Als je online het liefst duurzame producten in je digitale winkelmandje stopt, dan wil je vast ook dat dat pakket op een zo milieuvriendelijk mogelijke manier wordt thuisbezorgd. Snappen we! Bij ZustainaBox zijn we dan ook continu on the search. Op zoek naar duurzaam transport. Op welke criteria we dan zoal letten? En waarom we sinds kort de eco krachten zijn gaan bundelen met de do-gooders van Budbee? We leggen het je haarfijn uit.
Duurzaam transport: essentieel voor de eco shopper
Van elektrische bezorgauto’s tot de oldschool fiets en wie weet in de toekomst wel bezorgdrones. Pakketdiensten zitten niet stil in de weg om duurzaam transport aan te bieden. Eén van de eersten die jaren geleden al hard aan de milieuvriendelijke weg aan het timmeren was, is de online supermarkt Picnic. Hun elektrische, emissievrije mini-busjes zijn ware blikvangers. En ook de food delivery-diensten van deze tijd weten wel raad met elektrische fietsen. Kortom: er is een heuse verduurzaming in transportland gaande. Juichen wij toe!
3 tips hoe je voor duurzaam transport kan gaan
Anno 2020 kunnen we niet meer om online shoppen heen. Sta je op het punt om duurzame producten te kopen, maar wil je dat wel zo milieuvriendelijk mogelijk doen, dan kan je op een aantal zaken letten.
Duurzaam transport tip #1 – Onnodige kilometers is een no go
Eigenlijk kan je heel simpel stellen dat je de meeste winst boekt door een slimme, ecovriendelijke manier van thuisbezorgen. Duurzaam thuisbezorgen dus. Het zit ‘m in de CO2- en fijnstofuitstoot van die pakketdienst. Vaak genoeg maken pakketjes onnodig veel kilometers. Stel je bent niet thuis, dan gaat het pakketje terug naar het verzamelpunt. De volgende dag doen ze een tweede poging. Je snapt, niet heel milieuvriendelijk. Kies je voor duurzaam bezorgen, kies dan – als het mogelijk is – voor een moment waarop jij of je huisgenoot 100% zeker thuis is. Of laat het bij de buren bezorgen. Maak afspraken met hen en de pakketbezorger dat dat ook altijd een optie is.
Duurzaam transport tip #2 – Trek er zelf op uit
Weet je zeker dat je komende woensdag niet thuis kan zijn, dan kan je er altijd voor kiezen om je pakket bij een afhaalpunt in de buurt op te halen. Kan je lekker met de benenwagen of fiets naar het verzamelpunt gaan wanneer het jou uitkomt.
Duurzaam transport tip #3 – Voorkom retourneren of spoedjes
En dan zijn er nog de retour- en spoedzendingen. Natuurlijk is het meer dan logisch dat je niet altijd in één klik het juiste product in je shoppingbag hebt, dus 100% miskopen voorkomen, is niet realistisch. Maar probeer zo veel mogelijk op tijd te bestellen – bij spoedbestellingen kan er namelijk geen slimme route worden gepland, en kost het zo extra brandstof -, en probeer zo veel mogelijk online te shoppen waarvan je zo goed als zeker weet dat het in de smaak gaat vallen. Scheelt weer veel onnodige brandstoffen en heeft zo de minste milieubelasting. Dus voor dat ene t-shirt of zomerjurkje kan je misschien beter even op de fiets springen om ‘m in de winkel te passen.
Heb je toch echt een miskoop gedaan, dan zit er niets anders op dan ‘m terug te sturen. Doe het – als het even kan – in de oorspronkelijke verpakking en breng het op de fiets of te voet naar het PostNL-, DHL- of ander verzamelpunt. En als je voor een duurzame lifestyle gaat, dan is en blijft toch altijd de eerste vraag of je het product wel écht nodig hebt. Of kan je het wellicht ook tweedehands aanschaffen? Twee voorbeelden waaruit blijkt dat het ‘m al in de kleine dingen zit om het zo duurzaam mogelijk te maken.
Milieu Centraal heeft een hele mooie visual gemaakt, waarin ze bovenstaande kort en krachtig weten samen te vatten.
Wat betekent CO2-neutraal rijden?
CO2-neutraal transport betekent dat de CO2-uitstoot en de -opname uit de atmosfeer – bijvoorbeeld door bomen – in balans is. Aan de ene kant kan je ervoor zorgen dat je CO2-uitstoot wordt verminderd, en aan de andere kant kan je compenseren. Dat is een belangrijke zet in de richting voor klimaatverandering. Die broeikasgassen doen onze planeet namelijk niet veel goeds. Wat je in de thuisbezorgingswereld ziet, is dat bedrijven als compensatie kiezen om bomen te planten of om projecten voor duurzame energie te supporten. En zoals het voor zo veel dingen geldt, geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Ben je geïnteresseerd in wat je zoal kan doen om aan je CO2-uitstoot te verminderen of minimalseren, lees dan deze blog over klimaatcompensatie.
Waarom ZustainaBox de krachten met Budbee bundelt
Aangezien we een online business runnen, kunnen we niet om thuisbezorging heen. Weet dat we dit vanaf moment 1 erg serieus nemen. We weten namelijk hoe vervuilend die bezorging kan zijn. Dat zou wat krom zijn als we aan de ene kant mooie duurzame producten aan de man brengen, en aan de andere kant CO2 bij het leven uitstoten. Vandaar dat we continu de markt in de gaten houden, en ontwikkelingen over duurzaam transport op de voet volgen. En zo zijn we laatst bij het van origine Scandinavische Budbee terechtgekomen. Een thuisbezorgingsdienst die bij onze noorderburen het overgrote deel van de duurzame pakketbezorging op zich neemt.
In een notendop wat ervoor heeft gezorgd, dat we voor Budbee zijn gevallen:
- Ze zijn vanaf dag 1 CO2-neutraal. Budbee is zich ervan bewust dat hun dagelijkse bedrijfsvoering effect heeft op onze wereld. Een fikse impact zelfs. Dit duurzame merk is ervan overtuigd dat voor een modern bedrijf klimaatbewustzijn een vanzelfsprekend zou moeten zijn. Een normaliteit in plaats van een onderscheidende factor om de concurrentiestrijd mee te winnen. Eigenlijk zijn ze meer dan CO2-neutraal, ze compenseren namelijk 110% van alle CO2-uitstoot. Hoe ze dit in de smiezen houden? Dat doen ze samen met ZeroMission, een supermooie organisatie die zich bijvoorbeeld met het planten va bomen in Oeganda en Nicaragua bezighoudt. Dat doen ze juist in die regio, zodat ze zo de situatie voor kleine boeren kunnen verbeteren met duurzamere, aangepaste landbouw.
- Budbee houdt het bij een pakket 1x aanbieden. En precies daarin zit ‘m de meeste winst voor onze prachtige planeet. Veel pakketdiensten doen 3x een poging bij je aan de deur, en dan gaat het terug naar de leverancier. Een rompslomp van heb ik jou daar, veel extra kosten en extra killer kilometers. Dat moet anders hebben de groene geesten achter Budbee gedacht. Zij sturen je – zodra je bezorging is aangemeld – een e-mail en SMS met een link naar je persoonlijke Budbee-omgeving. Vanuit hier ben jij in charge. Jij kan je bezorgmoment afspreken wanneer het jou schikt. Vervolgens kan je tot op de minuut nauwkeurig zien wanneer je pakket wordt bezorgd.Ben je toch niet thuis? Dan willen ze best nog een keer extra komen, maar dan brengen ze €6,50 voor jou in rekening. En voor moeder natuur? Voor haar planten ze een extra boom. Leuk feitje: Ze hebben een success rate van maar liefst 98%. Dus in vrijwel alle gevallen kan het pakket in één keer worden afgeleverd.
- Slimme routes, daar zijn ze van Budbee van. Om de CO2-uitstoot zoveel mogelijk te minimaliseren maken ze gebruik van hun eigen en door artificial intelligence berekende routes. Alles voor de meest efficiënte route en combiritten.
- In grote steden pakt Budbee de fiets. Jawel hoor een Budbee-fiets. Je zou zowat zelf op die fiets willen springen en aan het bezorgen slaan.
Een bups informatie over hoe we bij ZustainaBox duurzaam transport aanvliegen. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, schroom niet ze met ons te delen. Voor nu veel groen shopplezier in onze online ZustainaStore.
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over groene producten houden, geef mij liever tweemaandelijks een bups green goodies op m’n deurmat!’ Dat kan. Member van ZustainaBox worden doe je hier. Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van Nieuwe Normaal Boxen in deze C-crisis tot VaderdagBoxen en eco-relatiegeschenken.
Photo credit bakfiets en Budbee-wagen: Budbee.