Het jaar loopt weer op zijn einde en dat betekent: kerstpakketten kiezen. De grote aanvragen zijn al binnen en ook de middelgroot en kleinere organisaties buigen zich nu over het kerstcadeau van dit jaar. In alle bestellingen en aanvragen zien wij trends ontstaan. Leuk om te delen, dachten we zo. Portie inspiratie voor als je het nog niet weet. Of inzicht als je juist iets heel anders wilt geven dan anderen. De kerstpakketten trends van 2023? Wij zetten er 10 op een rij.
#1: Koffiebekers
Bekers. Met de aanstaande afschaffing van kartonnen wegwerp koffiebekers is de vraag bij veel organisaties: waar drink je dan dat bakkie pleur uit? Per 2024 is het einde tijdperk voor single use bekers op kantoor. Je bent de enige niet als je denkt: slim, dan geven we alle medewerkers een eigen koffiebeker. Met logo, of juist zonder. En van thermo tot on-the-go. Met of zonder deksel. De keuze is reuze.
#2: Verwennen maar
Goed voor jezelf zorgen. Het krijgt dit jaar dikke highlight. We gunnen elkaar rust en ruimte. ‘Denk aan jezelf hรฉ’, zeggen we dan. Met toenemende wereldproblematiek en stress onder jonge mensen wil je goed voor je collega’s zorgen. Veel organisaties kiezen daarom dit jaar voor een verwenpakket als eindejaarsgeschenk. Met de lekkerste zeep, fijne bodylotion en een scrubspons bijvoorbeeld.ย Bij ons is personal care altijd plantaardig en puur. Goed voor jezelf รฉn de aarde zorgen. Bye bye chemische stoffen en plastics.
#3: Dekens en sokkenย
Zaten we vorige winter de ganse dag door met kleedjes, drie lagen en dikke sokken aan om die thermostaat maar laag te houden, lijkt dat nu iets minder. Die kou en het herfstige weer blijven toch rauw op ons dak komen. Bibberen is het die eerste dagen. Met de donkere maanden in het vooruitzicht zijn fijne warme sokken en een heerlijke plaid dus nooit mis. Om ook dit jaar te kunnen besparen op verwarmen. Voor portemonnee en planeet. Lang niet gek. Kaarsen aan en voilร .
Onze favorieten? De Warme Cirkel Box en het Warme Winter Kerstpakket. ๐
#4: Food, food, food
Wel of geen eten. Blijft een kerstpakketten dilemma. Gevacumeerde, eindeloos houdbare worst, ragout of crackers: no thanks. Niet bepaald blijmakers. Toch geven we graag een pakket met lekkers. Onze tip? Geef geen bergen producten met lage kwaliteit, maar een paar echt lekkere producten. Waar je van smult samen. Geen troep, maar pure ingrediรซnten. Klinkt goed toch? We hebben onze Super Organic Box ermee volgestopt. Biologisch, zero-waste en van lokale makelij.
#5: Alcoholvrijย
NoLo is een van de trends van 2023. Ook in kerstpakketten. Waar een fles wijn of een speciaalbiertje jarenlang vaste prik waren in het eindejaarscadeau, kiezen veel organisaties dit jaar voor alcoholvrij. Omdat niet iedereen zo blij wordt van alcohol. รn omdat er steeds meer goede alternatieven op de markt komen. Het proberen waard. We noemen KUGI, Kumasi en Lowlander. Onze Green Delicious Box is een van de hardlopers. Alcoholvrij, maar bomvol lekkers. Kijk je ogen uit.
LEES OOK – THE STORY OF… NATUURLIJKE (NON-)ALCOHOLISCHE DRANKJES VAN KUGIย
#6: Duurzaam inspireren
Wanneer is een duurzaam kerstpakket geslaagd? Als het inspireert, zeggen steeds meer organisaties. Kunnen we het niet meer mee eens zijn. Een van de kerstpakket trends die dit jaar opvalt is dat we niet meer tevreden zijn met een check in the box bij het woord duurzaam, maar dat we collega’s willen inspireren. Een cadeau met impact willen geven. Doe je bijvoorbeeld door een scheurkalender met weetjes en tips te geven. In ons Ouderwets Knus pakket zit de scheurkalender van Tolhuijs. Genoeg groene inspiratie voor het komende jaar. En volgend jaar. Want scheur zit dan wel in de naam, maar omdat er geen dagen aan de data zijn gekoppeld, kun je ‘m blijven gebruiken. In รฉรฉn keer onthouden doen we ‘t vaak toch niet. Tolhuijs maakt ‘m van gerecycled papier dat de papierbak dus niet in hoeft.
#7: Social return
Niet alleen nemen, maar ook teruggeven. De wereld een stukje mooier maken door het geven van een cadeau. Vinden wij belangrijk en met ons zijn er gelukkig meer. Social impact speelt steeds vaker een rol bij inkoopkeuzes en is dan ook een van de kerstpakketten trends voor 2023. Een cadeau dat niet alleen de ontvanger blij maakt, maar ook social return heeft. Bij Zustaina werken we bijvoorbeeld met een sociale werkplaats samen en zijn we Social Enterprise. Zoek je ook een cadeau met sociale impact, dan kun je bijvoorbeeld eens kijken bij organisaties die Social Enterprise zijn. Of check onze social impact kerstpakketten zoals de Super Social Box.
LEES OOK: WIJ ZIJN SOCIAL ENTERPRISE: WAT HOUDT DAT IN?
#8: B Corp cadeaus
Zelf B Corp geworden of deze certificering als leidraad nemen in je eindejaarsgeschenken keuze? Check. Zien we ook steeds vaker. Net als social return kan B Corp een eis zijn vanuit de directie of HR. Betekent niet dat alleen kerstpakketten met B Corp producten duurzaam zijn, maar helpen kan het wel. Ook een van pijlers voor jou als kerstpakketten commissie? Check dan eens onze Big B Corp Boxย of de unboxing van ons B Corp cadeaupakket. Een cadeau waar mens en milieu centraal staan. Het goede spat er vanaf.
LEES OOK: WIJ ZIJN B CORP GECERTIFICEERD: WAT HOUDT ‘T IN?
#9: Groots uitpakken
Nog zo’n kerstpakketten trend van 2023: we willen รฉcht duurzaam geven en snappen steeds beter dat daar geld voor nodig is. Dat een kerstpakket met 25 producten geen โฌ25 kan kosten zonder dat er ergens in de keten iemand uitgeknepen wordt en het milieu flink belast wordt. Steeds meer organisaties willen goed รฉn groots geven. Bottom line is wel: het gaat niet om het bedrag, maar om wat je geeft. Is jouw budget nog wel โฌ25, kies dan vooral goed. Het gaat niet om het bedrag, maar om wat je geeft. Het formaat laten we steeds meer los: kijken ontvangers ook steeds minder naar.
#10: Groene strik erom
We sluiten de rij gesignaleerde kerstpakket trends met de reutemeteut rondom het kerstpakket zelf. Niet de inhoud, maar de verpakking en logistieke aspecten. Bij Zustaina werken we altijd met zo min mogelijk verpakkingsmateriaal en gebruiken we karton zo vaak mogelijk. Dit jaar zien we dat hier ook steeds meer vraag naar is. Organisaties willen dat hier bewust mee omgegaan wordt. Zelfde geldt voor de verzending van cadeaupakketten. Omdat we zoveel pakketten inpakken in onze loods heeft groene bezorging onze aandacht. Het liefst zouden we alles lopend of op de fiets doen. Gelukkig gebruiken steeds meer bezorgdiensten ook fietsen.
Budbee is een van onze logistieke partners. Dikke match. Kiest altijd de groenste alternatieven. Bij DHL geven we de voorkeur aan het groen versturen programma. Desondanks brengt pakketbezorging nu eenmaal nadelen met zich mee. Van niet-thuis bij bezorging tot niet-opgehaald-bij-pakketpunt of achtergebleven op kantoor. Zorgt voor verspilling, extra kilometers en milieu-impact voor niets.ย Daarom zijn we altijd on the search naar manieren om dit te verminderen. Bijvoorbeeld met onze ZondeBokx. En we overleggen bij je bestelling over de beste manier om te bezorgen.
HIER LEES JE ALLES OVER ONZE IMPACT
Meer kerstpakket ideeรซn opdoen?
Bekijk onze duurzame kerstpakketten ย ย Do’s en don’ts bij duurzame kerstgeschenken
Wil jij je medewerkers graag duurzaam belonen รฉn enthousiast maken voor de klimaatambities van jouw organisatie? Wij helpen je graag met ons Employee Benefit Programma of een duurzaam geschenk met een verhaal. Plan hier een afspraak in met onze founder Manon voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Of vraag Manon een leuke lezing bij je te komen geven over de Verborgen Impact. Download hier de Workshop beschrijving voor meer informatie. Manonย helpt organisaties graag een stapje verder!
En last but not least? Wil je wekelijks dit soort ideeรซn ontvangen om collega’s te inspireren en je duurzaamheidsambities te halen? Tips waar je echt iets aan hebt? Meld je dan hier aan voor onze inspiratiemail. Itโs free. Be the change.ย
Is dit interessant voor je?