Het is niet de eerste keer dat we een licht schijnen op wegwerpplastic. Laten we wel wezen, het is een BIG thing.ย Gelukkig zijn er merken als Retulp die met een tegengeluid komen. Die van ‘no excuse for single-use, go for reuse’ hun motto hebben gemaakt. Richard Gabriรซl, founder van Retulp, hadden we laatst aan de lijn over waarom hij een stokje voor de plastic soep steekt, hoe groen hij eigenlijk zelf is en wat zijn goudgroene tip voor thuis is. Bottoms up!
Laten we beginnen bij het begin, wat doet Retulp?
“Retulp maakt drinkflessen en thermosbekers als alternatief tegen wegwerpbekertjes en -flessen. Het is onze missie, ‘Mission Indisposible’, om wegwerpplastic tegen te gaan en de plastic soep bij de bron aan te pakken. In 2025 willen we 200 miljoen disposibles hebben voorkomen en 200 miljoen liter schoon drinkwater aan ontwikkelingslanden hebben gedoneerd. Al onze producten zorgen voor minder disposibles en 1000 liter drinkwater in ontwikkelingslanden. Bij aankoop van elke fles zorgen we ervoor dat er aan de andere kant van de wereld iemand met je meedrinkt.”
Daar mag op gedronken worden! Hoe zorgt Retulp voor schoon drinkwater aan de andere kant van de wereld?
“Dit doen we samen met stichting Make Blue. Toegegeven, in het begin was het een aardige zoektocht om een geschikte stichting te vinden. Heel veel stichtingen die namelijk goede dingen doen daar kan je vaak slechts 1% van je winst aan doneren. Mooi initiatief, maar dan vind ik het persoonlijk altijd erg onduidelijk wat er met die gift gebeurt.
Make Blue heeft een berekening gemaakt dat als we een bedrag per verkocht product doneren, zij er 1.000 liter schoon drinkwater voor kunnen geven. Dit wordt onder andere gedaan door in ontwikkelingslanden putten te slaan.” Op hoeveel liter ze as we speak zitten? “Afgelopen juni zaten we op 73 miljoen liter.”
Dus je hebt eigenlijk een sociale missie met een klimaatmissie gecombineerd?
“Ja, precies dat. Ons logo is ook vanuit die gedachte ontstaan. Je ziet twee waterdruppels die samen een tulp vormen, waarbij de ene druppel voor schone oceanen staan en de andere voor schoon drinkwater. Maar onze oorsprong en missie zit wel echt in het verbannen van wegwerpverpakkingen.”
Stapje terug, hoe ben je op het idee van Retulp gekomen?
Je moet weten dat Richard zijn roots in de facilitaire hoek lagen. Een sector waar hij jarenlang in werkzaam is geweest. En toen kwam daar de switch naar Retulp. “Helemaal uit de lucht vallen, deed het ook niet. Tijdens mijn loopbaan was ik altijd al vrijwilliger bij een stichting die zich focuste op het schoonmaken van Nederlandse stranden. Vanuit daar kwam ik zo’n 7 jaar geleden in aanraking met de plastic soep en de zieke gevolgen ervan.
Ik vond het altijd al fijn om de stranden schoon te maken, maar toen het bewustzijn rondom plasticvervuiling eenmaal kwam plus ik aan mijn werk begon te twijfelen, ben ik gaan denken of ik wellicht niet alleen als vrijwilliger maar ook als werk meer tegen plastic zou kunnen doen. Het beste wat je tegen wegwerpplastic kan doen, is voorkomen. Meerdere stichtingen gaven mij aan dat als je echt het verschil wil maken, dan kan je beter een bedrijf beginnen. Zo ben ik eind 2014 met Retulp begonnen.
Destijds moest ik iedereen nog uitleggen wat de oorzaken van, gevolgen en oplossing voor de plastic soup waren. Anno 2021 kent iedereen de oorzaken en gevolgen alleen wordt de oplossing helaas nog veel in recycling gezocht. Recycling lost nauwelijks iets op. Voorkomen is veel beter dan recyclen.”
En toen waren daar de plasticvrije drinkflessen. Hoe zag versie 1.0 eruit?
“Nou, dat waren oranje, zwarte en witte flessen van roestvrijstaal. Daarnaast hadden we flessen van biomateriaal. In het begin dacht ik dat biomateriaal het meest klimaatvriendelijk was, mede omdat het in Nederland werd geproduceerd. Vandaar ook dat ik daar in het begin de nadruk op had liggen. Destijds heb ik zelfs met deze ontwerpen op de Dutch Design Week in Eindhoven gestaan, waar ik heel veel aandacht voor dit nieuwe type materiaal kreeg. Alleen kwam ik er al snel achter dat biomateriaal niet de beste oplossing was. Er zitten wat haken en ogen aan. Het belangrijkste nadeel is dat de levensduur relatief kort is.
Destijds had ik ook thermosbekers van PLA, een type biomateriaal, gemaakt. Liet je die vallen, dan viel het gewoon stuk. Je begrijpt, daar ben ik op teruggekomen. Zelf vond ik het niet het grootste succes. Ook de roestvrijstalen flessen waren niet de beste. Pas na 2 ร 3 jaar doorontwikkelen, stond ik echt achter het product qua duurzaamheid.
Roestvrijstalen flessen zijn het best, omdat ze een levensduur van zeg 15 tot 20 jaar hebben. Met biomaterialen is het hooguit 5 jaar. Blijft altijd nog veel meer dan het plastic wegwerpflesje. Allerbelangrijkst vind ik dat producten lang meegaan, zodat er minder wordt geproduceerd. Minder productie heeft de meeste impact.”
En toch heb je nu ook flessen van suikerriet in je assortiment?
“Klopt, alleen is het niet ons hoofdproduct. Onze productie bestaat voor 85% uit roestvrijstalen flessen. Regelmatig blijven we de vraag krijgen of we flessen van biomateriaal hebben. Ding is dat de flessen van suikerriet in Nederland worden gemaakt en het een goed en betaalbaarder alternatief is voor bedrijven die heel veel aantallen willen. Toch blijven we altijd zeggen dat roestvrijstalen flessen beter zijn, maar ja, soms willen mensen toch iets minder betalen, vinden ze suikerriet sexier klinken of vinden ze het esthetisch aantrekkelijker.”
En waarom dan juist roestvrijstaal en geen aluminium?
“Aluminium is lichter materiaal dat sneller deukt en het kan zelfs roesten. In de beginperiode van Retulp hebben we het advies gekregen om voor roestvrijstalen flessen, ondanks dat het duurder is, te kiezen. Ze zijn gewoon veel sterker, zijn goed te recylcen (omdat het relatief duur materiaal is, is het het ook waard het te hergebruiken) en kennen een langere levenscyclus.
Over dat recyclen. Een deel van Retulp flessen bestaat altijd uit gerecycled roestvrijstaal. Welk percentage het is, weten we alleen nooit. Wat we wel weten, is dat het voorkomen van nieuwe spullen meer impact heeft, dan recylcen. Recyclen kost ook weer veel energie en transport, dus je kan beter zorgen voor producten die het liefst een heel leven meegaan. Retulp zal de komende jaren meer en meer herbruikbare producten op de markt brengen, die zijn ontworpen om het hele leven met trots en plezier onderweg mee te nemen.”
Vooral op de zakelijke markt ben je groot geworden. Waarom willen bedrijven overal hun logo op plakken?
“Bedrijven zien het als marketingmiddel. Als bedrijf kan je er je eigen naamsbekendheid door verhogen en een merkboodschap vertellen. Gelukkig zijn er legio bedrijven die dit op een duurzame manier willen doen. Daar helpen we bij Retulp graag bij. Waar ze hiervoor het meestal in de hoek van pennen, tassen en andere spullen zochten, zoeken ze het nu vaker aan de duurzame kant. Een hele mooie ontwikkeling!”
Terug naar de drinkflessen van Retulp, waar laat je ze maken?
“De roestvrijstalen flessen komen uit Aziรซ. Toen ik 6,5 jaar geleden begon, heb ik bij veel instanties (MVO Nederland, Social Enterprise etc.) gevraagd of ze mij aan een producent in Europa konden helpen. Op dat moment dacht ik dat dat er vast moest zijn, maar dat was dus niet zo. In Europa zijn er geen producenten van roestvrijstalen drinkflessen. Het enige wat in Europese landen wordt geproduceerd is, helaas, plastic. Dus er zat niets anders op dan Aziรซ.
De tweede optie zou zijn om zelf, met hulp van investeerders, een fabriek op te starten. Dit was voor mij geen optie. Het bedrijf zelf kent namelijk ook geen investeerder(s). En daarnaast is het nog geen andere producent in Europa gelukt om roestvrijstalen drinkflessen te produceren.”
Retulp doet het op eigen kracht, zonder investeerders. Hoe heb je zonder financiรซle support zo’n groei kunnen doormaken?
“Eigenlijk besef ik nu pas dat dat vrij bijzonder is. Toen ik met Retulp begon, dacht ik dat het de enige weg was. Ik moet ook zeggen dat รฉรฉn van mijn drijfveren om Retulp te starten, onafhankelijk zijn en blijven was. In de beginperiode merkte ik dat veel merken om mij heen wel op zoek waren naar investeerders, iets wat ontzettend veel tijd en energie kost.
Die tijd had ik er niet voor over plus het kan ook wel eens ten koste van je onafhankelijkheid gaan. Er komt toch een stuk bemoeienis bij. Dat wilde ik per se niet, tenzij het รฉcht รฉcht niet anders kon.”
Hoe Richard het op eigen houtje heeft gerooid? “Aan de start had ik voor 2 jaar een salaris op de bank staan, omdat je de eerste 2 jaar als ondernemer niets verdient (tenzij je met investeerders aan de haal gaat). Hoe ik dat heb gedaan?ย Ik had bijvoorbeeld een groot huis en ben in een appartement gaan wonen, en zo zijn er meer dingen waarmee je ervoor kan zorgen dat je de eerste 2 jaar geen salaris uit je start-up nodig hebt.”
Hoe kijk je naar economische groei in relatie tot Retulp?
“Sowieso als je een duurzaam bedrijf wil hebben, is het pas duurzaam als het ook daadwerkelijk groeit. Maar groei is geen doel op zich, je moet wel je eigen groeidoelstellingen stellen. Bij Retulp hebben we de ‘Mission Indisposible’, waarbij we zeker niet de ambitie hebben om de grootste van Nederland te worden. Zelf heb ik altijd zelfs een beperking in groei gezet (bijvoorbeeld maximaal 5 vaste krachten) om het beheersbaar te houden en om onafhankelijk te blijven.
Waar dat getal 5 vandaan komt? Dat komt meer door mijn vorige werk. Ik vond het altijd erg fijn om met maximaal 5 mensen in een gesprek te zitten. Heel duidelijk, heel beheersbaar. Je krijgt dan ook geen sublaag met een algemeen manager met een afdelingsmanager eronder.”
Heb je leassons learned nu je al jaren groen onderneemt?
Lang hoeft Richard er niet over na te denken. “Het zal niet heel nieuw zijn, maar begin met een heel duidelijk doel voor jezelf en maak daar een plan voor. Maar maak geen plan van A t/m Z. Zorg dat de eerste stappen helder zijn en begin. Vanuit daar kan je het pas verder ontwikkelen. Dat is tip 1. De tweede tip is bedenk niet alles zelf en voer niet alles zelf uit. Alleen ga je hard, samen kom je ver. Vraag veel aan klanten, leveranciers, bekenden, onbekenden hoe zij dingen zouden doen.”
Wat zijn je dromen met Retulp naast de 200 miljoen liter schoon drinkwater?
“Mijn droom is om in 2025 een heel duidelijk statement tegen wegwerp plastic producten te maken. Weg met de wegwerpmaatschappij. Dat statement kan een boek, petitie of spel zijn. In ieder geval dat we iets hebben gedaan, zodat Retulp niet bekend is vanwege de herbruikbare drinkflessen, maar door ons statement dat we hebben neergezet.”
Als je het hebt over klimaatissues en een belangrijke bijdrage leveren aan het grote plasticprobleem, hoe duurzaam ben je zelf als mens?
Richard vind zichzelf in heel veel opzichten een flexitariรซr. “Eigenlijk is dat iets waar ik zo veel mogelijk mensen naartoe wil bewegen. Ik vind niet dat je alles voor 100% moet laten. Dat je 100% duurzaam ben, want de eerste 80% is makkelijk, maar de laatste 20% juist moeilijk. Stel, ik kom op een festival en ik krijg bier in een plastic glas, dan gaat mijn voorkeur toch uit naar het biertje. Ik weersta het niet. Neemt niet weg dat ik het zo veel mogelijk probeer te voorkomen.
Net zo goed dat het beter zou zijn om vegetariรซr te worden, want ik snap de impact van vlees enorm goed, maar ik ben geen vegetariรซr. Zeg dat ik zo’n 1 keer per week alsnog vlees eet. Het zit ‘m in de basis in het bewustzijn hoe het ook kan. Dit is zowel mijn levensmotto als het leidende credo binnen Retulp.”
Tip voor thuis: als je thuis wil verduurzamen, wat is dan het meest voor de hand liggend?
“De makkelijkste weg is, drink water uit de kraan. Daar zouden we met z’n allen al zo veel wegwerpplastic mee voorkomen. En gebruik grootverpakkingen voor alles, van drinken tot wasmiddel. Twee hele makkelijke dingen, waarmee je misschien al wel richting de 80% duurzaam bezig zijn komt.”
Jij blij, omdat je een aankoop doet waar je jarenlang plezier van hebt. Iemand in een ontwikkelingsland blij, want schoon drinkwater รฉn de planeet blij, want met de duurzame drinkflessen van Retulp voorkom je nieuw plastic, vervuilende grondstoffen die bij de productie nodig zijn en vooral heel veel rotzooi. Je koopt de duurzame waterflessenย van Retulp o.a. via hun webshop of de ZustainaStore.
Heb je zoiets van: โik wil het niet alleen bij informatie over Retulp houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.โ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. โฌ49,99 per jaar, net iets meer dan โฌ4,- per maand). Als memberย krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onzeย ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collegaโs of medewerkers. De keuze is reuze: van deย Frisse Start Box L / XLย totย BorrelBoxenย enย duurzame relatiegeschenken.