Vijf jaar geleden begon het avontuur voor de 33-jarige Marleen dat ‘Wellmark’ heet. Het label waarmee ze persoonlijke verzorgingsproducten van de beste troepvrije ingrediรซnten in glazen flessen verkoopt, gemaakt in sociale werkplaatsen op Nederlandse bodem. En dat als afgestudeerd modemeisje (want Modemanagement). Hoe is ze op het idee gekomen en wat drijft haar dag in dag uit? Je leest het hier.
Wellmark gaat voor ‘t beste
Voordat Marleen zich bij de KvK inschreef, betrad ze een heel ander carriรจrepad. Letterlijk en figuurlijk. “Mijn werkende leven ben ik in de schoenenwereld gestart. Ik maakte collecties en reisde de wereld over om fabrieken te bezoeken. Van Indonesiรซ tot China, van India tot Portugal.”
Ondanks dat ze het jaren met plezier heeft gedaan, had ze sinds jongs af aan altijd ook een stemmetje die zei om iets voor zichzelf te doen. “Alleen wรกt wist ik nooit. Op een gegeven moment heb ik mijn baan opgezegd, omdat ik elk jaar meer weg dan thuis was. Daarbij was mijn relatie uitgegaan, zag ik mijn vrienden minder en na het een paar jaren heel intensief gedaan te hebben, besefte ik me dat ik van dit leven niet heel blij meer werd.”
Het tij keerde toen ze 25 jaar was en doodongelukkig in haar hotelkamer in Indonesiรซ zat. “Ik heb m’n werk afgerond, ben terug naar huis gevlogen, en reed ik vanaf Schiphol rechtstreeks naar kantoor om mijn baan op te zeggen. Dit was het moment om voor mezelf aan de slag te gaan. Het gewoon proberen. Wรกt wist ik op dat moment alleen nog steeds niet. Na een tijdje ben ik een plank in een conceptwinkel gaan huren waar je alles kon verkopen wat je maar wilde. Zo ben ik begonnen met het verkopen van olijfolie en handzeep. Die laatste sloeg heel goed aan.”
Gaandeweg is ze de handzeep gaan verbeteren. “Het plastic pompje werd een stalen pompje”, vertelt de ondernemer. “De plastic fles werd glas. Doordat ik zoveel fabrieken van binnen had gezien, had ik voor mezelf bepaald dat รกls ik mijn eigen bedrijf zou opzetten ik dat wel goed zou doen. Natuurlijke ingrediรซnten, nul troep. Liefst lokaal geproduceerd. Vandaar ook de naam ‘Wellmark‘.”
Binnen- en buitengewoon
Terwijl ze de fles verduurzaamde, ontdekte ze dat het ‘m ook in de uitstraling zat. “Na een paar maanden ontwikkelen, had ik een product op de plank staan dat in verschillende conceptwinkels verspreid door het land goed verkocht. Enerzijds door de kwaliteit, anderzijds door de opvallende verpakkingen met quotes als ‘May all your troubles be bubbles’ย enย ‘Shit happens’.
Vanaf dat moment heb ik het lef gehad om met een tas vol handzepen heel (heel!) veel klinken vast te pakken. Van winkel naar winkel, ik ben overal naartoe gegaan om mijn verhaal te doen. Vaak heb ik de deksel op m’n neus gehad, maar uiteindelijk werkte het wel!”
En kijk nu waar Wellmark staat. Wat begon met natuurlijke handzeep in een appartement tweehoog middenin de stad, werd een tuinhuisje in de tuin van Marleens ouders, en inmiddels is ze met haar 11-koppige team op zoek naar een groot bedrijfspand voor haar assortiment natuurlijke handzeep tot badzout, geurkaarsen and many, many more. Goed bezig!
LEES OOK: ZEEPDOSSIER – ZO BOEN JE GEZOND MET NATUURLIJKE ZEEP
Ode aan sociale werkplaatsen
Naast goed doen voor onze huid en natuur, doet Wellmark ook goed voor de medemens. Ze werken namelijk altijd samen met sociale werkplaatsen. Was dat iets wat de ondernemer van tevoren ook zo had bedacht? “Altijd! Deels omdat ik veel in Indonesiรซ ben geweest en daar veel fabrieken van binnen heb gezien. En daarbij had ik gelijk zoiets van als we het hier in Nederland of in ieder geval dichtbij huis kunnen doen, dan is een sociale werkplaats toch het allermooiste wat er is: je bespaart transport, voorkomt onnodige verplaatsing van spullen en je biedt werk aan mensen die minder makkelijk in de reguliere arbeidsmarkt meedraaien.
De mensen halen er zoveel voldoening en geluk uit. Ze hebben een doel om op te staan en ze ontmoeten collega’s in plaats van dat ze geรฏsoleerd thuis zitten. Het is heel dankbaar dat we met Wellmark het op deze manier kunnen doen. Dit sociale aspect – naast de kwaliteit van onze producten – is iets wat ik het liefst aan iedereen kenbaar wil maken. Laten zien dat het ook zรณ kan.”
Duurzaamheid in huize Van den Bogaart
De founder van Wellmark stelt dat ze het steeds groener aandoet, alhoewel ze echt geen heilig groen boontje is. “Heel eerlijk gezegd loopt m’n tweeling in normale luiers… Verder doen we echt wel ons best binnen en buiten de deur. Eerst vloog ik vooral voor mijn werk de hele wereld over. Ik stap nog wel eens in het vliegtuig, maar wel een stuk bewuster.”
Mag ook gezegd worden: voor sommige dingen zet ze haar joker ook in, bijvoorbeeld voor kleding. “Wat ik als 16-jarige aan kleding kocht, daar is geen fractie meer van over en toch heb ik er net zoveel plezier van. In veel opzichten maak ik dus bewuste keuzes. En ja, dit kan ook wel eens betekenen dat een niet-duurzame optie de meest praktische is en ik daar dan voor ga.”
Omdat ze ondertussen veel kennis over ingrediรซnten heeft, wordt het voor haar steeds makkelijker om huis-, tuin- en keukenproducten te scannen op okรฉ of niet-okรฉ. “De ingrediรซntenlijst heb ik zo gecheckt. Daarna kijk ik altijd of het niet op dieren is getest, want dat vind ik heel belangrijk. Mijn favorieten in de keuken tot badkamer? Oeh, heel divers. Zo merktrouw ben ik niet. Momenteel zie ik in Nederland veel ontwikkelingen in de hoek van deodoranten en test ik graag van alles. We hebben hier zoveel goede merken van Hollandse makelij.”
Groen, groener, groenste ingrediรซnten
De sympathieke ondernemer stelt dat de ingrediรซntenlijsten van haar natuurlijke producten nog altijd in beweging zijn. “Er gebeurt veel op dit vlak. Sulfaten zijn vervangen, microplastics (dat was toen pas net samen met de vervuilende kracht van palmolie bekend), en inmiddels zijn er weer nieuwe ontwikkelingen wat we constant in de gaten houden en waar we voortdurend op inspelen. Altijd puur, altijd troepvrij.”
Dromen over duurzaamheid
Voor Marleen isย the sky the limit. Ondanks dat ze in de retail al een voet tussen de deur hebben, zijn ze er volgens de groendoener nog niet. “In eerste instantie hebben we niets met merkbeleving en het vertellen van ons verhaal gedaan. Dit is iets waar we momenteel mee bezig zijn, een stukje winkelbeleving.”
Verder zet team Wellmark ook hun eerste duurzame stappen in de hotellerie. “We zijn present in een aantal hotels waar gasten onze producten in de kamer kunnen gebruiken. Daar zijn (inter)nationaal nog mooie kansen en dromen. Er liggen nog zoveel ideeรซn voor uitbreiding en productontwikkeling (o.a. premiumlijn). Nog verdere uitbreiding op alle vlakken buiten de Nederlandse landsgrenzen, dat is onze grootste droom!”
‘Nog verdere’? Dat moet de founder uitleggen. “Middenin coronatijd hebben we naar Europa kunnen uitbreiden. In deze periode is ons geluk geweest dat we altijd wel ergens onze winkels open konden houden. En daarbij verkocht ons product van nature goed. Winkeliers kijken toch naar elkaars assortiment.”
Tips startende voorvechters in ‘groenland’
Als ondernemer die al een aantal jaar meeloopt, weet Marleen waar je in de beginfase tegenaan kunt lopen. Of waar je juist alert op moet zijn. “Ooit heeft iemand tegen me gezegd – en dat flitst nog vaak door m’n hoofd -: producten ontwikkelen of iets voor mekaar krijgen, duurt vaak drie keer zo lang als je van tevoren hebt ingecalculeerd. Dit is iets waar ik vaak tegenaan ben gelopen. Niet opgeven, doorgaan en het voor mekaar boksen.”
Als hekkensluiter komt de ondernemer met deย don’t. “Je kunt niet alles tegelijkertijd. Breng focus aan. Als ondernemer heb je aan de lopende band ideeรซn, maar de kracht zit ‘m juist in aandacht voor een aantal to do’s. Dingen waar je goed in bent en waar jij je nog in kunt ontwikkelen. Want juist daar valt – mits jij je erop focust – nog veel winst te behalen. Zie elke dag als een kleine stap van groei.” En dezelfde les kun je volgens de doorzetten op je onderneming projecteren. “Als wij als organisatie zijnde elke dag 1% beter kunnen worden, dan bereiken we in een aantal jaren heel veel. Mรฉt focus!”
LEES OOK: INGREDIรNTEN COSMETICA CHECKEN? DIT ZIJN DE 11 FOUTE INGREDIรNTEN OM TE VERMIJDEN