Er zijn van die merken die je vanaf moment een weten in te palmen. Waar je gelijk smoor op bent. Niet alleen omdat er geen naar luchtje aan het product zit (ja echt, de duurzame wereld houdt niet van valse beloftes), maar ook vanwege de why erachter. Laatst spraken we Dewi. Inmiddels is ze met haar ‘plant-based deodorant that’ll make your armpits smell fantastic’ internationaal gegaan. Tijd voor een bijklets!
Hoe ben je op het idee van The Lekker Company gekomen?
Jaren geleden besloot Dewi mee te doen aan de Vegan Challenge. Deze maand stond voor haar volledig in het teken van plantaardig eten. Wat begon als een challenge, zorgde er uiteindelijk voor dat ze zich veel bewuster werd van onze impact op de natuur. En dat niet alleen: het leidde tot de start van Dewi’s natuurlijke, vegan cosmeticamerk.
“Vanaf een jaar of acht ben ik al vegetariër. Veganisme vond ik op dat moment nog best spannend, maar het interesseerde mij wel en dus deed ik samen met mijn broer een paar jaar geleden mee aan de Vegan Challenge te doen. Een uitprobeersel om 30 dagen veganistisch te eten.
Het bewust bezig zijn met veganisme heeft veel gedaan. Er is een moment geweest dat ik in een drogisterij stond en van een willekeurig cosmeticaproduct de ingrediëntenlijst bekeek. Huh, ik snapte er niets van. Ingrediënten staan in onleesbare taal vermeld op verpakkingen en je komt er pas achter wat ze inhouden na grondig speurwerk. Dat zette me aan het denken, want wat smeer ik nou op mijn lijf?
Thuis deed ik een Google-search en kwam ik erachter hoeveel dierlijke restmaterialen er in cosmetica wordt gestopt. Daar schrok ik van. Het is bizar dat er varkensvet en vis-extracten gebruikt worden in onze verzorgingsproducten. En het erge is dat je dit als consument niet zomaar kunt achterhalen,” vertelt Dewi.
Ze legt daarmee de vinger op de zere plek: in de huidige cosmetica-industrie is de productie allesbehalve transparant. Naast dierlijke ingrediënten worden er allerhande onnodige stoffen aan toegevoegd, zoals chemische bestanddelen die je hormoonhuishouding verstoren of microplastics die enorm vervuilend zijn voor de natuur.
Tijd voor actie. “Ik had alle benodigdheden van het basisrecept voor deodorant al in huis, zoals baking soda en kokosolie. Het verbaasde me hoe goed de huisgemaakte, vegan deo werkte. Hoe kan iets wat zo simpel en praktisch eetbaar is zo goed werken?” Vanaf dat moment is Dewi ook met onder andere scrubs, lippenbalsems en haarmaskers gaan experimenteren. Aan Dewi’s keukentafel ontstond haar The Lekker Company. “Het is eigenlijk een soort uit de hand gelopen Pinterest-hobby,” lacht ze.
“Veel werkte heel goed, sommige probeersels waren geen lang leven beschoren. Ik vond het hartstikke leuk om te maken en bedacht om er iets mee te doen.” Dewi werkte op dat moment als marketeer bij Albelli, maker van fotoboeken en in de weekenden maakte ze haar ‘potjes’, zoals ze het zelf zegt. “Ik ben begonnen met honderd glazen jampotten in allerlei formaten en ik dacht ik maak eerst eens wat scrubs, lippenbalsems en deodorant voor vrienden en familie.
En ja, dat is een beetje uit de hand gelopen! Ik opende een online Etsy-winkeltje, zoals elke kleine ondernemer volgens mij doet. Daarna heeft het nog zo’n vier jaar geduurd voordat het balletje echt ging rollen en ik bijvoorbeeld met partijen als Albert Heijn in gesprek ging.”
Hoe kwam je zo bij de Albert Heijn terecht?
“Jaarlijks organiseren ze een Product Pitch voor ondernemers die graag een plek in het supermarktschap willen. Toegegeven, na vier jaar bikkelen zat ik er best doorheen. Ik trok het niet meer om elk weekend potjes stuk voor stuk te verpakken. Toen kwam een vriend met de tip om bij Albert Heijn te pitchen. Vijf minuten voor twaalf had ik me aangemeld (zonder ook maar een product opgestuurd te hebben), want ik dacht ik hoor toch nooit meer iets.
En toen werd ik uitgenodigd en bleek ik opeens al bij de laatste tien te zitten. Ik wist niet wat me overkwam! Lang verhaal kort: ik werd tweede met mijn verhaal over waarom de cosmeticaproducten van The Lekker Company echt in het schap misten. Ik had aangestipt dat ze meer dan driehonderd deo’s in hun assortiment hadden, maar er was er geen een 100% duurzaam. Geen een. Terwijl er in elke ander schap een ecologische optie aanwezig was.
Dat moest anders! Zo’n negen maanden later laten we gewoon in de Appie. En nee, vanaf dat moment zijn we gaan samenwerken met een partner in natuurcosmetica en was het geen deodorant thuis meer in beslagkommen maken 😉
Nog steeds ben ik zo blij dat dit op mijn pad is gekomen. Ik stond namelijk echt op het punt om ermee te stoppen, omdat ik het zo beu was om elk weekend weer op een markt te moeten staan met mijn cosmetica. De stip aan de horizon die Albert Heijn gaf, was heel erg nodig om mezelf weer een schop onder de kont te geven en er weer voor te gaan!”
Na de pitch is Dewi haar ‘kindje’ in een stroomversnelling geraakt. Een success story! Wat begon als lekkerineenpotje is inmiddels uitgegroeid tot een grand dame: The Lekker Company. Een lekkerbekkende naam die het ook buiten onze landsgrenzen goed doet. Heel de wereld aan de groene okselverfrissers. Check!
https://youtu.be/QgDLGD5Cmwc
Win-win voor het milieu, de aarde, dieren en je lichaam
De productie mag veranderd zijn, de inhoud van waar Dewi en haar The Lekker Company voor staat, is hetzelfde gebleven. Nog steeds is ze zelf betrokken bij het testen van haar natuurlijke badkamerproducten. Nog steeds blijft ze bij haar essentie dat je moet weten wat je op je lichaam smeert. Vandaar ook dat ze de ingrediënten in begrijpelijke taal en zonder moeilijke scheikundige namen op de verpakkingen beschrijven.
“Het is mijn doel om de cosmetica-industrie transparanter te maken,” aldus Dewi. En dat scheelt je niet alleen een zoektocht tussen de kleine lettertjes – het is ook een stuk beter voor het milieu, de aarde, dieren en je eigen lichaam.
“Het is leuk om te zien dat zoveel mensen die helemaal (nog) niet bezig zijn met duurzaamheid via een oom, tante, neef of nicht over ons hebben gehoord dat het werkt. Ook die groep heeft nu een duurzame verpakking thuis staan.”
Welke producten staan er nog op het verlanglijstje van The Lekker Company?
“Langzaamaan willen we ons assortiment uitbreiden. Op dit moment zijn we bezig met een paar producten. In de basis zijn we een unisex-merk, maar we merken dat de meeste mannen naar een donkerblauwe verpakking (het cliché) zoeken. Vandaar ook dat we wel een donkerdere verpakking met een mannelijke geur gaan uitbrengen, maar ik weiger het gewoon om een hele mannenlijn op te zetten, want dat vind ik onzin.
En uiteindelijk wil ik een redelijk grote productrange voor de basis van je lijf, zodat je iets hebt voor onder de douche, voor je haren en om je gezicht te reinigen.” Nog veel moois voor op het verlanglijstje!
Mooi bruggetje naar ondernemerschap. Wat heb je daarvan geleerd?
“Altijd heb ik heel klein gedacht. In de vier jaar voordat ik meedeed aan de Product Pitch van de AH had ik nog nooit een keten benaderd met de vraag om mijn product(en) in hun assortiment op te nemen. Ik droomde ervan om op de schappen bij Dille & Kamille te liggen, alleen dacht ik altijd ‘als zij mij afwijzen, dan heb ik geen droom meer.’ Dus ik belde ze niet. Zo stom eigenlijk!
Wat ik inmiddels heb geleerd, is dat als het een nee is het een nee voor nu is. Of een ‘nee maar.’ En dan ook vooral doorvragen waarom niet, wat moet ik doen om wel in het schap te belanden etc. Dat is een belangrijke learning geweest. Oh, en de cirkel is rond, want we liggen nu ook bij Dille & Kamille!”
Zijn er dingen die je in het vervolg anders zou doen?
“Absoluut! Ik zou wat sneller bepaalde stappen maken. Heel lang heb ik in een soort kleine, veilige bubbel geleefd. Veels te klein gedacht. Terugkijkend zou ik nu sneller groter denken. Achteraf gezien heeft Albert Heijn zelfs al toegezegd, voordat mijn product geschikt was voor de supermarkt. Blijkbaar kan het dus wel dat je voor die tijd al naar een retailer stapt. Het is een stuk spannender als je eerst pallets vol producten maakt en ze dan aan de man probeert te brengen, dan wanneer je het doet zoals het bij The Lekker Company is gegaan. Zeker financieel!”
Welke tips heb je voor andere duurzame ondernemers?
“Wacht niet tot alles perfect is. Als je in 4 van de 5 punten duurzamer bent, dan wat er nu op de markt is, dan maak je al zoveel impact. Het is soms nog, zeker bij de start, onmogelijk om die 10 te halen. Wel is het mooi om daar altijd naar te streven, maar daar kan je altijd in vervolgstappen naartoe werken. Ondertussen groeien de partijen die 0 van de 5 punten scoren als een tierelier door, dus stap alsjeblieft in als je een idee hebt waarmee je het verschil kan maken. Nog duurzamer word je on the way.“
Hoe duurzaam is Dewi zelf?
Eerst was daar de Vegan Challenge en een paar jaar later staat The Lekker Company vol vegan producten als een huis. Hoe duurzaam ben je thuis? “Ik val denk ik in de categorie ‘lichtgroene consument.’ Duurzaamheid vind ik fijn, nodig en het geeft – in alle eerlijkheid – ook een goed gevoel, maar ik ga er niet zover in dat ik alle luxe laat staan.
Zo eet ik bijvoorbeeld nog steeds geen dieren, maar ik heb wel twee katten die vlees krijgen. Verder heb ik zonnepanelen, maar het is niet dat elke centimeter van mijn huis duurzaam is ingericht. Ook nu ik zwanger ben en een nieuwe garderobe nodig heb, heb ik wel geprobeerd om alles via Vinted te kopen en alleen bepaalde stukken uit te kiezen die ik na de zwangerschap van mijn tweede kind (mijn eerste kind is The Lekker Company) ook nog aan kan.
Kortom: ik probeer wel rekening te houden met duurzaamheid, maar ik zou niet durven zeggen dat het één van mijn drie basis karaktereigenschappen is.”
En hoe duurzaam zijn jullie op kantoor?
“We zitten in Utrecht in De Stadstuin, een verzamelpand voor allerlei (kleine) ondernemers. Hier kunnen we aardig met duurzaamheid uit de voeten. Wat namelijk wel leuk is, is dat er beneden een café zit die erg op het vega zit. En toevallig weet ik dat het pand op groene stroom werkt, maar verder is het niet zo dat we het pand zelf in beheer hebben, waardoor het gelimiteerd is wat we aan groen bezig zijn kunnen doen. Onze afwas doen we met Seepje, maar op een gegeven moment houdt het wel op met een huurcontract.”
Hoe duurzaam zijn je medewerkers? Stimuleer je het?
“Het is voor mij geen vereiste dat duurzaamheid op 1 staat. Zo hebben we een sales stagiair die er niet veel mee heeft, maar die is zo enthousiast om het aan de man te brengen dat het toch heel goed werkt. Terwijl onze nieuwe sales manager al zijn kleding tweedehands koopt en onlangs vegetariër is geworden. We zien vaak dat de liefde groeit of al aanwezig is.
Hoe ik het vind om als eenpitter nu onderdeel te zijn van een team van vijf? Ik ben altijd een manusje-van-alles geweest. Ik heb het vak on the job geleerd. Retail, daar wist ik niets van. Het is geen rocket science, je moet het gewoon gaan doen. Als je mensen om je heen hebt die dingen durven te doen, dan gebeuren dingen. Terugkijkend had ik eigenlijk veel eerder meer mensen aan boord moeten halen.” Nog een interessante learning!
Welke tip(s)-voor-thuis om te verduurzamen heb je?
“Mijn expertise zit het meest in de badkamer, dus ik zou altijd afraden om niet zomaar alles weg te gooien wat je hebt. Maak alsjeblieft alles eerst op. Eén van de grootste tips in duurzaamheid en cosmetica is het minder vaak gebruiken in plaats van alleen maar switchen naar duurzame producten.
Denk bijvoorbeeld aan het wassen van je haren. Is dat elke dag of één keer per week? En hoelang kan je met cosmeticaproducten doen? Die impact is misschien wel groter dan welke switch dan ook. Dus ja, je hebt geen 3 centimeter tandpasta op je tandenborstel nodig. Maak lekker op wat je hebt en kies daarna een duurzaam alternatief.”
Meer nice to knows over The Lekker Company
Het is niet voor niets dat The Lekker Company nu een internationaal begrip op deogebied aan het worden is. Ze vinken namelijk alle groene vinkjes aan die er aan te vinken zijn. De natuurlijke deo’s worden niet op dieren getest, zijn vega(n) proof, gegeurd met biologische, etherische olie en worden verpakt in een volledig plasticvrije verpakking.
Inmiddels ligt The Lekker Company in ruim 2000 Nederlandse en Europese winkels, en zijn ze actief bezig om internationaal verder uit te breiden. Nog steeds met dezelfde intentie: bewustzijn creëren wat je op je lichaam smeert en van plantaardige, plasticvrije cosmetica de norm maken. Focus ligt op de badkamer, een plek waar we dagelijks aardig wat tijd spenderen. Plus een plek waar je door kleine plasticvrije switches grootse impact hebt.
Voordelen van de plasticvrije deodorant van The Lekker Company
Als je als merk quote met ‘plant-based deodorant that’ll make your armpits smell fantastic’ dan kan je niet anders dan dat je het gelijk in je armen wil sluiten. Toch nog net wat meer overtuiging nodig? Alstu!
- Volledig plantaardig
- 100% plasticvrij
- Vrij van aluminium, parabenen en siliconen
- Doodt bacteriën zonder poriën te verstoppen
- Vegan
- Dierproefvrij
- Duurzame, recyclebare verpakking
- Unisex
Roosgeurige toekomst voor The Lekker Company
In een glazenbol kijken kunnen we – de meesten in ieder geval – niet. Toch weten we 100% zeker dat de toekomst er roosgeurige uhh -kleurige voor Dewi en haar team uitziet. Momenteel zijn ze busy-busy met het tackelen van de volledige badkamer. Binnenkort komen ze dan ook o.a. met een uitbreiding van hun productrange. There’s more to come!
Waar is The Lekker Company te koop?
Een paar scrols terug lieten we al vallen dat producten van The Lekker Company in ruim 2000 winkels internationaal liggen. Genoeg spots dus om je dosis duurzame badkamergerei in te slaan. Surf naar hun website, vind een shop bij jou in de buurt of sla je slag in onze ZustainaStore (members 20%, just saying).
Member worden? Dat kan!
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over The Lekker Company houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.’ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. €49,99 per jaar, net iets meer dan €4,- per maand). Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van KerstBoxen tot BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.