Upcycling. In de wandelgangen werd het in eerste instantie wel eens als scheldwoord gezien. “We hebben toch al ‘recycling’, wat voor trendy term is dit nu weer?” Inmiddels hoort het tot het establishement, tot het vocabulaire over duurzaamheid. Van iets ouds iets nieuws met extra waarde maken. Iets ‘uppen.’ Zo besparen we in de portemonnee, en sparen we het milieu.
Wat is het verschil tussen recycling en upcycling?
For the record, eerst wat wat is. Want de termen kunnen je aardig gaan duizelen, snap! Recycling is het opnieuw gebruiken van grondstoffen en materialen. Denk aan papier, plastic en glas. Het afvalproduct wordt eerst back to basics gebracht, waarna de grondstoffen overblijven en opnieuw kunnen worden gebruikt.
Dan upcycling. Iets nieuws van iets ‘ouds’ maken. Producten waarvan de waarde wordt geüpgraded. Het materiaal krijgt meerwaarde plus het maakt dat we langer plezier van het materiaal hebben. Bij upcycling wordt het materiaal namelijk niet eerst tot de basis (de grondstof) teruggebracht. Het materiaal wordt hergebruikt zonder bemoeienis van verbrandingsovens.
Recycling en upcycling, allebei voorkomen ze afgedankt afval waar niet meer naar om wordt gekeken. Wat in vervuilende verbrandingsovens tot nutteloos wordt gemaakt. Minder producten en dus grondstoffen gaan verloren. Minder verspilling van waardevolle materialen waar we – door er eens met een andere bril naar te kijken – vaak nog jarenlang pret van kunnen hebben. Happy planet, happy customers.
Lees ook: Recycling = reduce, re-use, recycle
Upcycling, deze 8 merken doen eraan
Word je toch blij van als je ziet dat upcycling niet alleen een modegrill is, maar in toenemende mate door bedrijven wordt omarmd. Van mode-ontwerpers die ervoor kiezen om stukken stof een tweede kans te geven tot woonaccessoires en alles wat er tussenzit. De hele shabang. Zie hier een kleine greep van merken die van upcycling hun core business hebben gemaakt.
#1: Rebottled
Rebottled, een zwak hebben we voor ze. Want wat zijn ze knap en handig. Knaphandig dus. Ontstaan vanuit vraagtekens, want “waarom hergebruiken we bierflesjes en gooien we jaarlijks 440 miljoen wijnflessen weg.” De founders van Rebottled keren het tij door de flessen vino juist wél een upgrade. Wél waarde aan wat vaak als afval wordt gezien. En door er glaswerk (noem ze gerust designer pieces) van te maken, verminderen ze waste en verkleinen ze de druk op de aarde. Minder uitputting en minder CO₂ en water. Bottoms up voor dit soort upcycling initiatieven.
Lees ook: Story of…wijnflessen upcyclen met Rebottled
#2: RESCUED
Er zijn van die merken die vanaf de eerste kennismaking indruk maken. RESCUED valt in die klasse. Je kan het zo gek niet bedenken of ze weten een gedumpt product nieuw leven in te blazen. Upcycling zit de natuurvrinden in het bloed. Net als verbeeldingskracht. Oude augurkenpot? Oh joh, kan je toch een hartstikke knappe lamp van maken? En wat te denken van gebruikte olijfolieblikken? Knap als wat en multi-inzetbaar. Elk product dat je koopt is uniek en wordt gemaakt in Nederlandse sociale werkplaatsen.. Tuurlijk zal je wat schoonheidsfoutjes, wat imperfecties zien, maar hé dat heeft juist z’n charmes.
#3: MUD Jeans
Ai, ai, ai. Ideaal zo’n ik-kan-er-alle-kanten-mee-op-tijdloze spijkerbroek, alleen wat is de making off een vreselijk vervuilend proces. Per jeans worden er duizenden liters (exacte aantallen wordt nog over gedubt, 10.000 liter is er niks bij). De jeans makers kan je kennen van hun vooruitstrevende Lease a Jeans-abonnement. Maandelijks tik je per jeans (max. 3 stuks inslaan) €7,50 af. Zoals elk kledingstuk kan het goed dat je erop uit bent gekeken of dat de kwaliteit afneemt. Inleveren die hap en MUD Jeans stroopt de mouwen omhoog om het te upcyclen (tot vintage jeans), hergebruiken of recyclen. Wat een waste warriors zijn het ook!
#4: CLED
CLED, zeg je? Nooit van gehoord! Liefde op het eerste gezicht, beloofd. Dit sieradenmerk met roots in LA maakt van afgedankte materialen schitterend spul. Glazen flessen die op het strand zijn aangespoeld (want oehla LA = zon, zee, strand) worden opgevist en gaan ‘m voortaan als ring shinen. Ha, exact hoe upcycling is bedoeld. Van iets wat ogenschijnlijk waardeloos lijkt iets waanzinnigs maken. Impact op het milieu verminderen zonder in te boeten op de kwaliteit van designs, bof jij even dat je CLED hebt leren kennen.
#5: RE°invented by Annen
RE°invented by Annen, amai wat een knapkop is dit zeg. Met dank aan de Belgische Anne en haar upcycling fashion label. De mode-industrie is en blijft een van dé koplopers als het gaan om vervuilende business. Verre van een eretitel. Vond de slow fashion designer dus ook. Zij is liever trendsetter in upcycling. Te vaak wordt het dagelijkse kloffie als wegwerpproduct beschouwd. Niet voor dit modemerk. Deadstock fabric sales, productieateliers en kringloopwinkels worden afgestruind om geschikte stoffen te vinden. Tweedehandsje (-kansjes, wat je wil) en overschotten van stoffen voordat ze de consument bereiken.
#6: SORELLA
Ze zijn al eens gequotet als: ”It’s one of the most sustainable and innovative jewelry brands we know.” Die kunnen ze bij SORELLA Amsterdam mooi in hun zak steken. De Amsterdamse zussies Kim & Kirsten hebben als missie om stad en lang af te struinen om vervolgens van de gevonden ‘oude’ kralen en stenen (geobsedeerd als een ekster) gloednieuwe one-of-a-kind sieraden te fabriceren.
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over upcycling houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.’ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. €4,99 p.m). Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van de BinnenboelBox Premium of Regular tot BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.