Ohhh we hebben weer zo’n leuk merk voor je in de aanbieding: Blokzeep! Zo’n merk waarvan je alles wil hebben-hebben. We spraken founder Sofia Abramtsjoek over hoe ze samen met haar verloofde vriendlief op het idee van plasticvrije producten voor de badkamer is gekomen, hoe het is om samen met je hubby een merk te runnen en welke tips ze voor groene ondernemers in de startblokken hebben.
Eén blok liefde voor Blokzeep
Twee jaar geleden, hartje corona, sprongen Sofia en haar vriend op de trein die hen naar ondernemersland bracht. Een verrassende switch als je je bedenkt dat het stel uit een compleet andere hoek komt. “Met mijn diploma op zak, ben ik naar Amsterdam verhuisd waar ik bij een Big Four-accountantskantoor ben gaan werken. Hoe leuk de studie(tijd) ook was, het werk vond ik uiteindelijk niet bijzonder. Het was waren veel regels, veel excelsheets…”
Het leukste aan haar toenmalige baan? “Het startpunt van een opdracht, waarbij je de tegenpartij beter leerde kennen. Dat was het stukje wat mij aansprak. Ik was op zoek naar hoe al die bedrijven werkten en hoe ik zelf een bedrijf zou kunnen starten.” Tijdens haar masterscriptie had Sofia haar eerste business in herbruikbare wattenschijfjes opgezet. Tegenwoordig verkopen ze deze nog steeds, maar dan onder de noemer van Blokzeep. “Dit was de eerste stap (niet veel later zegde ik mijn baan op), waarna we zijn gaan kijken met welke plasticvrije producten voor de badkamer we verder impact kunnen maken.”
Op de vraag waar de interesse voor een duurzaam merk vandaan kwam, antwoordt de ondernemer: “Tijdens mijn studententijd speelde het op. Je trekt met gelijkgestemden op en ziet als generatie gaandeweg steeds meer de noodzaak in dat hoe we (met elkaar) leven niet langer zo kan doorgaan.”
Hoewel het idee van de duurzame wattenschijfjes uit de lucht lijkt te vallen, is dat het verre van. “Tegenwoordig kun je ze op veel plekken kopen, maar een paar jaar geleden was dat nog niet zo. Het was zoiets nieuws, waarmee je op zo’n simpele manier voorkomt dat je keer op keer een rol wattenschijfjes moet kopen.” Dat brengt haar gelijk op het punt wat haar vaak bij vergroenen opvalt. “Veel consumenten hebben de misperceptie dat het allemaal maar ingewikkeld is, maar deze duurzame swap bewees dat het heel makkelijk en leuk kan zijn. Het hoeft geen extra moeite te zijn om te vergroenen.”
Laat dat precies zijn wat de twee ondernemers met Blokzeep willen uitdragen, het merk waarmee ze tout badkamer plasticvrij willen maken. “Een shampoobar hoeft niet ingewikkelder dan een plastic shampoofles te zijn. Het is anders en soms moeten consumenten daar nog wel van worden overtuigd, maar feit is dat het net zo makkelijk is. En daarbij hoeft het niet duurder te zijn, want één bar staat gelijk aan drie flessen. Het gaat ons om het vervangen van iedere plasticfles in de badkamer door een ontplasticte versie. Van shampoo tot bodybars, van deodorantcrème tot complete gezichtslijn en natuurlijke zonnebrand.”
Naast het wegnemen van de ‘poeh hé, wat is verduurzamen pittig’-factor, wil het duo met Blokzeep nog iets meegeven. “Een genietmomentje! Vandaar bijvoorbeeld ook dat al onze verpakkingen vrolijk en kleurrijk zijn. Net als een plastic fles, mag een duurzaam product net zo goed opvallen. En natuurlijk is ook de binnenkant van elk product om van te genieten. En daarbij: duurzaamheid is een cadeautje dat je doorgeeft. Duurzame producten geven zich vaak door als een spinnenweb: iemand probeert het, vindt het een fijn product en geeft het letterlijk door aan de volgende. Dit is hoe we onze verspreiding en dus verdere verduurzaming van Nederland (en daarbuiten) zien.”
LEES OOK: PLASTICVRIJ LEVEN, DE BESTE TIPS OP EEN RIJ
Blokzeep for president
Inmiddels zijn de love birds met Blokzeep al een tijdje onderweg, maar nog altijd spat de ambitie ervan af. Waar staat Blokzeep over vijf jaar? “We willen kijken hoever we kunnen gaan met het ontwikkelen van nieuwe, innovatieve producten, net als onze eigen plasticvrije zonnebrand. Van welke producten kunnen we een plasticvrije versie maken of vinden?”
Daar zit (g)een luchtje aan
Veel consumenten gaan aan op verzorgingsproducten met een lekkere geur. Vaak zie je dat veel natuurlijke producten niet sterk ruiken, omdat het vaak een uitdaging blijkt te zijn. Hoe gaan de groendoeners van Blokzeep om met geuren? “Wat wij tijdens ons avontuur hebben geleerd, is dat het als duurzame producent heel lastig is om het 100% goed te doen. Er zijn veel producten waar een discussie over bestaat: wel of geen palmolie, kokosolie, kokosboter – het is niet heel zwart-wit, het is vaak een grijs gebied.
Hetzelfde geldt voor de geur- en kleurervaring. We hebben een keuze gemaakt om in de shampoobars wél parfum toe te voegen. Dit maakt het dan wel niet volledig natuurlijk, maar wel 99%. Waarom deze keuze? We hebben de afweging gemaakt of je gaat voor het 100% natuurlijke of juist ook ruimte vrijmaakt voor het genietmoment in de badkamer.” Bij Blokzeep vinden ze dit laatste net zo belangrijk. “Heb je een product dat niet heel sterk ruikt en je gebruikt het onder de douche, dan ruik je het de eerste twee keer wel, maar daarna is het vermengd met water en is de geur weg. Met Blokzeep willen we dat je van begin tot eind van een lekkere geur geniet.”
Tijd om een bruggetje naar de productie te maken, want waar laten ze hun plasticvrije producten maken? “Alles wordt binnen de EU gemaakt, voornamelijk in Letland. Na lang zoeken hebben we daar een aantal ateliers met veel kennis over natuurlijke ingrediënten en verzorgingsproducten in huis gevonden, waarmee we een goede band hebben opgebouwd.”
Hadden we al laten vallen dat Blokzeep ook nog een social enterprise is? Zijn ze! “Onze logistiek wordt volledig gedaan door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Elk pakketje dat naar een winkel of consument gaat, wordt door hen ingepakt. Verder worden onze displays van afvalhout gemaakt welke door mensen in een GGZ-instelling in elkaar worden gezet. Heel knap wat zij doen!”
Concurrentie of concullega’s?
Toegegeven, Blokzeep is niet het eerste go to-adres voor plasticvrije badkamerproducten. Voelt ze de verhitte concurrentiestrijd en ziet ze het als gevaar of staat ze heel anders in de wedstrijd? “Ik denk juist dat we als merken (neem HappySoaps, Marcel’s Soap e.a.) allemaal heel goed naast elkaar kunnen bestaan. Kijk je nu naar een schap in de Etos, dan zijn er tien verschillende shampoomerken in plasticfles.
Waar wij heen zouden willen gaan, is over een aantal jaar net zo’n schap, maar dan met tien verschillende shampoobar-merken. Iedereen heeft een eigen haartype, voorkeur voor geur etc, dus dat vraagt om variatie. Laten we vooral samen zorgen dat de markt groter wordt, zodat we de consument keuzes kunnen geven.”
Groendoenerij in huize Blokzeep
Als je zo’n eco-oké merk als Blokzeep hebt opgezet, hoe duurzaam ben je dan binnenshuis? “We doen hard ons best, maar het is lastig om altijd maar de juiste, groene keuzes te maken”, vertelt ze.
“We eten minder vlees. Zetten de verwarming een tandje lager. Als het kan pakken we de trein. Afgelopen zomer bedachten we om niet te vliegen, dus zijn we met de trein naar Italië gegaan. Het was nog best ingewikkeld en duur. Wat dat betreft was het veel goedkoper en sneller geweest om het vliegtuig te pakken, maar dit laat wel zien dat we groenere stappen willen zetten. En nee, dit doen we niet om het van te daken te kunnen schreeuwen hoe duurzaam we bij Blokzeep zijn. Dit doen we echt, omdat we er zelf in geloven.”
Sofia benadrukt dat zij en haar verloofde het gelukkig allebei leuk vinden om met duurzaamheid en Blokzeep bezig te zijn. “We kunnen avondenlang discussiëren en filosoferen over de voorraad. Soms zeggen we wel ‘we lassen een Blokzeepvrije avond in’. Bij ons is het echt een intrinsieke motivatie en een diepgewortelde interesse.”
Tips voor startende ondernemers
Nu de twee al een aantal jaar onderweg zijn, hebben ze vast veel pieken en dalen doorgemaakt. Welke lessons learned wil Sofia meegeven? “Veel wegen leiden naar Rome. Ik vind het dan ook vooral belangrijk dat iedereen het lekker op z’n eigen manier doet. Wat we vanaf het begin hebben gemerkt, is dat je netwerk, heel belangrijk is. Zorg dat je mensen opzoekt via bepaalde community’s die al wat verder in het ondernemingsproces zijn en je op bepaalde punten kunnen helpen.”
Terugblikkend vindt Sofia dat ze dit zelf meer hadden kunnen doen. “In het begin hebben we veel dingen zelf uitgezocht, terwijl als we vanaf het begin de juiste mensen om ons heen hadden verzameld, dan was de opstart wellicht een stukje smoother gegaan.”
LEES OOK: ZEEPDOSSIER – ALLES WAT JE OVER NATUURLIJKE ZEEP WILT WETEN