan kiezen.
Mannen hebben liever een kerstborrel dan een pakket
Mocht je als werkgever dit jaar overwegen om gรฉรฉn kerstpakket te geven, dan is het een goed idee om extra uit te pakken tijdens de kerstborrel โ zo blijkt uit het onderzoek. Maar liefst negentien procent van alle werkenden geeft namelijk de voorkeur aan een kerstborrel boven een geschenk of pakket. Onder jongeren bedraagt dit zelfs een derde van alle ondervraagden.
Van Leeuwen: โDe feestdagen draaien om verbondenheid en samenzijn, thuis en op het werk. Bedrijven die een duurzaam kerstpakket geven, kiezen ook vaker voor andere groene arbeidsvoorwaarden zoals een fietsvergoeding of gratis reizen met het openbaar vervoer. Een duurzaam kerstpakket of verjaardagscadeau past wat dat betreft perfect in dat plaatje.โ
Over Zustaina
Zustaina is gespecialiseerd in het samenstellen van het mooiste duurzame cadeau voor de zakelijke markt. Gifts for Goods noemen we dat. Geschenken waarmee je goed geeft en goed doet. Voor in je kerstpakket, je loyaliteitsprogramma, je onboardingskit of relatiegeschenk.
Sustainable Giving met een Z en een missie. Met de Z van de Zus van onze founder Manon die ze plotseling verliest. Om te dealen met dit grote verlies ontwikkelt ze een passie voor duurzaam leven. Ze ontdekt dat ons consumerend gedrag de grootste impact heeft op natuur, milieu en klimaat. Haar passie wordt een missie. Bijna een obsessie. Ze wil zoveel mogelijk mensen inspireren vaker te kiezen voor duurzaam. En begint Zustaina.
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
Voor meer informatie over Zustaina kan contact worden opgenomen met Manon van Leeuwen – Manon@zustainabox.nl | 06-24 94 66 44