Klepper en Klepper. Het had zo de naam van een nieuwe hitserie kunnen zijn. Is het niet. Wat het wel is? Ambachtelijke vegan drop van vader en zoon Klepper. Neerlands trots op zโn allerlekkerst en groenst. Wat een dropjes, hรจ? We spraken zoon van, mede-naamgever en marketingman Huub Klepper over โDe Beste Drop Ooitโ. Wie dat zegt? Zij zelf uit een soort marktse bluf, maar geef ze na het lezen van hun verhaal maar eens ongelijk.
Naam: Klepper en Klepper
Klepper en Klepper komt van vader Willem Klepper en zoon Huub Klepper. Een oer-Hollands dropmerk dat โ met een dikke vette knipoog โ โDe Beste Drop Ooitโ op de verpakking heeft pronken. Hoe dit zo is gekomen? โMijn vader is al 33 jaar marktkoopman en ondernemer op de markt in Alkmaar. Hier verkoopt hij al decennia snoep, zoetwaren, chocolade, drop en ander lekkers. Zijn specialisme is toch wel drop, want je kunt bij hem uit ruim 120 soorten drop kiezen.โ
Toch heeft vader Willem de afgelopen jaren veel dropjes uit zโn marktkraam zien verdwijnen. โVan de trekdrop tot de dropmatjes. Vaak heeft het vertrekken van dit soort snoepgrootheden te maken met het ingrijpen van fabrikanten die op kosten willen besparen en wat de kwaliteit niet ten goede komt. Mijn vader vond het maar jammer en heeft voor zijn 25-jarig jubileum bedacht: โHoe leuk zou het zijn als ik tijdens mijn zilveren jubileum op de markt รฉcht superlekkere drop als cadeautje aan mijn klanten geef.โ En zo geschiedde.โ
Hij had de stoute schoenen aangetrokken en was naar de bevriende fabrikant gegaan met wie vader Willem al sinds het begin van de markttijd zaken doet. โHij vertelde mijn vader dat-ie een eigen dropje gewoon eigenlijk niet zou moeten willen, want voordat je een dropje kunt maken, moet je behoorlijk investeren in recepturen, malletjes etc. Maar Klepper dacht juist: โOp de markt is een gulden een daalder waard, het mag wat kosten. Al 25 jaar let ik op de kleintjes, maar als het nu een keer eens niks uitmaakt, dan maak ik graag het beste dropje ooit.โโ
Toen het verhaal vanย Klepper en Klepperย zoโn acht jaar geleden begon te spelen, was zoon Huub pas 23 jaar oud. Hoe is hij zo in de dropwereld gerold? โIk was denk ik een jaar of vijftien toen ik al op de markt wilde staan. Mijn vader zei toen nog: โNou, wacht nog maar even, want als je eenmaal op de markt staat, dan ontdek je dat het het leukste is wat er is.’โ
Nadat Huub jaren in de marketingkeuken van grote merken als Coca Cola, Unilever en Heineken had mogen meekijken, kwam het verder vermarkten van het Klepper en Klepper-dropje heel natuurlijk op zโn pad.
โOp een gegeven moment zei mโn vader dat-ie 1200 kilo drop op voorraad met een beperkte houdbaarheidsdatum had. โHoe krijg ik dit aan de man?โ Omdat weggooien zonde zou zijn, zijn we de drop gaan uitdelen. Een week later kwamen mensen terug met de vraag of ze de drop ook konden kopen. Voor zichzelf, voor de buurvrouw die glutenvrij eet, voor een oom die vegan is. Binnen drie maanden was het het best verkochte dropje van onze marktkraam.โ
Glutenvrije dropmakers uit Holland
Het leest al lekker weg, maar wat hebben ze over hun dropjes te vertellen? โHet basisingrediรซntย van drop is zoethout. Zoethout is een wortel van de zoethoutplant, een plant die veel in het Midden-Oosten en een deel van Italiรซ groeit. Hoe klein het stokje ook is, het is tot wel 30 keer zo zoet als suiker. Veel drop bestaat slechts voor een paar procent uit deze zoetmaker, de rest wordt met normale suiker, glucosestroop en ander kunstmatig zoets aangevuld. Klepper en Klepper-drop gebruikt in plaats van chemische aromaโs liever hoogwaardige ingrediรซnten (van het liefst zo dichtbij mogelijk).โ
Nog een verschil met de โnormaleโ dropjes is dat de Klepper en Kleppers glutenvrij zijn. Hoe zit dat? โVaak wordt drop van tarwezetmeel (gluten) gemaakt, en wordt er gelatine of ander (dierlijk) bindmiddel gebruikt. De gluten en gelatine zitten niet in onze dropjes, wat ze vegetarisch en glutenvrij maken. Vier van de vijf smaken is vegan, alleen de honingdrop bevat echte honing vanuit Nederland. Het gaat ons om het maken van het allerlekkerste dropje en daar hebben we deze ingrediรซnten niet bij nodig.โ
Alles d’rop en eraan
Duurzaamheid is vanaf het begin iets geweest waar de heren iets mee wilden. Ter illustratie vertelt Huub over honingdrop. “Vaak zie je dat er een laag percentage honing in honingdrop zit. Ga je na waar die honing vandaan komt, dan kom je uit bij landen als Mexico, China of Roemeniรซ. Dit zijn landen waar we als Nederland best wel kritisch naar kijken. Het zijn landen waar veel kilometers voor moeten worden afgelegd om de honing hier te krijgen. Okรฉ, Roemeniรซ is relatief dichtbij, maar daar wordt weer veel metย pesticiden en bestrijdingsmiddelen geoogst.”
Voor de dropmakers was รฉรฉn en รฉรฉn drie: โWe willen โ in tegenstelling tot veel concullegaโs โย lekkere Nederlandse drop maken, waarin er een hoog percentage Hollandse honing is verwerkt. Een lekker lokaal verhaal, een alleraardigst dropje!โ Hoewel dit dropje niet vegan is (want honing van bijen), benadrukt Huub dat de overige vier smaken wรฉl volledig plantaardig zijn: zoet, zout, laurier en pittig zout.โ
De beste veganistische drop ooit onderscheidt zich niet alleen qua smaak, maar vooral ook qua productieplek. “De afgelopen jaren is er best veel in droplandschap gebeurd. Er zijn veel dropfabrieken vanuit Nederland naar het buitenland verhuisd. Dit gebeurt vaak vanwege lagere lonen, een geldkwestie dus.”
Klepper en Klepper-drop wordt wรฉl in Nederland gemaakt en scoort daarmee veel punten op de schaal van duurzaamheid. En er is meer. De verpakking. โWe hebben altijd een plastic binnenlaag in de verpakking gehad, omdat dit nodig was om de kwaliteit en de houdbaarheid van de dropjes te kunnen garanderen.”
Inmiddels hebben de dropmakers het plastic door cellulose vervangen. “Dit is een plantaardig materiaal dat weliswaar bioplastic is, maar wel biologisch composteerbaar is. Zelfs de lijm en het etiket. Om het te testen, heeft mijn vader een zakje in de achtertuin begraven. Na dertien weken is hij gaan kijken of het zakje er nog lag. Wat denk je? Volledig door de natuur opgenomen. We zijn heel trots op deze duurzame switch.โ
Duurzaam uit. Duurzaam thuis
Op de vraag hoe duurzaam team Klepper en Klepper binnenshuis is, antwoordt hij: “De afgelopen weken ben ik een paar keer voor de zaak naar het buitenland geweest. Daar kan ik dan wel weer van schrikken, maar soms hoort het erbij. Daarnaast eet ik meestal vegetarisch. Mijn ouders waren al vegetarisch en dus ben ik ermee opgegroeid. En los hiervan hebben we een deelauto en probeer ik veel met de fiets te doen.”
Groots dromen
Team Klepper en Klepper zit momenteel in een soort stroomversnelling wat betreft het maken van nieuwe keuzes, nieuwe landen. En daar zijn vader en zoon nog lang niet mee uitgespeeld. “Onze droom is om meerdere landen kennis te laten maken met drop. Het gaat ons niet om veel volume of veel geld verdienen of dat soort dingen, het gaat ons om extra vlaggetjes op de wereldkaart. We vinden het veel leuker als mensen uit andere culturen onze dropjes ontdekken.”
Kleine stappen. Groots effect
Volgens de ondernemer leven we in een wereld waar het voor de FMCG-reuzen om zoveel mogelijk marge pakken, geld maken en volume draaien gaat. Team Klepper en Klepper denkt daar anders over. “Zo klein als we nog zijn, proberen we al impact te maken. Laat ons nu het beste dropje op zowel smaak als groen doen zijn, dan kunnen we later altijd nog impact op grotere schaal maken. Daar zijn we iedere dag hard mee bezig.”
Gouden ondernemerstip
Ter afsluiting heeft Huub nog wel een goede tip voor startende ondernemers. โOp school heb ik geleerd dat je moet proberen te vinden wat er nog niet is. Heb je dat gevonden, dan heb je het gouden ei of ei van Columbus gevonden. Echter, ik heb gezien dat we eigenlijk in deze wereld helemaal niet op zoek hoeven te gaan naar iets wat er nog niet is. Veel producten en diensten zijn er al wel, maar vaak kunnen ze (nog) beter. En dan bedoel ik niet alleen beter als in kwaliteit, maar juist in termen van milieu, mens en planeet. Op dat vlak kunnen we nog veel mooie stappen maken!โ
LEES OOK: ALLE INS & OUTS OVER DE VEGAN CHALLENGE (VEGANUARY)