Als er iets is waar we op de redactie graag aandacht aan besteden, dan zijn het wel nieuwe duurzame initiatieven. En dat hunten naar duurzaam ondernemerschap delen we met de ASN Bank. Zij hebben er zelfs een heuse wedstrijd aan gehangen: de ASN Bank Wereldprijs 2020. Elk jaar stromen de groene ideeën binnen, waarvan er slechts 1 de winnaar kan zijn. Dit jaar ging start-up DeWarmte met de trofee (van €25.000) naar huis. Een geweldige springplank om als merk de wereld te vergroenen.
Waarom de ASN Bank Wereldprijs 2020?
Zo veel mogelijk start-ups en duurzame merken proberen we een digitaal platform te geven. Alleen is er zoveel gaande op duurzaamheidsvlak dat het haast niet bij te houden is. Laat staan om het kaf van het koren te kunnen scheiden. Alweer 12 jaar geleden heeft de ASN Bank de Duurzaamheidpsrijs-competitie in het leven geroepen. Een uitdagend traject waarbij duurzame do-gooders van zich kunnen laten horen. En zien! Want zeker in een maatschappij waarin duurzame initiatieven in the rise zijn, is het nog niet zo makkelijk om de aandacht – en de portemonnee – van de consument voor je te winnen.
Ook dit jaar waren er maar liefst ruim 130 aanmeldingen, oftewel wereldverbeteraars met elk hun unieke idee om de wereld een stukje groener te maken. The lucky basterd van de ASN Bank Wereldprijs 2020 is start-up DeWarmte geworden. Om hen een flinke steun in de rug te geven, hebben ze €25.000,- gewonnen en veel publiciteit. Iets waar je zeker als beginnend eco brand voor tekent om je duurzame droom te kunnen verwezenlijken. Of nog beter, om de hele wereld mee te veroveren.
Winnaar ASN Bank Wereldprijs 2020: DeWarmte
DeWarmte staat voor duurzame energie voor iedereen, en dan bedoelen ze ook echt iedereen. “De huidige duurzame oplossingen zijn niet geschikt voor elke woning en hebben grote nadelen als geluidsoverlast of een zeer hoge investering. Het resultaat is dat grootschalige acceptatie van duurzame verwarming achterblijft. Dit is ernstig, want het realiseren van duurzame verwarming is een van de grootste uitdagingen in de energietransitie. Het gestelde doel is: alle woningen energie-neutraal in 2050. Dit betekent 640 woningen per dag. DeWarmte wil hier een grote bijdrage aan leveren, te beginnen met het dichten van het laatste isolatielek.”
Om dit te kunnen doen, hebben ze iets geniaals bedacht. Iets met ‘the power of simplicity.’ DeWarmte verwarmt je huis namelijk met de warmte dat via je doucheputje, gootsteen of de wasmachine wegstroomt. Ze winnen warmte terug uit het afvoerwater van huishoudens en zorg dat dit wordt opgeslagen. Eenmaal opgeslagen kan het – waar het anders verloren was gegaan – worden hergebruikt dankzij hun innovatieve HeatCycle, een alternatief van de waterpomp. Slimme koppen die Auke de Vries en Sander Wapperom. En met hun giga geldbedrag gaan ze starten om 10 huizen met hun circulaire warmte te verwarmen.
3 sustainable merken die ook in de prijzen vielen
Naast de bekroonde #1 waren er nog een paar duurzame start-ups die welverdiend in de spotlights werden gezet. Merken die je zeker beter wil leren kennen, echt!
#1: Kumasi Drinks
Omdat er maar 1 de winnaar kan zijn…Kumasi Drinks greep net naast de hoofdprijs. Met verve zijn ze tweede geworden. Mocht je niet eerder van ze hebben gehoord (ze liggen hopelijk per 2021 in de winkel). Dit merk maakt heerlijk fruitige soda’s en sappen van het vruchtvlees van de cacaovrucht. Een restproduct waar normaal gesproken niet veel mee gebeurd. Vaak belandt het op de afvalberg. Dat moest anders, dachten de briljante breinen Lars Gierveld, Linda Klunder en Rogier Power. Zij zorgen er met hun duurzame initiatief voor dat cacaoboeren extra inkomsten krijgen door de verkoop van hun vruchtvlees. Kijk, zo kan je elkaar en de wereld op een simpele manier een handje helpen.
#2: Forest Wool
Nog een supermooi, innovatief initiatief dat in de prijzen is gevallen, is Forest Wool. Zij hebben een wel heel duurzaam textiel ontworpen, namelijk van dennennaalden. Precies, die van je kerstboom. Materiaalontwerper Tamara Orjola zag dat dennennaalden een afvalproduct van de houtindustrie was. Waarom daar niet iets vernuftigs mee doen? En zo bedacht zij haar nieuwe textieltype. Ze extraheert vezels uit dennennaalden en omdat er geen landbouwgrond en water nodig zijn voor de productie, is het een op-en-top duurzaam alternatief van het meer milieuvervuilende katoen.
#3: FALAFVAL
En tot slot, de publieksprijs ASN Bank Wereldprijs 2020 is uitgereikt aan FALAFVAL. En da’s niet zo gek. Wat ze doen: ‘FALAFVAL maakt falafel van groente-
De finale van ASN Bank Wereldprijs 2020 terugkijken? Ga er lekker voor zitten en geniet van alle duurzame goedzakken die ons land rijk is!
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over groene merken en producten houden, geef mij liever tweemaandelijks een bups green goodies op m’n deurmat!’ Dat kan. Member van ZustainaBox worden doe je hier. Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van Querien’s Premium of Regular Box tot Kerstpakketten, O&N-BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.
Photo credit: ASN Bank