Aan het einde van je verjaardag houd je altijd nog een stapel handgeschreven kaarten over. Weggooien is een optie, maar voelt vrij ondankbaar en zonde. Jaar in jaar uit alle felicitaties bewaren, is ook zo wat. Vrienden Sjoerd, Sun en Querien vonden dat dat anders moest kunnen en dus bloeide het idee van BLOOM your message op. Bloeikaarten die je na het lezen in de grond stopt en waar binnen een mum van tijd een groene verrassing verschijnt. Kaart én bloemetje per post dus. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en groeien ze als een speer. En de rek is voorlopig ook nog niet uit de groeispurt. Goed moment om weer eens aan de klets met Sjoerd te gaan.
Bloeikaart met zaadjes van BLOOM your message, wablief?
Op een dag zagen de drie ondernemers een grote rol papier waarin na iedere 10 centimeter een groentezaadje zat. Het zaadje (see what we did here) was geplant. “Het leek ons heel tof om van het bloeipapier kaarten te laten maken. Kaarten waarmee je iemand blij maakt. Fleur iemand letterlijk en figuurlijk op. Daarbij hoeven er voor het papier geen nieuwe bomen te worden gekapt. We werken met handgeschept papier van oude kranten. Duurzaam met eco-based inkt gedrukt.”
Dikke kans dat het doemscenario is dat veel kaarten in van die kaartenmolens worden weggegooid als ze niet worden verkocht. “We vragen ons ook wel eens af wat daarmee gebeurt. We weten het niet, maar je kan je wel voorstellen dat als je veel kaarten bij een bepaald thema ziet, waarvan je denkt wie koopt dit, dat die niet verkocht gaan worden.
Daarbij komt dat veel kaartenmolens om de haverklap met nieuwe kaarten worden gevuld. Bij BLOOM your message zeggen we altijd dat we niet trendvolgend zijn. We maken wat we mooi vinden, waarvan we denken dat het redelijk tijdloos is, maar ook zeker fris en niet geitenwollensokkerig is. Ik denk dat dat de kracht van BLOOM is. Wil niet zeggen dat we trendsettend zijn, maar we zijn in ieder geval wel uniek in wat we doen.”
Kleine huishoudelijke mededeling: Wist je dat ongeveer 1/7 van de boskap voor de papierindustrie is bedoeld? Is zo! (Verjaardags)kaarten zijn er debet aan. Vaak worden ze maar één keer gelezen en belanden ze op de oud papier stapel. De kaarten van BLOOM your message kan je tot twee jaar na ontvangst in potgrond ingraven. Geef ze water, liefde en heb even geduld, want voor je het weet laten vrolijke bloemen en planten van zich zien.
BLOOM is ook plasticvrij. Vertel daar eens iets over?
“Volledig plasticvrij worden, was het laatste ding dat we heel graag binnen BLOOM your message wilden oppakken. Als je als start-up begint, dan kan je het nog niet zo doen hoe je het in de ideale droomwereld zou willen doen.”
Het laatste stukje naar vergroening zat bij BLOOM in de verpakking. “Verpakkingen om losse kaarten, daar doen we niet aan. Het gaat hier om de verpakking van een set kaarten, zodat ze ongeschonden bij winkels en consumenten aankomen. Die verpakkingen laten we in België maken en zijn 100% composteerbaar. Ze kunnen na gebruik gelijk in de groenbak. Er gaat dus geen extra recycleproces overheen. Inmiddels zijn we als bedrijf groot genoeg om op grote schaal dit type duurzame verpakkingen te laten maken. Iets wat met de tijd is gekomen.”
Inmiddels ben je als ondernemer 8 jaar verder. Wat is je grootste learning als ondernemer geweest?
Volgens Sjoerd zit de grootste les in het trouw blijven aan jezelf. “Doe nooit concessies in dat waarin je gelooft. Ook wij hebben wel met de grote jongens gezeten, maar dan liep het toch altijd spaak op duurzaamheid of kosten, dat moesten we gewoon niet doen. We zijn BLOOM begonnen met een ideaal, dus laten we daar vooral dan ook aan vasthouden. Snelle groei is niet vanzelfsprekend duurzame groei. Liever doen we aan duurzame groei. En dat maakt denk ik dat we zo’n succesvol bedrijf zijn en een product maken waarin we zelf en onze klanten geloven.
En daarbij hebben we alles altijd uit eigen middelen opgebouwd. Zo staan we helemaal los van investeerders, we hebben nooit een prijs gewonnen of nooit onszelf op die manier ergens aan hoeven te committeren. We hebben altijd gewoon gedaan wat we leuk vonden en elke verdiende euro terug in het bedrijf gestopt. We beslissen wat we willen en wat we doen, en hoeven aan niemand geen verantwoording af te leggen. Dat de vrijheid er is, maakt denk ik dat we het ondernemen zo leuk vinden!”
Wat doen jullie aan ‘social return?’
“Momenteel werken we met vijf sociale werkvoorzieningen samen. Sinds corona is het snel gegroeid. Veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt mochten niet meer naar de dagbesteding. En ook mochten ze geen bezoek ontvangen, waardoor ze naar extra werk zochten dat ze vanuit huis konden doen. Dat is het mooie van BLOOM: het is klein van stuk en het is geen voeding, waardoor je niet aan allerlei regels en restricties bent gebonden. Vanaf toen zijn we heel klein begonnen met thuiswerkklusjes als confetti, enveloppen of dennenappels tellen.
Het is het leukste wat er is om iets voor en met de medemens te kunnen doen! We worden er blij van en tegelijkertijd kunnen we heel goed werk voorbereiden. Zo hebben we bijvoorbeeld in de zomer al veel voorbereidend werk voor de kerstperiode gedaan. Zij vinden het leuk om te doen, wij ook én we zijn er als BLOOM erg bij geholpen.”
Dat BLOOM duurzaam is, dat weten we. Maar hoe duurzaam ben je als mens zelf?
“Behoorlijk duurzaam, maar ik denk dat ik ook nog wel wat leerprojecties hebt”, zegt hij lachend. “Toen we ons huis kochten, hebben we gelijk zonnepanelen aangeschaft. De kids zijn braaf lid van Natuurmonumenten. We hebben een moestuin. Oh ja, en sinds deze maand hebben we een elektrische auto.
Tot zover duurzaam, maar sta ik onder de douche, dan verlies ik echt de tijd. Ik heb van alles geprobeerd, van zandlopers tot andere tools, maar het lukt niet. Dat is mijn grote eco-zonde. En daarbij houd ik van de zon. Ondanks dat we als gezin de afgelopen 2,5 à 3 jaar niet hebben gevlogen, houd ik van een zonvakantie. Een lastig ding en niet duurzaam, dus dan compenseer ik dat altijd wel. Lang verhaal kort: ik denk dat ik behoorlijk groen ben en het ook best goed aan de kinderen weet over te brengen.”
Welke tip(s)-voor-thuis om te verduurzamen heb je?
“Besef dat het onzin is als mensen zeggen dat het maar een druppel op een gloeiende plaat is. Al die druppels samen vormen een zee, dus doe het gewoon. En al doe je het niet eens vanuit duurzaamheid, maar omdat het mooier is of leuker is om te doen, dan vind ik het ook best. Maar maak die keuzes, want die keuzes zijn niet zo moeilijk. Of duur.” Dat laatste vindt Sjoerd echt de grootste eco-nonsense die er is. “Onze BLOOM-kaarten zijn niet duurder dan een gemiddelde A-merk kaart. Maak kleine stapjes, dan ga je het verduurzamen vanzelf leuk vinden en vanuit daar groeit het wel door.”
Meer nice to knows over BLOOM your message
Feit is dat het hartstikke blijmakend is om een bloeikaart met zaadjes te ontvangen. Weet je wat het nog leuker maakt? Dat de bijen (en andere zoomers) ervan mee profiteren. Zwaar hebben ze het. Door alle giftige pesticiden die op onze gewassen worden gespoten, wordt de biodiversiteit aangetast en worden bijen met uitsterven bedreigd. BLOOM is er vies van en kiest voor natuurlijke zaden van planten die in Nederland voorkomen, die passen binnen onze natuur en blijmakers voor bijen zijn.
Daarnaast financieren ze een bijenvolk via Honey Highway, een organisatie die bloemenvelden in bermen en op dijken aanlegt om de bezige bij te redden. En door een bloeikaart te planten, help je de biodiversiteit + bij zelf ook een handje mee.
BLOOM = Bloeikaarten én potloden
Duurzaam kaartje per post, 10 punten. Kaartje geschreven met een duurzame schrijver (hey bloeipotlood), 12 punten. BLOOM laat de bloeipotloden door een Deens bedrijf maken. “De potloden zijn gemaakt van verantwoord hout, er zitten geen chemicaliën in het stiftje en in het uiteinde zitten eetbare zaden. Dit bedrijf heeft precies dezelfde filosofie als wij. Het werkt onwijs leuk samen.”
Bloeipotloden zijn goede vervangers voor de plastic pennen die ongetwijfeld door het hele huis rondslingeren. Een stuk minder vervuilend en het loont om ze volledig op te schrijven, aangezien er ook uit de potloden blije bloemen – als je ze een bedje grond geeft – kunnen groeien.
Bloeikaarten waar te koop?
Bloeikaarten kopen? Van feestelijke verjaardagskaartjes tot kerstkaarten. Of liever aan de schrijf met bloeipotloden? Koop ze via de webshop van BLOOM your message of onze ZustainaStore.
Member worden? Dat kan!
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over BLOOM your message houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.’ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. €49,99 per jaar, net iets meer dan €4,- per maand). Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van KerstBoxen tot BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.