Wat doe je als je door je toenmalige werkgever wordt gevraagd om een lifestyle label op te zetten? Roshan pakte de uitdaging van ondernemen met beide handen aan en heeft sindsdien niet meer losgelaten. Inmiddels heeft ze de switch naar haar eigen duurzame kledingmerk – Five Line Label – gemaakt. Zoals ze zelf zegt: “Met de tijdloze, basic en bovenal unisex collectie willen we een steentje bijdragen aan een bewustere garderobe Γ©n bewuster leven.” We spraken de sympathieke founder.
Toen Five Line Label nog in de kinderschoenen stond
Even terug in de tijd: Roshan weet sinds jongs af aan al dat ze ‘iets met fashion’ wil doen. Na haar opleiding ‘Modemanagement’ rolde ze haar droomwereld in. “Bij mijn vorige werkgevers heb ik veel reizen naar China, Bangladesh en India gemaakt om daar nieuwe collecties in te kopen. Wat ik daar zag, was over het algemeen niet fijn. En dan kwam ik nog bij de ‘goede’ fabrieken. Altijd als ik daar was, liep ik met een schuldgevoel. En daarom wilde ik het met Five Line Label anders aanpakken”
Β Β Β
Nadat de kledingketen waar ze werkzaam was failliet ging, heeft ze een tijdje iets anders gedaan, maar de fashion industrie bleef haar intrigeren. “Opeens was daar Corona en zat ik veel thuis. In die periode ben ik veel aan zelfontwikkeling gaan doen. Even stilstaan heeft me doen beseffen waar ik Γ©cht blij van word: ondernemen, fashion en een bewuste lifestyle. Ik wil elke dag doen waar ik blij van word en in het nu leven. Uiteindelijk is daar Five Line Label uit gegroeid.”
Sinds april 2022 is de website online. Nog niet eens zo gek lang geleden dus. Wat was het idee achter ‘Five Line Label’? “Ik was al lange tijd op zoek naar mooie, fairtrade basics die niet na drie keer wassen al kapot waren. Dat zette me aan het denken. Wat ik zΓ©ker niet wilde, was de wereld van fast fashion instappen. Mooie producten van GOTS-gecertificeerd katoen geproduceerd in Portugal en in gerecyclede verpakkingen verpakt, dat zag ik voor me. Want ik weet hoe schoon de fabrieken en hoe goed de werkomstandigheden daar zijn (8 uur per dag werken is de max, er mag met elkaar worden gekletst, geen kakkerlakken etc).”
Wat Roshan daarbij frappant vond, is dat we uren over (minder) vlees eten praten, maar vaak onze kledingkast vergeten. “Wordt het niet eens tijd om in diezelfde adem het over de impact van fast fashion te hebben? Gelukkig kan het anders! En dat wil ik met Five Line Label laten zien door een stukje bewustwording te verpakken in goede, fairtrade basics die jarenlang meegaan. Geen collecties, altijd unisex en nooit out of stockΒ – alles is van topkwaliteit.”
LEES OOK – WAT IS RECYCLEN EN WAT KUN JE RECYCLEN?
Bewuste levensstijl. Bovenste beste basics
Basics met de beste bedoelingen: jij jarenlang plezier, de makers blij en de natuur happy, omdat er niet om de haverklap iets nieuws hoeft te worden geshopt. En er zit meer achter het concept. “Met Five Line Label willen we mensen stimuleren om zichzelf vaker een spiegel voor te houden en om bewustere keuzes te maken. Op basis van onderzoek naar wat kleur met je doet, zijn de vijf basiskleuren van de collectie tot stand gekomen. Zo staat blauw bijvoorbeeld voor kalmte, vandaar de naam state of calmness.Β Op de website staat meer tekst en uitleg over hoe je in die rustgevende staat kunt komen.”
Waarom vijf kleuren? “Die representeren de verschillende basisbehoeftes van de mens – de piramide van Maslow. Daar zijn de 5Β statesΒ van Five Line Label op geΓ―nspireerd: liefde, behoefte om connectie te maken, waardering, eten en kleding. Vandaar ook de merknaam, waarin ‘Line’ voorΒ alignmentΒ staat – in balans leven.”
Duurzaamheidslevel buiten werk om
Roshan weet met Five Line Label heel groen te ondernemen, maar is ze eigenlijk ook zo’n groendoener buiten werktijd? “Voor mij draait het om de balans. Zo ben ik bijvoorbeeld geen vegetariΓ«r, maar let ik wel altijd op hoeveel vlees ik wekelijks eet. En verder recycle ik veel, probeer ik mijn plastic consumptie te minimaliseren en natuurlijk ben ik me heel bewust van wat ik verder in huis haal, inclusief… kleding!”
Blik in de glazen bol
Als ondernemer ben je bezig om de boel as we speak op rolletjes te laten lopen, maar ook om na te denken over welke koers er de komende jaar gaat worden gevaren. Waar wil Roshan naartoe? “Mijn grootste doel vanaf het eerste moment is dat ik een lekker leven kan leiden. Ik heb altijd gezegd dat ik echt geen multimiljonair hoef te worden, vrijheid is voor mij zoveel belangrijker.”
En business-wise? “Dat ik me met Five Line Label mag blijven inzetten om mensen bewuster te maken van een bewust leven met daarbij een essentiΓ«le rol voor slow fashion. Het gaat mij erom dat mensen ontdekken waarom een t-shirt β¬ 50 kost, en wat je ervoor terugkrijgt en -geeft.”
Lessen van ‘n starter
Dat je als kersverse ondernemer veel valt en nog vaker opstaat, staat buiten kijf. Roshan moet dan ook lachen om de vraag wat zij de afgelopen jaren heeft geleerd. “Niets gaat, zoals je het in je hoofd hebt zitten. En dat is helemaal okΓ©.Β Ik heb altijd gezegd dat de keuzes die je als ondernemer maakt nooit verkeerd zijn, want je leert er altijd van.” Om een voorbeeld te geven, haalt ze haar learning op marketingvlak aan. “Eerst was het nog zo zoeken wat wel en vooral wat niΓ©t te doen. Inmiddels heb ik van alles zien voorbijkomen en weet ik welke stappen op het gebied van marketing ik wil maken.”
Als afsluiter wil ze benadrukken dat het haar tot nu toe heel veel heeft gebracht. “Ik geniet van de vrijheid die je als zelfstandige hebt, leer veel inspirerende mensen kennen en ik word elke dag uitgedaagd om in oplossingen te denken. Lessen waar je ook naast het ondernemen veel aan hebt!”
LEES OOK – WAAROM IS BIOLOGISCH KATOEN KLIMAATVRIENDELIJKER DAN ‘NORMAAL’ KATOEN?