Dagelijks trekken we ze op de automatische piloot aan en wandelen ze overal met ons mee naartoe: sokken! Vast niet het eerste het beste basis kledingstuk wat je de dag door bezighoudt. Mooi wel voor Niels Hermus, founder van Let’s do Goods. Met zijn sociale sokkenmerk laat hij Nederland (en snel daarbuiten) op een luchtige manier kennismaken met de problematiek rondom dakloosheid, verslaving en… sokken!
SOS voor Let’s do Goods sokken
Al zo’n 15 jaar is Niels freelance online marketeer. Omdat hij altijd de ambitie heeft gehad om een eigen fysiek product op de markt te brengen, heeft hij naast zijn werk altijd hobbyprojecten gehad. ‘Zoals het gaat, loopt niet elk idee even succesvol af’, vertelt Niels met een grote glimlach.
‘Jaren geleden had ik een project, waarbij ik sokken en onderbroeken voor lokale voetbalclubs maakte. Eigenlijk liep het best aardig, totdat ik op een gegeven ogenblik met de voorzitter van één van de clubs in de kantine zat. Toen de beste man over de wedstrijd van Ajax in de Champions League begon en ik daar niets van had meegekregen, zette mij dit aan het denken. Ik geef niets om voetbal en daarmee leerde ik mijn belangrijkste les ook; doe iets waar je hart ligt, alleen dan heb je de energie om alle uitdagingen van het ondernemen aan te kunnen.’
Daar zat-ie dan met een overschot aan sokken… Hij doneerde ze bij het Leger des Heils waar hij voor het eerst in aanraking kwam met de sokkenproblematiek. ‘Tot het dak was de locatie gevuld met kleding, maar sokken ontbraken. Wat bleek? We leveren veel kleding in de inzamelingsbakken in, maar geen sokken, terwijl dat het meest gevraagde item binnen de hulpverlening is. Maar liefst 60.000 Nederlanders zijn afhankelijk van kledinginzameling. Daar moeten we toch iets mee kunnen doen?’
Let’s do Goods: 1 paar gekocht = 1 gedoneerd
Je voelt ‘m al aankomen, dit was de start van Let’s do Goods. ‘Ondanks dat het ‘inkopen en doneren’-concept waar Toms bekend mee is geworden anno 2023 niets nieuws meer is, wilde ik het wel als inspiratie gebruiken. En daarbij wilde ik de sokken inzetten als manier om verhalen van kunstenaars met geleefde ervaring – mensen met verslavingsproblematiek, die dakloos zijn geweest, met psychische problemen kampen – te delen.
Zij zijn de ontwerpers van onze sokken, van onze sokken met een verhaal. Bij elk paar sokken dat we verkopen, doneren we een paar sokken aan de allerarmsten. Deze donatiesokken maken we in onze eigen Social Sock Factory samen met deelnemers van het Leger des Heils’, vertelt de founder.
22 Let’s do Goods sokken and still counting
Hoewel het Let’s do Goods voor de wind gaat en ze al ruim 50.000 sokken hebben mogen doneren, is er ook nog ruimte voor ontwikkeling. ‘Onze huidige collectie sokken mogen dan een verhaal met zich meedragen, we zijn er nog niet. Op het gebied van duurzaamheid hebben we nog stappen te maken. Onze sokken worden nu nog van ‘gewoon’ katoen en 2% gerecycled polyester in Portugal gemaakt. Neemt niet weg dat we er zeker mee bezig zijn om (verder) te verduurzamen.’
De eerste stap in de groenere richting zetten ze naar verwachting na de zomer. ‘Onze donatiesokken (vaak zwarte, stevige wandelsokken) gaan we over een paar maanden in samenwerking met het Leger des Heils in onze eigen sociale sokkenfabriek in Den Haag maken.’
Het bundelen van de krachten met het Leger des Heils is een logische stap, vindt Niels. ‘Zij zitten met veel textiel dat onbruikbaar is. Momenteel kijken we dan ook samen met hen of we die textiel kunnen vervezelen tot garen waar we sokken van kunnen maken.’ Niels straalt van trots: ‘Deze collab is een kroon op het werk. Het maakt de cirkel rond! We ontwerpen en maken sokken met hen én doneren sokken onder andere áán hen.’
Let’s do Goods mag dan druk in de weer zijn om haar sokken verder te verduurzamen, binnen de bedrijfsmuren nemen ze bij alles wat ze doen duurzaamheid mee in hun beslissingen. ‘Goed doen zit in onze vezels. We streven er altijd naar om (1) het over een tijd beter te doen en (2) om zo min mogelijk negatieve impact te maken.’
Niels neemt als voorbeeld hun nieuwe verpakking. ‘Het haakje om de sokken op te hangen, zit in het kartonnen kaartje geknipt. Dit scheelt duizenden plastic haakjes. Of neem onze verzendverpakkingen die puur en alleen uit papier en karton bestaan. We doen er alles aan om onze footprint te beperken.
Blik in de glazen bol
Niels heeft samen met zijn team mooie plannen in de pijpleiding. Waar hopen ze over 5 jaar met Let’s do Goods te staan? ‘We doen dan hetzelfde als nu, alleen brengen we de verhalen van kunstenaars dan op de meest mooie manier mogelijk elke maand in een soort mini-docu à la VICE – bekend van mooie documentaires – in beeld. Het verschil met nu zal ‘m dus zitten in het rijkelijker vertellen van ons verhaal met het doel om nog veel meer sokken te kunnen doneren.’
Waar het inspirerende verhaal van het sociale sokkenmerk voor Nederland werkt, kan het ook zo maar eens goed buiten onze landsgrenzen gaan werken. ‘Overal kampen ze met een tekort aan sokken, omdat ze niet worden gedoneerd. Waar ook ter wereld wordt creativiteit ingezet als een vorm van therapie voor mensen die door lastige fases in hun leven gaan. En overal draagt men sokken, waardoor het een perfect middel is om onze boodschap over de bühne te brnegen.’
Na de zomer lanceert Let’s do Goods haar eerste sokken in België. Niet veel later volgen steden als Berlijn en New York. ‘Inmiddels is er wereldwijd een heel netwerk aan organisaties die zich met het wel en wee van mensen met geleefde ervaring bezighouden. Het concept leent zich dan ook voor internationale uitbreiding. De wereld mooie maken op sokken, dát is het doel!’
Tips voor startende duurzame ondernemers
Welke tip Niels de startende duurzame ondernemers wilt meegeven? ‘Overal lees je dat je moet doen wat je graag wilt doen. Vind dát waar je drive ligt. Dat is makkelijk gezegd, maar het klopt wel. Het heeft mij 42 jaar zoeken gekost om het uiteindelijk te vinden. Ondernemen is zo’n grote uitdaging met elke dag nieuwe hobbels, kansen en uitdagingen, dat je dat alleen maar volhoudt wanneer er een drive onder ligt die groter is dan enkel en alleen het verdienen van geld.’
Niels kaart zijn freelancewerk aan. ‘Iedereen verklaarde me voor gek toen ik stopte met freelancen en me voor de volle 100% op Let’s do Goods ging focussen. Financieel gezien ga je er een enorme stap op achteruit, terwijl ik mij tegelijkertijd rijker voelde.’
Let’s do Goods is onder andere via hun eigen webshop, Wereldwinkels en de kleinere cadeaushops te koop. Zakelijk de handen ineen slaan? Kan ook – ze maken sokken voor bedrijven. Laat je op ideeën brengen!
LEES OOK: 4x VROLIJKE VOETEN MET DUURZAME SOKKEN