Het is al een tijdje duidelijk dat we ons moeten inzetten voor duurzamere keuzes. Elk bedrijf is bezig met een duurzaamheidsbeleid. Maar weten jouw medewerkers en klanten dat wel? Dat is super belangrijk voor je duurzame imago. En krijg je werknemers net zo enthousiast als jij? Het veranderen van gewoonten is vaak een uitdaging. Als bedrijf of ondernemer heb je de kans om duurzaamheid te bevorderen en anderen zoals klanten, werknemers, leveranciers en partners te inspireren. Wat een mooie taak! Maar hoe pak je dit concreet aan?Je kan als werkgever een enorm positieve bijdrage leveren aan een duurzamere wereld door duurzaamheid op de werkvloer te stimuleren. En je werknemers worden er een stuk gelukkiger van.
Een duurzaam imago is van levensbelang
Steeds meer medewerkers zoeken naar banen die een positieve impact hebben. En nee, we hebben het niet alleen over de typische duurzaamheidsrollen zoals CSR-manager of duurzaamheidsconsultant. We willen allemaal werken bij een bedrijf met purpose en iets kunnen betekenen. Duurzaamheid speelt een steeds grotere rol als het gaat om het kiezen van een werkgever. Als jouw bedrijf duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan en een innovatief HR-beleid voert, maakt dat je een aantrekkelijke werkgever.
Als je kansen biedt voor duurzaam werken, kiest maar liefst 88% van de werkzoekenden voor jouw bedrijf boven een organisatie die hier niet mee bezig is. Duurzaam werken is niet alleen belangrijk voor nieuwe medewerkers, maar het draagt ook bij aan het behouden van je huidige talenten, wat essentieel is in de competitieve arbeidsmarkt van vandaag. Bovendien plukken bedrijven die zich richten op maatschappelijk verantwoord ondernemen niet alleen economische voordelen, maar zien ze ook verbeterde efficiëntie onder hun werknemers.
Thuis scheiden we ons afval, pakken we alleen de auto als het echt nodig is en letten we op onze douchetijd. Maar hoe zit dit eigenlijk op de werkvloer? Uit een onderzoek van Manutan blijkt dat duurzaamheid op het werk achterloopt. 53 procent van de ondervraagde werknemers geeft aan in het privéleven meer bezig te zijn met duurzaamheid dan op het werk. Men wil wel, maar krijgt vaak niet de juiste faciliteiten aangeboden op de werkplek. Met onderstaande tips stimuleer je duurzaam gedrag op de werkvloer en maak je van de werkplek een duurzaamheids-oase.
Laat zien dat je duurzame bedrijfsvoering belangrijk vindt
Medewerkers willen weten wat ze van jouw purpose merken in de praktijk. Op het werk én in hun dagelijks leven. Maar 13% is echt aangehaakt. Ze willen purpose kunnen koppelen aan hun eigen leefwereld. Ze zijn klaar met bullshit over purpose. Hoe laat jij hun groene harten gloeien? Het klimaat en sociale impact is these days net zo belangrijk voor werknemers als de bekende arbeidsvoorwaarden. Natuurlijk. Geld en autonomie zijn ook nog altijd belangrijk. Maar niet meer doorslaggevend. Als jouw purpose in de genen gaat zitten van je werknemers, stijgt ook hun werkgeluk. En laten gelukkige werknemers nou ook nog eens 12% productiever zijn. Dan komt het helemaal goed met je duurzaamheidsambities. Generatie Z ‘cancelt’ een bedrijf dat niet mee doet. Ze willen samen de wereld een stukje mooier maken. Thuis en op het werk.
Neem ze wel serieus. Reclame nemen we allang met een fikse korrel zout. Maar nu gaat het dezelfde richting uit met de claims die bedrijven maken over hun betekenis en hun waarden. ‘En dat is bloedlink’, schrijft auteur Stephan Ummelen in zijn boek: Betekenis & Bullshit.
LEES OOK: 15 TIPS VOOR EEN DUURZAME WERKVLOER
Gelukkige werknemers zijn productiever
Onderzoek bevestigt dat gelukkige werknemers maar liefst 12% productiever zijn dan het gemiddelde. En niet het loon maar geluk bepaalt de productiviteit. Aan de andere kant zijn ongelukkige werknemers zelfs 10% minder productief dan het gemiddelde. Dit onderstreept de enorme invloed van geluk. Positieve emoties lijken mensen te stimuleren. Hoe positief kan je het werken in een duurzaam bedrijf met purpose maken? Wist je dat er vijf zaken zijn die zorgen voor werkgeluk? De connectie met je collega’s. Samen (weer als kind) nieuwsgierig zijn en nieuwe zaken ontdekken. Uitdagingen, games en challenges op je werk. Een mooie, fijne en groene werkomgeving en vitaal en gezond in balans zijn. Bingo. Dat staat perfect in lijn met duurzame bedrijfsvoering. Hoe je dat toe kan passen en zo je medewerkers kan inspireren, lees je in deze blog.
Ben je als werkgever nog zoekende naar hoe je duurzaam werken kunt integreren in je bedrijfsvoering. En hoe je medewerkers kunt inspireren? Geen zorgen! Wij helpen je graag op weg met enkele tips en tricks.
#1. Communiceer. Communiceer. En vertel het leuke verhaal
Communicatie is key, ook hier. Laat horen en zien wat de uitdagingen zijn. Medewerkers houden van uitdagingen. Een belangrijk aspect van een duurzamer level op de werkvloer is de manier waarop je communiceert. Je wilt namelijk niet te belerend en vingerwijzend overkomen. Uit onderzoek blijkt dat dit juist averechts werkt. Aan de andere kant wil je je medewerkers wel aanzetten tot actie. Een goed uitgangspunt hierin is een open, eerlijk en transparante communicatie. Vier de kleine successen en wees ook eerlijk als iets (nog) niet het gewenste effect heeft. Vraag je medewerkers ook om mee te denken over dingen die beter of anders kunnen. Door een plan te maken, kunnen jullie samen toewerken naar een gedeeld doel. Samen maken jullie het verschil.
Om het belang van verduurzaming te begrijpen, is het dus cruciaal om uitgebreid informatie te delen. Met het organiseren van lezingen of workshops, kan je medewerkers informeren. Maak van duurzaamheid een feest. Het is soms een uitdaging om de juiste vibe te vinden in duurzaamheidscommunicatie, vooral omdat je niet belerend wilt overkomen. En onthoud. Als je zelf ook weleens een steekje laat vallen maar toch een strenge toon aanslaat, kan dit wat weerstand oproepen. Wees daarom open en eerlijk. Omarm de kleine overwinningen en blijf motiveren, zelfs als de eerste stappen nog klein zijn. Maak van duurzaamheid een feest!
#2 Bewustmakingscampagnes voor werknemers
Boost de duurzaamheid binnen je bedrijf met inspirerende campagnes die je medewerkers aansporen om bewuster om te gaan met duurzaamheid en hun impact op het milieu te verminderen. Ze worden gelukkig van games en van spelen. Er zijn het hele jaar door leuke events.
DOWNLOAD HIER: DE DUURZAME INSPIRATIEKALENDER
Laat ze deelnemen aan energieke trainingen, interactieve workshops, games en voorzie hen van handige tips via pakkende nieuwsbrieven en opvallende posters op je Intranet en kantoor. Betrek ze actief.
Inzicht bieden is een goede eerste stap om medewerkers te betrekken, maar waarom stoppen bij dat? Om echt impact te maken, moeten we mensen in beweging krijgen. Vaak weten we wel dat er iets moet gebeuren, maar blijft de vraag: hoe dan? Door concrete stappen te zetten, zoals het betrekken van medewerkers bij het bedenken van nieuwe oplossingen, het organiseren van een afvalvrije week, of het uitdagen van collega’s om een week lang met de fiets te komen, maken we het tastbaar en actief.
LEES OOK: DE FIETS NAAR JE WERKDAG
Op deze manier vergroot je niet alleen hun kennis over duurzaamheid, maar stimuleer je ook hun betrokkenheid en inspireer je hen om actief bij te dragen aan een groenere werkplek. Laat je medewerkers stralen terwijl ze samen werken aan een duurzamere toekomst. Er zijn tal van leuke dagen waar je als bedrijf bij aan kan sluiten, zoals Warmetruiendag, de week zonder vlees of bijvoorbeeld de week van de circulaire economie.
LEES OOK: WARME TRUIENDAG OP HET WERK
#3 Maak duurzaamheid onderdeel van de bedrijfscultuur
Geef duurzaamheid op de werkvloer een centrale rol in de bedrijfscultuur. Geef het goede voorbeeld. Het is niet alleen een onderdeel van de dagelijkse operatie, maar het zou ook het hart van de missie en visie moeten vormen. Laat je medewerkers hierover mee denken en beloon deze inzet. Speelt duurzaamheid een dusdanig grote rol in je bedrijf of branche, dan is het opnemen van duurzaamheid in je bedrijfsvisie of missie de juiste stap. Zij gingen je voor:
- Vitens: “Elke druppel duurzaam”
- Albert Heijn: “Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.”
- Philips: “Bij Philips streven we naar verbetering van de gezondheid en het welzijn van mensen door middel van zinvolle innovatie. We streven ernaar om in 2030 2,5 miljard levens per jaar te verbeteren, waaronder 400 miljoen in achtergestelde gemeenschappen
Je kan samen innoverende duurzaamheidsinitiatieven ontwikkelen en elkaar zo bewust maken van de impact die bepaalde keuzes hebben op het milieu. Zo bouw je aan een bedrijf dat niet alleen trendy is, maar ook een echte pionier op het gebied van duurzaamheid. En dat wordt gezien en gewaardeerd.
In een open cultuur kan je ook inzicht geven. Vaak willen je medewerkers wel duurzaam handelen, maar weten ze niet hoe en waar te beginnen. Daarom is het een goed idee om een meeting te organiseren om medewerkers te informeren. Geef laagdrempelige, maar effectieve tips over bijvoorbeeld het printgedrag, het temperatuurgebruik en het uitschakelen van apparatuur. Houd daarbij ook je medewerkers op de hoogte van de vooruitgang, zo krijgen zij zelf steeds meer inzicht in het gevolg van hun duurzaamheidsacties. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een maandelijkse nieuwsbrief te versturen naar je medewerkers waarin je ze laat weten hoeveel er is bespaard.
#4. Geef het goede voorbeeld
Ook kleine veranderingen kunnen al een groot effect hebben. Als werkgever dien je hierin het goede voorbeeld te geven, dat zorgt namelijk voor inspiratie en motivatie bij het personeel. Ga na waar ruimte is voor verbetering en wat de mogelijkheden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor het aanbieden van fairtrade koffie en thee, en plantaardige melk. Of zet in op het faciliteren van koffiemokken in plaats van wegwerpbekertjes en ook de plastic roerstaafjes en lepeltjes zijn zo 2020. Ga voor bamboe of bioplastic.
LEES OOK: DUURZAME THEEMERKEN VOOR OP KANTOOR
Neem maar eens een kijkje om je heen in het kantoor. Van planten tot airconditioning en apparatuur: er zijn talloze keuzes die je samen kan maken om een duurzame transitie te bewerkstelligen. Maar hoe krijg je iedereen zover om deze duurzame gewoonten eigen te maken? Door te communiceren! Door bewustwording te creëren, door te informeren over welk gedrag je graag ziet op de werkvloer en door het goede voorbeeld te geven.
LEES OOK: WEGWERPBEKERS OP KANTOOR
Denk ook eens aan het uitschakelen van ongebruikte apparaten, het uitdoen van de lichten bij het verlaten van een ruimte, en het temperen of zelfs uitschakelen van de airconditioning. En wie print er nog? Dat is zo 2020, toch? Besteed tijdens de onboarding aandacht aan deze gewoontes en blijf alle medewerkers eraan herinneren door middel van maandelijkse mailings en af en toe een meeting te organiseren.
#5. Faciliteer duurzaam werken
Inspireer je medewerkers door ze de juiste handvatten te geven. Je kan moeilijk van medewerkers verwachten dat ze afval gaan scheiden, als daar bijvoorbeeld helemaal geen prullenbakken voor beschikbaar zijn. Zorg dus dat alle faciliteiten in orde zijn. Zo kun je ook gewenst gedrag uitlokken. Maak het aantrekkelijk om op de fiets te komen door collectief elektrische fietsen aan te schaffen, regel een goed afvalmanagement, voorkom voedselverspilling door het keukenpersoneel een workshop te geven in no-waste koken en vergroot het aanbod van plantaardige producten in de bedrijfskantine.
LEES OOK: DE DUURZAME BEDRIJFSKANTINE
Het is geweldig om te zien dat steeds meer bedrijven zich richten op duurzamer werken en energieverbruik. Maar laten we ook eens stilstaan bij de duurzaamheid in de kantine! Elk jaar wordt er in Nederland zo’n 590 miljoen kilo voedsel weggegooid. Het is hoog tijd om daar ook verandering in te brengen. Door kleine stappen te zetten, kunnen we niet alleen onze eigen gezondheid verbeteren, maar ook die van de planeet! Hoe geweldig is dat? laten we samen werken aan een duurzame toekomst, beginnend bij onze kantineZo maken je samen van duurzaamheid de standaard in je kantoor!
#6. Maak van duurzaam ondernemen een business
Het is slim om duurzaamheid te integreren in je businessmodel en zo je medewerkers te inspireren. Op die manier toon je niet alleen aan dat een duurzame bedrijfsstrategie niet ten koste gaat van de winst, maar zelfs winstgevend kan zijn. Hier zijn een aantal tips voor een duurzaam businessmodel:
- Werk aan een CO2-negatieve benadering. Ontwikkel productieprocessen die leiden tot CO2-neutrale of zelfs CO2-negatieve resultaten. Streef naar klimaatneutraliteit. Probeer alles wat je van de aarde neemt, op een andere manier terug te geven, zodat je netto geen negatieve impact hebt op het klimaat.
- Meet je prestaties. Houd je CO2-voetafdruk bij en identificeer successen (en deel ze!) en kijk waar er nog ruimte is voor verbetering. Monitor bijvoorbeeld het gebruik van grondstoffen, energieverbruik en recyclinginspanningen met de CO2 prestatieladder of de milieubarometer.
- Werk samen waar mogelijk. Samen kom je verder! Zoek duurzame partners, leer van elkaar en selecteer leveranciers zorgvuldig, want ook zij hebben invloed op jouw CO2-voetafdruk.
#7. Introduceer Groene Arbeidsvoorwaarden
Groene arbeidsvoorwaarden verwijzen naar arbeidsvoorwaarden die de duurzaamheid van zowel je werknemers als je bedrijf bevorderen. Deze worden ook wel eens “green benefits” genoemd.
Voorbeelden van groene arbeidsvoorwaarden om je medewerkers te inspireren zijn:
- het aanbieden van een Employee Benefit programma waar medewerkers kunnen sparen voor duurzame cadeaus.
- het aanbieden van faciliteiten en ondersteuning voor het creëren van een duurzame thuiswerkplek.
- het ondersteunen van werknemers bij het doneren van een deel van hun salaris, zoals de eindejaarsuitkering of een vakantiedag, aan een goed (groen) doel. Een bekend initiatief hiervoor is bijvoorbeeld The Social Handshake.
- Het aanbieden van duurzame kerstpakketten waarbij de mogelijkheid wordt geboden om de waarde van het kerstpakket te doneren aan een groen doel.
- Het bevorderen van duurzame mobiliteit, zoals het stimuleren van fietsen, carpoolen, of het gebruik van elektrische voertuigen.
- Het bieden van extra vakantiedagen als voor de trein wordt gekozen in plaats van het vliegtuig
- Het faciliteren van- en vrijgeven voor klimaatstaakdagen
- Het aanbieden van opties voor duurzaam beleggen in pensioenen of andere financiële regelingen die duurzaamheid ondersteunen.
- Het betrekken van medewerkers bij vrijwilligerswerk en ze hiervoor te belonen.
- Het beschikbaar stellen van een klimaatbudget waarmee werknemers bijvoorbeeld hun woning isoleren, zonnepanelen installeren, dubbel glas plaatsen of duurzaam witgoed aanschaffen.
Wil je duurzaamheid op een grotere schaal aanpakken? Overweeg dan het oprichten van een duurzaamheidswerkgroep met medewerkers die elkaar inspireren! Deze groep groene inspirators kan eco-initiatieven lanceren en fungeren als ambassadeurs voor duurzaamheid binnen het bedrijf. Ze dienen als voorbeeld voor het hele team en kunnen leuke duurzame uitdagingen organiseren om alle werknemers te inspireren!
Wil jij je medewerkers graag duurzaam belonen én enthousiast maken voor de klimaatambities van jouw organisatie? Wij helpen je graag met ons Employee Benefit Programma of een duurzaam geschenk met een verhaal. Plan hier een afspraak in met onze founder Manon voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Of vraag Manon een leuke lezing bij je te komen geven over de Verborgen Impact. Download hier de Workshop beschrijving voor meer informatie. Manon helpt organisaties graag een stapje verder!
En last but not least? Wil je wekelijks dit soort ideeën ontvangen om collega’s te inspireren en je duurzaamheidsambities te halen? Tips waar je echt iets aan hebt? Meld je dan hier aan voor onze inspiratiemail. It’s free. Be the change.
Is dit een interessant onderwerp voor je?
Het creatieve groene brein van het stel. Schiet van links naar rechts, met altijd weer een nieuw idee. Lezing of box samenstellen? Doet ze allebei graag. Laat haar je inspireren.