Paasbeste paaseitjes. Man o man wat zijn ze toch potverdikke lekker. Bij eentje houden lukt nooit. Winnaar als het je wel lukt. Omdat de chocolade eitjes je om de oren vliegen (en de supermarktschappen lonken), dachten we tijd voor de vedettes onder de duurzame chocolademakers. Tony’s Chocolonely is de naam. Oh my chocolate!
Crazy about chocolate, serious about people
Als je voor het chocoladeschap van de supermarkt staat, weet je niet wat je ziet. Wat een keuze! De ene kleurrijke verpakking weet je nog meer te charmeren dan de andere. Probeer dan maar eens de โjuisteโ te vinden. Die zonder bittere bijsmaak. Wat het namelijk met cacao is, is dat er een vieze wereld, walm (of hoe je het wil noemen) omheen hangt. Dus achter datย shinyย wikkel dat aardig wat te verbloemen heeft. Wat het vaak is, is dat er tropisch regenwoud illegaal wordt gekapt, zodat cacaoboeren hun ding kunnen doen. Kale vlaktes zijn het gevolg.
Naast het natuurlijke deel is er ook nog het menselijke stuk. Je wil niet weten hoe bar en boos de werkomstandigheden van veel boeren zijn. En hun kids, weet dat. Verdrietig wordt je ervan. En tot slot heeft de cacao-industrie er een handje van om een pompeuse afvalberg te creรซren. Weg met de pulp en doppen, want wat heb je eraan? Gelukkig kopen steeds meer merken ook dit deel van de cacaoboeren op. Zo hebben zij een extra zakcentje, en heb jij je bodembedekker voor in de tuin of biobrandstof voor energiecentrales.
Tony’s Chocolonely, bedenkers van het gouden ei
Tot zover in een notendop hoe het er in de alles-behalve-zoetsappige cacaobranche aan toe gaat. Lezen over lekkers maakt hongerig. Is wetenschappelijk bewezen, dus is zo. Daarom willen we als Sjakie’s in de chocoladefabriek het hebben over Tony’s Chocolonely, toch wel een van dรฉ grootheden die chocoladeland rijk is. Duurzame chocolade die 100% traceerbaar (cacaobonen worden direct bij partnercoรถperaties ingekocht) en 100% slaafvrij is. En waar ze naam en faam hebben gemaakt met hun duurzame chocoladerepen in alle kleuren van de regenboog (en een geintje met puur is blauw, melk is rood hebben uitgehaald). Die dus.
Tony’s missie is om de krachten met alle chocolademakers te bundelen en van 100% slaafvrije, duurzame chocolade de norm te maken. En waar ‘slaaf’ als eeuwen-geleden materiaal klinkt, is het in deย roaring twentiesย nog steeds aan de orde van de dag. Weet dat er alleen al in Ghana en Ivoorkust (twee goudmijnen van cacao) zo’n 1.560.000 kinderen onder illegale omstandigheden bikkelhard moeten werken. En daarbij zijn 30.000 mensen (naar schatting) slachtoffer van moderne slavernij. Niet zo’n gek dus dat Tony’s Chocolonely zich focust op dit duo. Oef, wat is de chocoladeketen ongelijk en oneerlijk verdeeld. Miljoenen boeren werken zich dagelijks uit de naad, miljarden consumenten snoepen ervan. En in het midden houden chocoladereuzen hun handjes op…
Waar je zou denken dat geen enkel mens, geen enkel merk dit soort wanpraktijken meer zou willen, blijkt Tony’s ‘klusje’ nog niet zo 1, 2, 3 geklaard. Ze maken ontzettend mooie stappen, en tegelijkertijd is de werkelijkheid soms bitter. Ze blijven strijden tot het bittere eind strijden!
Duurzame paaseitjes van Tony’s Chocolonely kopen?ย
Photo credits: Tony’s Chocolonely