Wat doe je als je Moleculaire Biologie hebt gestudeerd, je een zwak voor Scheikunde hebt en de ingrediëntenlijsten van je huidige verzorgingsproducten je niet aanstaan? Dan start je als 25-jarige gewoon je eigen knappe huidverzorgingslabel Azur. We spraken de ambitieuze Eline over haar uit de hand gelopen hobby.
Once upon a time
Eline raakte tijdens haar studie in de ban van de ingrediënten die in haar lievelingscrèmes zaten. Vanaf het moment dat ze erop ging letten, was ze in shock. ‘Elke tube waarvan ik de ingrediëntenlijst erbij pakte, zat vol goedkope chemicaliën. Troep dat je ook in schoonmaakmiddelen terugvindt… Bovendien barstten ze van de dierlijke producten (werd ik als groot dierenliefhebber en veganist ook niet blij van) en was het negen van de tien keer in plastic verpakt.’
Het triggerde iets in de jonge ondernemer om zelf eens dieper in de materie te duiken. ‘Op een gegeven ogenblik heb ik stapels boeken gelezen en ben ik uit een soort obsessie zelf producten gaan maken, beginnende bij 100% natuurlijke zeep. Omdat ik veels te veel maakte, deelde ik het aan vrienden en familie uit. Het leuke van zeep en andere verzorgingsproducten is, dat er een potje Scheikunde bij komt kijken. Ik was net afgestudeerd, kon een carrière in de farmaceutische industrie beginnen, maar ik dacht ‘ik ga mooi m’n eigen weg bewandelen en zien waar het schip strand’. Inmiddels zijn we vier jaar verder en vaart het ‘schip’ nog steeds!’
Azur: 100% natuurlijk. 100% huidvriendelijk
Het klinkt als een ‘doen we even’-verhaal, maar niets is minder waar, want uiteindelijk komt er bij het maken van verzorgingsproducten een boekwerk aan (internationale) wetgeving kijken. ‘Met Azur maken we natuurlijk verzorgingsproducten die mensen op hun huid aanbrengen. Logisch dat je dat niet in je eigen keuken mag maken en dat daar strenge regels voor gelden.’
Nadat ze de eisen kon dromen, ging ze in haar eigen zeepatelier in Groningen aan de slag. Wat begon met een fascinatie voor natuurlijke zepen (basisrecept van 6 unieke oliën die ze mengen, verrijkt met etherische oliën en met klei of botanische poeder gekleurd), is nu een paar jaar later uitgebreid met een heus assortiment van een natuurlijke lippenbalsem tot gezichtsolie en van huidolie tot gezichtsreiniger.
‘In de huidindustrie worden er helaas te pas en te onpas misleidende termen gebruikt. Regelmatig zie je het label ‘voor de gevoelige huid’ op verpakkingen pronken, maar pak je de ingrediëntenlijst erbij, dan zitten er parfum, alcohol en/of andere irriterende ingrediënten in. Daar reageert eczeem of ander huidprobleem slecht op. Wat mij drijft is juist ook voor deze mensen met een gevoelige huid producten voor een 100% natuurlijke verzorgingsroutine te ontwikkelen, waarvan ze zeker weten dat ze écht iets goeds op hun huid smeren. Goed voor hun huid, goed voor de aarde, want alle producten zijn gecertificeerd vegan en cruelty free (zonder dierenleed).’
Ondanks dat Eline heel trots is dat haar producten de claims mogen dragen, vindt ze het jammer dat de termen zonder blikken en blozen voorbijvliegen. Wat is de waarde en wat betekenen ze? ‘Het haalt de waarde van de claims wel een beetje naar beneden. Momenteel ben ik al vooruit aan het kijken welke andere keurmerken voor ons interessant zijn, omdat ik merk dat het voor de consument een betrouwbaar gevoel geeft als je als label keurmerken mag dragen.’
LEES OOK: DUURZAAMHEIDSCLAIMS? DIT ZIJN DE REGELS EN ZO VOORKOM JE MISLEIDING
Elke huid lovet Azur
Op de vraag of de jonge ondernemer het nooit spannend vindt dat mensen met een gevoelige huid haar producten gebruiken? ‘Nee! Ik weet alles over de ingrediënten. Zeker een halfjaar of langer ben ik met de ontwikkeling van een nieuw product zoet.
Eerst test ik het op mijn eigen huid. Zodra ik tevreden ben, gaat het naar vrienden, familie en loyale klanten van wie ik weet dat ze huidproblemen hebben. Natuurlijk moeten we wel opletten met bijvoorbeeld notenolie voor mensen met een notenallergie. We zijn hier altijd heel transparant over. Stuk voor stuk zijn het pure producten die je bij wijze van spreken zou kunnen eten. Met de nadruk op zoú!’
En de naam ‘Azur’, waar komt die vandaan? ‘Van de Côte D’Azur. Vroeger gingen we met het gezin altijd naar Frankrijk op vakantie. Ik vind het leuk om de verbeelding van het Mediterrane mee naar het wispelturige Nederland te nemen. De fijne gevoelens die ik daar altijd heb gehad, wil ik naar ieders badkamers brengen.’
Zakelijke kant van zeep, crèmes en reinigers
Met zo’n 400 zepen per dag kunnen we niet meer zeggen dat Azur zeep in de kinderschoenen staat. Doet ze dit allemaal in d’r eentje? ‘Nee, mijn vader helpt, Hanna werkt een aantal dagen per week in het atelier en regelmatig springen freelancers bij. Ook leuk: momenteel ben ik een samenwerking aan het opzetten met een sociale werkplaats voor het vouwen van onze doosjes. Komende jaren verwacht ik dat het team aardig zal groeien. Waar we over vijf jaar staan? Ik hoop internationaal stappen te mogen zetten, veel blije, loyale klanten te hebben én duurzaamheid nog toegankelijkere, leuker en stijlvoler te maken.’
Duurzaamheid in alle vezels
Slechts 25 lentes jong en nu al diehard duurzaam aan het ondernemen, waar komt dat vuurtje vandaan? ‘Eerlijk, het zit al heel lang in me. Denk toch ook echt dat het ‘m in mijn opvoeding zit. De liefde voor mens, dier en natuur is iets wat me van jongs af aan met de paplepel is ingegeven. Duurzaamheid is voor mij heel belangrijk en tegelijkertijd zo’n vanzelfsprekendheid. Want waarom zouden we met z’n allen niet ons beste beentje voorzetten? Waarom zou je een plastic douchegel in huis halen als je ook een mooi blok zeep kunt kopen?’
De beste tip voor duurzaam leven? Jezelf klein gewoontes aanleren in het dagelijks leven. Als je jezelf zo’n duurzame gewoonte aanleert, dan is het helemaal niet moeilijk om duurzaam te leven. Zeker niet als je het met kleine stapjes oppakt. Deze week stap je over van shampoo naar een shampoobar, volgende week van een plastic broodzak naar een eigen broodzak. Als je wekelijks zoiets kleins in het dagelijks leven verandert, dan is het leuk, makkelijk en heel laagdrempelig. Zo gaan mijn vriend en ik thuis te werk.’
Tips voor startende duurzame ondernemers
Voor wie aan het begin van een groot groen avontuur staat, heeft Eline nog wel wat tips. ‘Omring je met specialisten voor de dingen die je minder leuk vindt, zodat je meer tijd overhoudt voor de dingen waar je energie van krijgt en waar je goed in bent. En laat je vooral niet afleiden door mensen met vooroordelen of die je sprong in het diepe – want dat is het – niet snappen. Een vangnet van lieve vrienden en familie is heel fijn om jezelf tegen die negativiteit te wapenen.’
Als afsluiter wil Eline meegeven dat je vooral moet doorzetten en jij je op het doel moet blijven focussen. ‘Er zijn heel veel wegen naar Rome – je komt er wel!’
LEES OOK: ZEEPDOSSIER – ALLES OVER ZEEP WAT JE WIL WETEN OM GEZOND TE BOENEN