Het lijkt zo onschuldig hรจ dat terugsturen van je online bestelde kleding. Het overkomt de beste om niet altijd de juiste maat in te schatten, en dan kan het ook nog zo zijn dat ‘t geen exacte look-a-like van de foto is. Dus wat doe je, hup terug naar de (web)winkel met dat pakket. Alleen wist je dat dat ‘gewoon weer’ op de post doen best wat impact heeft? Wat zeggen we, een flinke impact op het milieu. En dan zijn wij Nederlanders er ook nog wereldkampioen in. Tijd om het fijne over de impact van kleding terugsturen te weten te komen.
Kloffie terugsturen, da’s toch ideaal?
Daar is ‘ie hoor, de postbode met je pakketje(s). Want wat ben je online weer lekker losgegaan om je shopping cravings te pamperen. Als een kind zo blij. Totdat je het een en ander uitpakt en tot de ontdekking komt dat de helft niet is wat je ervan had verwacht, niet past of niet de kwaliteit heeft die je voor ogen had. Dus wat doe je? Zonder pardon het terugsturen. Zo ligt het niet te verpieteren met het kaartje er nog aan. Een eenmaal op de bus heb je er geen omkijken meer naar, en heb je binnen een paar dagen je geld terug op je rekening.
Tot zover lijkt het terugsturen een prima idee. Niets mis mee. En tuurlijk overkomt het de meest green-minded shopper. Totdat je je gaat realiseren wat de impact van kleding terugsturen nu eigenlijk is. Geloof ons, de cijfers zijn om verdrietig van te worden. Wij Nederlanders zijn namelijk meester in het ‘gewoon terugsturen.’ Maar liefst 55% van onze kledingaankopen doen we online. Daarvan gaat ruim de helft (!) terug. Tsja, vullen we Dutchiesย dan zo makkelijk onze online shoppingbag? Op z’n tijd geeft het ook zo’n boost in je gelukshormoon. En is gewoon zo makkelijk, snel en je hebt een overzicht van kleding tot je schikking van heb ik jou daar. Alleen dan…de impact van kleding terugsturen, die liegt er niet om.
Impact van kleding terugsturen: Shop wise, think twice
Waar de magie van online shoppen eraf spat en er voordelen in overvloed zijn, zien we de nadelen er niet direct van. Okรฉ, even die wandeling naar het verzendpunt brengen, daar kan je misschien tegenaan hikken. Of dat retourlabel zelf printen is even een ‘dingetje.’ Maar verder is het hosanna.
Juist doordat het voor de shopaholics zo makkelijk wordt gemaakt om van alles in de shoppingbag te stoppen, het eenvoudig te retourneren en je shoptegoed (meestal) na een paar dagen alweer op je bankrekening staat, tillen we niet zo zwaar aan wat we bestellen. Laat staan aan wat we aan bups kleding moeten terugsturen. Toch liegen de nadelen er niet om. De impact van kleding terugsturen is groot. Heel groot.
In ‘De Verborgen Impact’ neemt de naar een eco-positief leven strevendeย Babette Porcelijn de verborgen impact van het maken en vervoeren van producten onder de loep. Volgens deze duurzameย do-gooders geldt dat als je die impact meeneemt, je effectiever kan verduurzamen. En zo gaat dat ook op voor het online shoppen van kleding.
3x waar de impact van kleding terugsturen ‘m in zit
Online gekochte fashion items terug op de post doen, is dus wat minder onschuldig dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Waar ‘m dat precies in zit:
#1 – Overbodig veel vervuilende plastics
Heb jij je bij het uitpakken van je ‘verrassingspakket’ ook vaak genoeg groen en geel geรซrgerd aan de overdosis aan plastic. Niet. Te. Doen. Een plastic zak om een kartonnen doos, of een plastic zak in een -zak om je kleding nog net wat extra te beschermen. Eenmaal uitgepakt belandt het single-use chemische goedje in de prullenbak. Of ‘ie echt van toegevoegde waarde is geweest, laten we maar in het midden. En moet je nagaan dat elke online aankoop hand in hand gaat met plastic. Een bombastische berg aan onzinnig afval. Afval dat op z’n tijd weer moet worden verbrand in vervuilende verbrandingsovens.
#2 – Dubbelwerk voor transport
Waar een klik op de ‘direct afrekenen’-button gelijk staat aan een wagenritje, geldt dat net zo goed vice versa. Bij het terugbrengen van een pakket komt er namelijk een bestelbus de niet-in-de-smaak-gevallen-pakketten ophalen. Die gaan op hun beurt terug naar een distributiecentrum, die het op haar beurt weer in goede staat moet zien terug te krijgen bij de verkopende partij. Partijen die vaak ook nog in het buitenland zijn gesetteld. Dubbel zoveel CO2 voor al die ‘afgedankte’ pakketten.
#3 – Enkeltje vuilnisbelt
Houd je vast. Dit wordt voor de shopaholics die nog niet van de impact van kleding terugsturen afweten even schrikken. Want waar je met je goeie gedrag denkt dat je je kleding netjes terugstuurt naar de (web)winkel, blijkt dat lang niet altijd zo te zijn. Specifiek niet voor deย fast fashionย scene. Stel je bentย oldschoolย gaan shoppen in de stad, je komt thuis en het is toch niet je ding. Dan kan je ‘m naar de winkel terugbrengen, wordt het item gecontroleerd en bij groen licht wordt het doorverkocht.
Online is dat een heel ander verhaal. Koop en retourneer je items via eenย fast fashionย webwinkel dan is er veel minder toezicht. Of eigenlijk, vaak weten ze simpelweg er geen raad mee. (Goedkope) kleding zat in hun assortiment. Dus wat doen ze, de teruggestuurde, niet gedragen kleding (inclusief grondstoffen tot energiegebruik) belandt vaak op de vuilnisbelt of in een vervuilende verbrandingsoven. Dat terwijl de items waarschijnlijk weinig mankeerden en nog met gemak een andere koper zouden kunnen verblijden. Waarom je dit niet eerder wist? Veel merken houden dit grootse geheim graag in de krochten van de branche puur, alles voor het imago weet je wel. Welkom in de tijd van fast fashion.
Kortom: de impact van kleding terugsturen zit ‘m in:
- Het extra brandstofgebruik voor transport terug naar het distributiecentrum en de (web)winkel
- De hoeveelheid ongebruikte grondstoffen die zonder pardon worden vernietigd
- De energie die het heeft gekost om de kleding te fabriceren, is voor niets geweest als kleding bij het retourneren worden verbrand
- Het watergebruik. Je wil niet weten hoeveel water er alleen al nodig is voor de productie van katoen. Okรฉ,ย for the record:ย voor 1 kilo katoen is maar liefst 1000 liter water nodig. Onvoorstelbaar veel!
5x oplossingen van de impact van kleding terugsturen
De kledingindustrie houdt voorgaand issue met haarย fast fashionย in stand. Om de haverklap nieuwe collecties aanbieden met een prijskaartje waar je ‘het niet voor kan laten liggen.’ Kleding die wordt gemaakt in barre omstandigheden die het daglicht niet kunnen verdragen. En de kwaliteit? Die is verre van om door een ringetje te halen. Niet zo gek als alles in de vijfde versnelling moet worden geproduceerd. Het resultaat: na รฉรฉn seizoen belandt een lading kleding alweer weg kan doen.
Het beste wat je dus kan doen, is:
(1) Think twice
Denk eerst eens bewust na of die jeans, blouse of schoenen wel รฉcht zo nodig is. Heb je er al niet genoeg van in je kledingkast die er 95% van het jaar liggen te verstoffen en er bij nader inzien nog picobello uitzien? Neem je kiddo(‘s) in dit proces mee, zodat ook zij direct met de paplepel ingegoten krijgen, zodat zij ook geen wegwerpmentaliteit krijgen.
(2) Aan de kledingswap
Bewust nagedacht en in je kledingkast gedoken om te kijken of je echt al niet genoeg in huis hebt? Overweeg dan eens een kledingruil. Da’s hip en superleuk! Als toch de helft van je kleding maar ligt te liggen, kan je er beter iemand anders blij mee maken. Blaas je kloffie nieuw leven in tijdens een kledingswap via de leuke meiden van bijvoorbeeld SWOPS of wat te denken van het gloedjenieuwe Rotterdamse The Swapshop. Leer je ondertussen ook nog like-minded leukerds kennen. Dat heeft toch veel meer charme dan dat geklik achter je pc. Let’s swap!ย
(3) Oldschool (window) shoppen
Waar je online niet altijd het fijne van een kledingstuk kan aflezen, kan je soms beter eens de benenwagen, fiets of trein richting de stad pakken. Zo kan je zien en voelen of je de stof wel zo fijn vindt, of de kleur in de smaak valt, hoe ‘ie valt, hoe ‘ie je zit. Kortom: veel miskopen (en daarmee de impact van kleding terugsturen) kan je zo voorkomen.
(4) Ga voor groene merken
Als je toe bent aan iets nieuws ga dan voor kwalitatieve kleding van duurzame makelij. Dit zijn merken die meer voelen voor slow fashion.ย Fashion waarbij er oog is voor een zo groen mogelijk productieproces. Een waar jij als consument, de natuur รฉn de hardwerkende kledingmakers veel blijer van worden.
(5) Groen gebroem
Last but not least,ย er zijn steeds meer merken die kiezen voor groen transport. Voornamelijk de duurzame kledingmerken. Zo wordt je pakket bijvoorbeeld via het CO2-neutrale, Scandinavische Budbee met liefde voor mens en milieu bezorgd. Maar ook eventueel op een groene manier naar de webwinkel geretourneerd. Het blijft alsnog extra energie, maar deze manier is al een stuk minder vervuilend dan via de PostNL’s en DHL’s van deze shopgrage wereld.
Lees ook: Duurzaam transport, hoe zit het en hoe werkt ‘t bij ZustainaBox?
Shop wise, think twice!
Heb je zoiets van: โik wil het niet alleen bij informatie over groene producten houden, geef mij liever tweemaandelijks een bups green goodies op mโn deurmat!โ Dat kan.ย Member van ZustainaBox worden doe je hier. Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onzeย ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collegaโs of medewerkers. De keuze is reuze: vanย Heidiโs Box Regularย ofย Premiumย tot deย Terug naar Kantoor Pakkettenย enย eco-relatiegeschenken.