‘16.00 uur Winning Foods, dat zouden meer mensen moeten doen.’ Graag stellen we je voor aan de duurzame versie van Cup-a-Soup (een vergelijking waarmee we ze veels te kort doen, maar wacht maar, maken we goed). Ze redden groente-overschotten en groenten die afgekeurd worden vanwege vorm, kleur, maat van de ondergangย en maken er superlekkere soepen van. ‘Nearly lost, yet winning food’, zoals ze het zelf zo mooi zeggen. Eรฉn van de drie founders, Floris Schoenmakers, vroegen we laatst het hemd van het lijf. Komt ‘ie!
Winning Foods, de naam verklapt het al
Anderhalf jaar geleden is Floris met zijn twee compagnons Frederik en Jef Winning Foods gestart. Anderhalf jaar geleden zeg je? Yes, middenin de coronapandemie durfden de drie het (als heuse musketiers) aan om een sustainable start-up op poten te zetten. Stoer! Wat ze doen? ‘We verwerken geredde ingrediรซnten tot eindproducten. De eerste productlijn bestaat uit gezonde instant soepen. Zie het als een gezonde versie van Cup-a-Soup.
Sinds november 2021 doen we verkopen en we zien dat we maand op maand in aantallen verdubbelen, dus dat ziet er heel goed uit. Het bewijst dat er in de markt ruimte is voor een gezonde snack.’ Maak van die snack liever kantoorsnack, want de drie doorzetters focussen zich voornamelijk op kantoren.
Op de vraag hoe ze op het idee van duurzame instant soepen zijn gekomen, antwoordt Floris: ‘Hiervoor heb ik een innovatiebureau gehad waar ik 6 ร 7 jaar operationeel directeur ben geweest. Daar zagen we veel verschillende innovaties voor grote bedrijven voorbijkomen: van Unilever tot Airbus. Bij รฉรฉn van de projecten kwam ik in aanraking met de zogenoemde vriesdroogtechnologie, een interessante technologie om voedsel hoogwaardig te drogen, waardoor de voedingswaarden worden behouden.’
Dit in combinatie met het gevoel dat zijn vennoot Jef en hij hadden om hun innovatiekennis te gebruiken in plaats van alleen zakelijk winstgedreven modellen voor klanten te bedenken, maakte dat ze zich voor altijd wilden gaan inzetten voorย ‘purpose profit’ย modellen. Nieuwe merken voor een betere wereld. ‘Vanuit deze gedachte kan je prima met businessmodel ‘X’ verdienen en zorg je er tegelijkertijd voor dat je impact maakt. Winning Foods is daar met het tegengaan van voedselverspilling een mooi voorbeeld van.’
Hoeveel geredde groenten zit er in รฉรฉn zakje soep?
Zeg ‘voedselverspilling voorkomen’ en we zijn er als de kippen bij. Aan wat voor aantallen geredde groenten je per zak soep kan denken? ‘In onze producten nu en in de toekomst zal het hoofdingrediรซnt van de soep altijd gered zijn. Neem de paprika-tomatensoep. Hier heb je het over zo’n 20% tot 25% geredde paprika. Per soep is dat omgerekend zo’n 50 gram geredde groenten.’
Waar het redden van gezonde groenten al tien pluimen verdient, helpen de mannen van Winning Foods je ook nog eens op een heel laagdrempelige, zeer smaakvolle manier om aan je dagelijkse vitaminetax te komen. Win-Winning Foods dus. ‘Consumenten hebben, inclusief mijzelf, moeite om dagelijks aan voldoende groente te komen. In onze instant soepen zit – afhankelijk van de smaak waar je je lepel in zet – tussen de 160 en 190 gram groente per portie.’ Zo kom je op een heel eenvoudige manier al aan een groot deel van de dagelijkse vitamines.
Wat zit er in de soepen van Winning Foods?
‘Iedereen vindt zout en smaakversterkers lekker, iets wat onze conculega van het bekende vier uur-momentje maar al te goed weet. Bij Winning Foods doen we het alleen met veel groenten, kruiden en een heel klein beetje (zo min mogelijk) zout. Ik moet je zeggen dat we een hele lange zoektocht naar vegan smaakversterkers hebben gehad. Al onze producten zijn namelijk 100% plantaardig. Eentje die heel goed werkt, is zeekraal. We blijven ver weg van kunstmatige smaakversterkers.’
Composteerbare verpakking, alleen maar groene vinkjes
Bij Winning Foods zijn ze niet alleen kritisch naar wat er in hun instant soepen gaat, maar ook wat eromheen gaat: de verpakking. Composteerbare verpakkingen om precies te zijn. ‘Je hoort altijd van beginnende bedrijven dat er allerlei hobbels en beren op de weg zijn waar je tegen aanloopt. Buiten corona om zijn we zeker veel uitdagingen tegengekomen. Dit komt vooral doordat we geen voedings- en FMCG-achtergrond hebben. Dat betekent dat je alles zelf of via-via moet uitvinden.’
Natuurlijk realiseerden de heren zich dat ze niet รฉn voedselverspilling konden voorkomen รฉn het gelijk 100% duurzaam met de verpakking konden doen รฉn dan ook nog eens in ieder geval break-even zouden kunnen draaien. Neemt niet weg dat ze alles wat ze doen ook nu al zo groen mogelijk willen doen. ‘Wat het bij Winning Foods is, is dat ons gevriesdroogde voedsel heel goed moet worden verpakt. Op een gegeven moment hadden we een hele mooie paper based-verpakking in Engeland gevonden. Ding was alleen dat er lucht en vocht door de verpakking heen kwam.’
And so the search continued. ‘Uiteindelijk hebben we via รฉรฉn van onze leveranciers een bio-plastic (gemaakt van suikerriet) gevonden. Dikke plus van suikerriet is dat de CO2 tijdens het proces van de suikerrietproductie wordt opgenomen. Vervolgens wordt de verpakking CO2-neutraal geproduceerd, waar wij daarna weer met een milieuvriendelijke inkt op kunnen printen. Bio-plastic heeft dezelfde eigenschappen als normaal plastic alleen is die van ons ook nog eens composteerbaar. Het laat nauwelijks lucht en vocht door, iets wat goed is voor de houdbaarheid van onze Winning Foods-soepen.’
Terugblik op het (duurzaam) ondernemerschap
Waar Floris in 2014 zijn innovatiebureau oneUp startte, begon hij in 2021 gewoon nog een bedrijf. Welke kennis en kunde heeft de duurzame ondernemer vanuit zijn eerste bedrijf kunnen meenemen? En wie weet, waar heeft hij voor de tweede keer zijn neus aan gestoten? ‘Bij het innovatiebureau hebben we aan de lopende band businessmodellen voor klanten gemaakt. Voordeel daar was dat de kennis en het geld in huis waren. Maar er zijn ook nadelen, want het was minder echt ondernemen en daarbij was de mogelijkheid om snel aan te passen, te schakelen stukken minder.’
Op een gegeven moment dachten de mannen: ‘Wat als we de kennis van businessmodellen en productontwikkeling eens opnieuw zouden inzetten en we geen verantwoording aan wie dan ook hoefden af te leggen? Je voelt ‘m aankomen, het viel wat tegen. Lang verhaal kort heeft Floris niet รฉรฉn specifiek iets van het ondernemen geleerd. ‘Er is niet echt รฉรฉn les te benoemen. Wel denk ik dat ik bij een volgende onderneming meer zal kijken naar niet alleen het wereldprobleem waar we een bijdrage aan willen leveren, maar zeker ook het probleem dat je voor de consument of zakelijke klant oplost.
Waar we nu een gezonde snack bieden, kan je je afvragen of het echt een probleem is dat je aan het oplossen bent of dat het meer een nice to have is. Zonder ons eigen businessmodel af te kraken hoor, maar het is veel makkelijker in de verkoop als je echt een probleem oplost. Liefst iets dat je dagelijks gebruikt. Wie weet iets voor in de toekomst!’
Hoe duurzaam ben je binnenshuis?
‘Eerlijk gezegd weet ik niet precies het moment dat ik ben gestopt met het bedenken van modellen die geen positieve impact maken of zo min mogelijk schade aan de wereld aanrichten. Ik weet wel dat mijn vrouw altijd al in de duurzame hoek zat. Als je in hetzelfde huis woont, dan word je wel uitgenodigd om op een gegeven moment de verwarming een graadje (of twee) terug te draaien, een trui aan te trekken of geen vlees meer eten. In positieve zin gaat dat steeds verder.
Daarbij denk ik dat als je eenmaal bezig bent met dat je dieren met rust moet laten en niet moet willen opeten, dat je oppast met welke grondstoffen je gebruikt. Als je daar eenmaal op gaat letten, dan kan je niet meer terug. Dat is iets wat je niet opeens niet meer als waarheid aanneemt.’
Terugkomend op de vraag hoe duurzaam Floris thuis is, antwoordt hij: ‘Het kan altijd beter, maar ik leef redelijk duurzaam. Neem de verwarming die op dit moment op 15,5 graden staat, dus dat is op zich redelijk koud. Niet voor niets dat ik het vaak koude heb. Maar het kan gewoon, want je went eraan. Kom ik in een huis waar de verwarming op 19 staat, dan krijg ik een warm hoofd. Je went aan dingen.’
De duurzame do-gooder achter Winning Foods heeft in de loop der jaren een steeds sterker gevoel gekregen dat je eigenlijk niet zo bar veel spullen nodig hebt. ‘Minimalisme is een hele prettige levensstijl. Je hecht je niet meer aan spullen, je hoeft bijna nooit meer iets te kopen en als je iets koopt, dan koop je het tweedehands. Okรฉ reizen en ervaringen maken, is wel weer iets anders. Dat is ook belangrijk voor mensen, maar ook daarin kan je bewust keuzes maken bijvoorbeeld door je CO2-uitstoot te compenseren.’
Tips voor thuis om duurzamer te leven
Volgens Floris is het voor de hand liggend dat je, als je duurzamer wil leven, je minder spullen gaat gebruiken. ‘Dat is heel makkelijk en zelfs superleuk! Lekker op Marktplaats rondstruinen en dingen ruilen of kopen. Maar er zijn zoveel meer dingen te doen om minder impact te maken.
De eerste paar jaar was ik thuis behoorlijk aan het tegenstribbelen. Ik probeerde de dingen te blijven doen die ik altijd al deed met de reden dat als ik alleen iets doe, dan doet het er niet toe. Maar dat is niet zo. Eรฉn persoon met aangepast, duurzaam gedrag beรฏnvloedt tientallen, honderden of misschien zelfs wel duizenden mensen die ook hun gedrag gaan aanpassen. Het heeft dus weldegelijk zin om bewust na te denken over wat je koopt en doet.’
Floris sluit af met de boekentip ‘Hooked.’ ‘In 2014 kwam het uit en dit heeft heel veel inzicht gebracht in hoe manipulatief software producten, zoals Instagram of Facebook zijn. Hierin wordt beschreven hoe je mensen verslaafd aan je product of dienst, oftewel hooked maakt. Hetzelfde principe kan je volgens mij 1-op-1 naar de duurzaamheidshoek kopiรซren. Je kan mensen hooked maken aan duurzamer leven. Iets waar we bij Winning Foods graag ons steentje aan bijdragen.’