Ieder jaar vaste prik aan het begin van maart: de Nationale Week zonder Vlees. En sinds kort: ook zonder zuivel. Hoewel zonder vlees voor een grote groep nog best een uitdaging is, opent een week zonder zuivel voor nog meer mensen nieuwe deuren. Wil je je medewerkers inspireren naar een duurzamer leven, dan is deze week de ideale inhaker. Het thema leeft, ideeรซn worden je voorgeschoteld en sommige medewerkers doen misschien al mee met hun vrienden of familie.ย
Hoe zorg je ervoor dat de week zonder vlees en zuivel op kantoor geen moetje wordt, maar juist een machtig succes? Tips & tricks voor een inspirerende week vind je hier.ย
De Week zonder Vlees en Zuivel
De week zonder vlees dus. Sinds 2018 gaande en steeds verder uitgegroeid. Isabel van De Hippe Vegetariรซr startte het eigenhandig op, liet het groeien als kool en de campagneweek heeft tegenwoordig een eigen stichting die niet alleen de Week zonder Vlees in Nederland organiseert en aanmoedigt, maar ook in Europa haar vleugels uitslaat. De Week zonder Vlees en Zuivel valt in 2024 van 4 tot en met 10 maart.
Waarom ook zonder zuivel?
Vanaf 2022 is zuivel toegevoegd als categorie die we een weekje links laten liggen. Om ambitieus te blijven. En eigenlijk om dezelfde reden als vlees: de productie ervan veroorzaakt CO2-uitstoot in zo’n mate dat onze wereld daar flink onder lijdt. รรฉn week zonder vlees en zuivel bespaart per persoon 193 liter water รฉn 80 kilometer autorijden. Reken maar uit wat je bespaart als je dit met je hele team of zelfs hele organisatie doet! Hier lees je meer over die besparingscijfers per persoon.
Meer over het milieu-effect van vega(n) eten? Lees verder over melk, chocola, of plantaardig eten in het algemeen ๐
LEES OOK: VEGANUARY: ALLE INS EN OUTS VAN DEZE VEGAN CHALLENGE รN HOE VOL TE HOUDEN
Week zonder vlees (en zuivel) op kantoor: zo wordt het een succes
Je duurzame ambities handen en voeten geven? Dan is het meedoen aan een landelijke challenge een mooie manier. De handvatten worden je hapklaar aangereikt. Zo ook bij de Week zonder Vlees en Zuivel. Voordeel: mensen kennen het wellicht al. Zien het op meer plekken voorbij komen. Hebben misschien al eens meegedaan, of kennen iemand die dat deed. Allemaal factoren die zorgen voor een stukje meer draagvlak.
It starts with why
Voordat je halsoverkop besluit mee te doen als organisatie: bedenk het doel van jullie Week zonder Vlees en Zuivel. Met een duidelijk doel voor ogen wordt het ook makkelijker om het idee aan te kondigen en soepel uit te voeren. Wil je bijvoorbeeld bewustwording over de milieu-impact van eten vergroten? Laat je medewerkers dan vervolgens ook zien hoe ze hier groenere keuzes kunnen maken. Elkaar in beweging zetten doe je met concrete voorbeelden. Laat de Week zonder Vlees en Zuivel zich daar nu nรฉt heel goed voor lenen.
LEES OOK:ย 15 TIPS VOOR DUURZAAMHEID OP DE WERKVLOER
Positief en inspirerend: zo doe je het
Zorg altijd voor een leuk aspect. Voorkom dat mensen het gevoel krijgen dat het opgelegd wordt, maar kies juist de route van inspireren. Voorkom ‘moeten’ en ga voor een vrijblijvende, positieve insteek. Nodig mensen uit om mee te doen met de Week zonder Vlees – en misschien ook wel zonder Zuivel – en ga het eten of drinken ervan niet verbieden.
Inspireer met goede voorbeelden en nieuwe ideeรซn. Laat vooral zien hoe leuk en makkelijk het kan zijn. Hoe je dat doet voor de Week zonder Vlees en Zuivel?
- Verras met een vegan traktatie. Van brownies tot cheesecake: kan allemaal.
- Organiseer een proeverij. Cappucino’s en lattes met verschillende soorten plantaardige melk of de borrelhapjes bij de vrijmibo in een vegan jasje. Kan je zelfs nog een masked editie van maken waarbij er รฉรฉn dierlijk item tussen zit. Kijken of die te onderscheiden is van de plantaardige lookalikes.
- Houd een potluck diner of borrel en moedig mensen aan om hun favoriete gerecht, baksel of drankje mee te nemen. Zonder vlees of zuivel natuurlijk. Proeven is geloven. Laat je collega’s versteld staan.
LEES OOK:ย 8 TIPS VOOR EEN DUURZAME KANTINE OP KANTOOR
Doe het samen
Het voordeel van een bring your own variant is direct dat je de betrokkenheid onder medewerkers vergroot. Het meenemen van je favoriete vleesvrije borrelhapje of die ene chocoladecake zonder zuivel zorgt voor verhalen. Brengt beweging en verbinding.ย En dat doet zo-veel meer dan een eenzijdig initiatief dat opgelegd voelt.
Wij spreken vaak organisaties die bang zijn voor dat wijzende vinger gevoel. Vaak onterecht. Want plantaardig hoeft niet dwingend te zijn. We hebben al zoveel merken en medewerkers laten ontdekken hoe leuk het is. Sterker nog: misschien moet je als organisatie wel spreekwoordelijk banger zijn voor de gevolgen wanneer je niets doet met duurzaam. Generatie Z zijn de climate quitters. De werknemers die weggaan als ze purpose missen. Bijvoorbeeld op milieuvlak. Ze willen serieuze actie zien. Niet alleen een mooi doel voor 2050.
De Week zonder Vlees en Zuivel is zo’n kans. Doen jullie mee?
Meer tips?ย ๐
LEES OOK:ย DUURZAAM ETEN OP KANTOOR: VAN VEGAN LUNCH TOT VERSPILLINGSVRIJE VRIJMIBO
Bied verdieping aan
Niet iedereen zal erom staan te springen, maar juist informatie delen kan ook helpen om mensen in beweging te krijgen. Informatie die de knop om zet. Verduurzamen kan zo groots en ingewikkeld lijken. Die complexiteit maakt vaak dat mensen verstijven. Niet weten waar te beginnen. En dan liever aan hun gewoontes vasthouden. Weet je dat los te krijgen? Dan is het feest.
Informatie kan helpen bij het inzien en kweken van motivatie om te veranderen. Organiseer in de Week zonder Vlees en Zuivel bijvoorbeeld een movienight (inclusief snacks graag). Check de openlucht bios van MoodWood als je het groots aan wilt pakken. De klassieker An Inconvenient Truth zette bijvoorbeeld in de gemeente Apeldoorn honderden mensen in beweging. Juist het samen kijken creeรซrt een gedeelde mindset om het beter te doen. Kijktips van de Nationale Week zonder Vlees en Zuivel zijn bijvoorbeeld A Life on Our Planet, Cowspiracy, Food Choices, Seaspiracy en What the Health. Check de hele kickstart guide van de organisatie voor meer tips en info!
Belangrijker nog dan het delen van informatie is de vertaalslag naar hoe. Goede informatie biedt concrete handvatten voor kleine switches. Maak het daarom juist klein en communiceer ook open naar je medewerkers. Dat je het zelf ook niet 100% goed doet bijvoorbeeld, maar dat je samen stappen wilt zetten.
Meer kleine stappen en inhakers? Ze zijn er in overvloed. Check bijvoorbeeld deย Fiets naar je Werkdag en de Warme Truiendag.
En die Week zonder Vlees? Die wordt misschien wel de opmaat voor een vaste dag zonder vlees (of zuivel) in de bedrijfskantine. Of van een dag extra vega(n) eten bij medewerkers thuis. Het ripple effect, zo krachtig.
LEES OOK: INSPIREER EN BETREK JE MEDEWERKERS BIJ JE DUURZAAMHEIDSAMBITIES
Go for it! Be the Change!
Wil jij je medewerkers graag duurzaam belonen รฉn enthousiast maken voor de klimaatambities van jouw organisatie? Wij helpen je graag met ons Employee Benefit Programma of een duurzaam geschenk met een verhaal.ย Plan hier een afspraakย in metย onze founder Manonย voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Of vraag Manon een leuke lezing bij je te komen geven overย de Verborgen Impact.ย Download hier deย Workshop beschrijvingย voor meer informatie. Manonย helpt organisaties graag een stapje verder!
En last but not least? Wil je wekelijks dit soort ideeรซn ontvangen om collegaโs te inspireren en je duurzaamheidsambities te halen? Tips waar je echt iets aan hebt?
Meld je danย hier aan voor onze inspiratiemail.ย Itโs free. Be the change.ย
Is dit interessant voor je?