Wie van een boterham beleggen met biologische notenpasta houdt, kent ze ongetwijfeld: Horizon natuurvoeding. Deze makers zijn nuts about nuts. Al 45 jaar. Doen ze goed! We hingen aan de lijn met Koen (directeur) en Klaas (sales Benelux & marketing) om het te hebben over hun smeersels, duurzame mindset en tips voor startende groendoeners. ‘We mogen trots zijn op ons bedrijf!’
Er was eens…Horizon natuurvoeding
First things first, we begonnen het gesprek over de uitspraak van ‘Horizon natuurvoeding’. Want op z’n Engels of z’n Nederlands? Als oer-Hollandse ondernemers houden ze het lekker bij de eigen moedertaal. Hebben we dat deel gecoverd. Door naar hoe het ooit allemaal is begonnen. “We zijn een traditionele, donkergroene organisatie dat al bijna een halve eeuw (lees: 45 jaar) bestaat”, aldus Koen.
Klaas vertelt hoe het allemaal in de jaren ’70 in een studentenkamer is begonnen. “Founder Gaston begon in zijn kamer met het afvullen van witte tahin die hij midden in de hippietijd op markten verkocht. Vanaf het eerste moment ging hij voor een goed, lekker en duurzaam product zonder poespas. Op een gegeven moment sloeg dit aan.”
Koen vult aan: “Het bedrijf is heel organisch gegroeid. Eigenlijk doen we dus al best lang mee en dat tot voor kort zonder ook maar iets aan marketing te doen. De notenpasta’s verkochten zichzelf, vanwege de focus op kwaliteit en smaak, het 100% biologische karakter en het weglaten van toevoegingen. Dit is wat we al die tijd hebben gedaan. Nu, jaren later, willen we dit mooie verhaal meer naar de bühne brengen.” “Er zit veel muziek in Horizon natuurvoeding“, aldus Klaas. “Nu we de volgende slag gaan maken, zijn we heel benieuwd waar het ons gaat brengen.”
Meer dan gevoel voor smaak
Net zo belangrijk als de smaak van de Horizon notenpasta’s zijn de ingrediënten. “We zijn in de hele keten betrokken”, vertelt Koen. “Van alle noten is bijvoorbeeld bekend waar ze groeien en welke handen ze hebben geplukt. En dankzij 45+ jaar kennis en ervaring weten we precies welke noten het lekkerst zijn. Zo krijg jij de beste notenpasta’s van 100% amandelen, cashews of andere noten(mixen) aan de keukentafel, en plukken de boeren er ook de vruchten van.”
Klaas wil daar nog iets meer over kwijt. “We roosteren en malen de noten & zaden tot notenpasta’s in huis. Van suikers of andere nonsense blijven we ver weg. We produceren zo min mogelijk afval, reduceren onze plastics en verkopen de pasta’s in glazen potten.” Koen: “We maken dus al veel bewuste keuzes, volgen de trends en op het moment dat er betere alternatieven zijn, zal Horizon natuurvoeding de eerste zijn om de switch te maken.”
Notenpasta’s voor duurzame doelgroep
Je moet weten dat Horizon hartje hippietijd is gelanceerd. In die tijd was natuurlijke voeding voor een select clubje een interessante keuze. Zijn de notenpasta-makers er sindsdien vooral een koopkeuze van de donkergroene consument? “We hebben een sterke verbinding met deze doelgroep”, vertelt Koen. “Echter, we zien de laatste jaren ook een andere groep opkomen, de lichtgroene consument. De eerste koopt de voeding vanuit het bio-principe, de tweede vanuit gezondheidsoverweging. Voor ons zit de uitdaging ‘m erin om de aankomende jaren ook meer verbinding met de tweede groep te maken. We zijn er al mee bezig, maar om heel eerlijk te zijn, zullen er nog wel stappen gemaakt moeten worden.”
Klaas voegt toe dat er in de beginperiode van Horizon nog geen eens een bio-certificering was. “Gaston heeft zijn eigen project opgezet, zelf onderzoek naar pesticiden gedaan et cetera. Dit om je een idee te geven hoe anders de markt destijds was.”
Op de vraag of de medewerkers net zo donkergroen als de consumenten zijn, antwoordt hij: “Zeker weten, maar veel medewerkers zijn ook lichtgroen of niet-groen. Dat is helemaal oké. Neemt niet weg dat we wel veel aandacht voor duurzaamheid hebben. Alle producten in het assortiment van Horizon Natuurvoeding zijn 100% biologisch. Hierin doet het bedrijf geen concessies.”
VEGAN BROODBELEG: 10 TIPS HOE JIJ JE BAMMETJES LEKKER GROEN BELEGT
Van A t/m Noten
Noten uit Nederland, je zal de eerste zijn die ze in ons land ziet groeien. Hoe gaan ze te werk en waar halen ze hun noten vandaan?
Klaas: “Wat voor Horizon natuurvoeding heel belangrijk is, is dat we in al die jaren handel met dezelfde leveranciers met wie we in het begin ook al werkten. Zo komen de hazelnoten bijvoorbeeld nog altijd van dezelfde leverancier en bouwen we lange, sterke relatie op (we bezoeken onze projecten regelmatig), zodat we precies weten wat we aan elkaar hebben. Natuurlijk hoort het onderhandelen over de prijs erbij, maar dat staat voor ons niet bovenaan. Ons doel is om een smakelijk product te leveren waaraan iedereen in de keten een fatsoenlijke boterham verdient.”
Hij vervolgt met het feit dat er wel een uitdaging ligt om noten en zaden nog lokaler in te kopen. “We zien dat die vraag groeit. Feit is dat we afhankelijk zijn van het klimaat, noten en zaden zijn simpelweg niet overal te telen. Inmiddels is Horizon natuurvoeding een middelgroot bedrijf met veel kennis en ervaring. Het zou mooi zijn als we hier een actievere (kartrekkers)rol in zouden kunnen nemen.”
Koen vult zijn collega aan: “Wie het potje pindakaas of notenpasta in z’n winkelmandje zet, is degene die de prijs betaalt, niet de boeren of tussenhandelaren. Dat is voor ons niet het spel. Het dubbeltje meer of minder daar verkopen wij niet minder pindakaas om.”
Groenheid-blijheid binnenshuis
Heel mooi om te zien hoe de Horizon’ers het groen aandoen, maar hoe duurzaam zijn K&K eigenlijk thuis? “Ik ben geen donkergroene, maar lichtgroene consument”, vertelt Koen. “Ik vlieg wel, rijd ook auto, maar ik fiets en wandel nog veel meer. Wat ik alleen echt niet meer doe, is zes keer per jaar de wereld over vliegen. Voor Horizon natuurvoeding bezoek ik natuurlijk wel de projecten, maar dan probeer ik zakelijk en privé zoveel mogelijk te combineren.”
En Klaas? “Ik leef redelijk duurzaam. We hebben een warmtepomp, ik probeer over het algemeen gezond te eten, kook met zo min mogelijk pakjes en zakjes te koken, en elke ochtend sta ik op met een bak yoghurt en lepel amandelpasta. Aan de andere kant kleur ik – hoe belangrijk ik gezonde, natuurlijke voeding ook vind – ook wel buiten de lijntjes, want ik eet net zo goed wel eens een biefstukje.”
Tips nieuwe groene generatie
Horizon natuurvoeding loopt al een flinke tijd mee, dus als geen ander hebben ze vast wijze raad voor beginnende ondernemers in de groene sector. “Uiteraard moet er geld worden verdiend, maar het is wat mij betreft niet zo snel mogelijk de tent leegroven”, zegt Koen. “Dit zou ik graag aan de toekomstige groene ondernemer willen meegeven. Neem de tijd en heb niet als doel om zo snel mogelijk in een luxe bak te rijden. Het is eigenlijk net een suikershot: het is maar even leuk, maar het is heel relatief. En tweede tip: zoek naar de investeerders die meer idealen hebben dan de hoogst mogelijke dividenduitkering.”
OOK LEUK: DE BESTE MOESTUIN IDEEËN OM UIT EIGEN TUIN TE ETEN