Voor iedere ZustainaBox gaan we op zoek naar producten van ondernemers die graag een steentje bij willen dragen aan een betere wereld. In de categorie The Story Of lees je de verhalen van deze inspirerende eco entrepreneurs. Dit keer spraken we met Sjoerd, die samen met Sun en Querien BLOOM your message begon.
Na een verjaardag blijft er vaak een stapel handgeschreven kaarten met felicitaties over. Het voelt vrij ondankbaar om die bij het oud papier te gooien, maar alles jaar in jaar uit bewaren is ook niet ideaal. De drie vrienden Sjoerd, Sun en Querien waren het erover eens dat het een stuk leuker zou zijn om een kaart een nieuw leven te kunnen geven. Wat als je de kaart in de grond zou kunnen stoppen, om er bloemen of planten uit te laten groeien? Als een soort grap ontstond zo het idee voor de bloeikaarten van BLOOM your message.
Het idee werd al snel serieuzer genomen dan ze hadden verwacht. “Toen we de eerste dag op een markt stonden met onze kaarten, werden we aangesproken door diverse bedrijven die er interesse in hadden. We moesten gelijk door naar de Kamer van Koophandel,” vertelt Sjoerd lachend. Inmiddels is BLOOM uitgebloeid tot een bedrijf waar ze fulltime aan werken, met producten in winkels door het hele land. We spraken Sjoerd over de fleurige producten van BLOOM en over in verbinding staan met natuur.
Bloeiende verjaardagskaarten
Sun, Querien en Sjoerd zagen op een dag een grote rol papier liggen waarin na iedere 10 centimeter een zaadje zit, bijvoorbeeld voor een krop sla. “Het leek ons supertof om dat papier in te zetten op een andere manier.” Van het bloeipapier besloten de drie ondernemers kaarten te laten maken. Kaarten waarmee je iemand écht blij kunt maken en zowel letterlijk als figuurlijk op kunt fleuren. “De kaarten worden duurzaam gedrukt met eco based inkt. Ze zijn gemaakt van handgeschept papier van oude kranten, waarin we de zaadjes verwerken.”
Een stuk beter dan de normale kaarten in de winkel, waarvoor veel boskap plaatsvindt. Ongeveer één zevende van de boskap is bedoeld voor de papierindustrie, waaronder dus (verjaardags)kaarten, die je vaak maar één keer leest en vervolgens onderop een stapel legt. De kaarten van BLOOM kun je tot twee jaar na ontvangst ingraven in potgrond. Geef ze goed water, heb eventjes geduld en dan groeien er vrolijke bloemen of planten uit.
Fijn voor de bijen
De bloeikaarten zijn niet alleen leuk voor de ontvanger, maar ook heel fijn voor de bijen. Die hebben het namelijk zwaar: door alle giftige pesticiden die op onze gewassen worden gespoten, worden bijen met uitsterven bedreigd. BLOOM kiest daarom voor natuurlijke zaden van planten die in Nederland voorkomen, die passen binnen onze natuur en goed zijn voor bijen. Daarnaast hebben ze een bijenvolk gefinancierd via Honey Highway, een organisatie die bloemenvelden aanlegt in bermen en op dijken om de bij te redden. En door een bloeikaart te planten, help je de bij zelf ook een handje mee.
Bloeipotloden
In de juli box zaten ook twee bloeipotloden, gemaakt van FSC-hout. Deze potloden zijn van een Deens bedrijf waarmee BLOOM nauw samenwerkt. “De potloden zijn gemaakt van verantwoord hout, er zitten geen chemicaliën in het stiftje en in het uiteinde zitten eetbare zaden. Dit bedrijf heeft precies dezelfde filosofie als wij en het werkt onwijs leuk samen.” Deze bloeipotloden zijn een goede vervanging van de plastic pennen die je ongetwijfeld in huis hebt slingeren. Een stuk minder vervuilend en het loont dus om ze volledig op te schrijven, aangezien er ook uit de potloden fijne bloemen kunnen groeien.
Opvoeding met natuur
De natuur speelt in het dagelijks leven van Sun, Querien en Sjoerd ook een belangrijke rol. “Er liggen zonnepanelen op onze daken en we kweken onze eigen groente. Daarnaast proberen we met name onze kinderen groen op te voeden, want we geloven dat opvoeding de basis vormt. We brengen onze kinderen bijvoorbeeld naar een agrarische kinderopvang. Daar spelen ze tussen de koeien in de hooischuur, omringd door kippen, lammetjes en varkens. Ze zijn hele dagen buiten, kunnen slootje springen… Dit doen we omdat we het belangrijk vinden dat zij beseffen waar hun melk vandaan komt, dat ze leren hoe ze om moeten gaan met dieren en hoe belangrijk de natuur is.”
Duurzaamheid als basis voor een product
Duurzaamheid is volgens Sun, Querien en Sjoerd voor BLOOM heel vanzelfsprekend. “In onze ogen kun je anders geen mooi product maken. Achter het mooie product zit de duurzame basis. Je moet je richten op het grote publiek dat op zoek is naar mooie producten. Met een mooi product spreek je hen aan, en daarna kun je uitleggen hoe de duurzame basis in elkaar steekt. Juist door naast niet-duurzame alternatieven te liggen hopen we een groot verschil te kunnen maken!”
De bloeikaarten en bloeipotloden van BLOOM your message zaten in de juli box. Ook in onze ChistmaxBox vind je deze feestelijke kaartjes om jouw kerstwens compleet te maken.