Lemonaid en ChariTea, story in a bottle
Lemonaid en ChariTea. Geboren en getogen in 2008 om een kleine bijdrage voor een betere, eerlijkere wereld te leveren. Kindje van drie vrienden. De banen werden – met liefde – opgezegd, en in Hamburg ging het maken van eigen dorstlessers van start. Gewoon vanuit de eigen keuken. Limoenen persen, thee zetten, proeven, finetunen. Een trial-and-error proces dat al snel naar meer smaakte. Voor de founders en consumenten. Idyllisch hoor dat vanuit de eigen keuken fairtrade frisdranken maken, maar al snel groeide Lemonaid en ChariTea uit d’r voegen. Het was tijd om het productiestokje over te dragen. Niet erg. Sinds 2009 worden de sappies daarom in een klein biologisch bedrijf in Duitsland gefabriceerd. Yes, met net zo veel liefde!
Dat het zo snel een succes werd, was geen verrassing als je weet welk verhaal er achter de frisdranken en ijsthee’s schuil gaat. Eerst de inhoud. Less is more. Want ja, zo doen frisdrank verkopers het wereldwijd ook. Van stands op de stoep tot op het strand. Geen kunstmatige smaakstoffen of andere toevoegingen. Just passion. And fruit. Puur sap (of pure thee), snufje suiker en bubbeltjes water. En daarbij zijn alle ingrediënten fairtrade. Wel zo lekker, wel zo eerlijk voor de hardwerkende boeren. Jaarlijks pakt een crew van Lemonaid en ChariTea hun backpack om de impact van hun werk met eigen ogen te zien. Op labels en keurmerken alleen wordt niet vertrouwd. So far, so delicious.
Het wordt nóg lekkerder. Lemonaid en ChariTea zijn er namelijk, zoals ze zelf zeggen: “For those who search for meaning and purpose when drinking.” Moeten we even uitleggen. Wat het is, is dat de biologische ingrediënten uit landen als Paraquay, Zuid-Afrika, India, Rwanda, Mexico en Sri Lanka worden gehaald. Alle boeren krijgen een eerlijke vergoeding voor hun werk. En daarbij wordt een deel van de opbrengsten van de fairtrade frisdranken in sociale projecten gestopt. Om het proces van sociale verandering op gang te brengen en vorm te geven waar ze dat hard kunnen gebruiken. Net dat extra steuntje in de rug. Dat extra zetje. Met elke verkochte fles verander je zo de wereld een stukje mee.
Lemonaid & ChariTea Foundation
Nog even over waar we het zo net over hadden. “…een deel van de opbrengsten van de fairtrade frisdranken wordt in sociale projecten gestopt.” Jazeker! Voor elke verkochte fles gaat 5 cent in de spaarpot van de Lemonaid & ChariTea Foundation. Een non-profit spaarvarken dat sinds januari 2010 met €4.000.000 is gevuld. Geld dat naar een variëteit aan lokale initiatieven in landen gaat waar de biologische ingrediënten fairtrade vandaan worden gehaald.
Projecten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika (momenteel staat de teller op maar liefst 23 projecten), waarmee keihard wordt gewerkt aan structurele verbetering van de sociale, economische en ecologische situatie. Hoofddoel: “Elk mens toegang bieden tot een onafhankelijk en duurzaam bestaan.”
Lemonaid en ChariTea, een regenboog aan smaken
Meet the family. Je hebt Lemonaid en ChariTea. Lemonaid is het fairtrade, biologische en minder zoete antwoord op de ongezonde bups frisdranken. Geen kleur-, geur- en smaakstoffen. Geen chemische bullsh*t. Puur sap met een klein zoetje, that’s all. Alsof je ‘m zelf thuis hebt gemaakt! Limoen. Passievrucht. Bloedsinaasappel. Gember. Stuk voor stuk fairtrade frisdranken waarin de natuurlijke ingrediënten het voor het zeggen hebben.
En dan is daar nog zuslief ChariTea. Eén die ook voor goud gaat. Ook voor deze grand dame geldt het credo “less is more and more delicious.” Vers gezette bladthee met vleug fairtrade. Niets meer, niets minder. Je wil de smaken weten? Zwarte thee met citroen. Groene thee met gember. Rooibosthee met passievrucht. En mate-thee met citroen en sinaasappel. Fairtrade, biologisch en voor elke verkochte fles gaan er moneys richting de Lemonaid & ChariTea Foundation spaarpot.
Voordelen van Lemonaid en ChariTea
Ze hebben – tussen de regels door – de revue al gepasseerd, de BIG pluspunten van Lemonaid en ChariTea.
- 100% fairtrade. 100% biologisch
- Volledig vegan
- Geen toevoegingen, no nonsense
- Minimaal gezoet met rietsuiker, ijsthee met agave of honing
- Voor elke verkochte fairtrade frisdrank gaat €0,05 naar de Lemonaid en Charitea Foundation
- Supporten upcycling initiatieven
- …en heel lekker!
Cheers to…upcycling!
Het doldwaze frisdrankavontuur van Lemonaid en ChariTea begint bij – precies – de duurzame dorstlessers. Ze doen er alles aan om ze zo planet & people proof te maken. Die sustainable – social bril zetten ze ook op bij het maken van lessismore promo materiaal. Want ja, de fairtrade frisdranken moeten ook aan de man (en vrouw) worden gebracht. Wat ze doen: tijdens een workshop in Hamburg gaan medewerkers met een afstand tot de maatschappij aan de knip en plak.
En, en, en, ze stimuleren ook upcycling. Iets ‘ouds’ een tweede kans geven. Is je glazen fles Lemonaid of ChariTea op? Vul ‘m met douchegel, olijfolie of zeep, tuut erop en gaan. Kijk dan, te leuk dit. Inspiratie vind je in blog van Lemonaid en ChariTea over upcycling of bekijk de video. Jongens, goed bezig!
NEW // NEW // NEW
Nieuwtjes zijn er om gedeeld te worden. ChariTea komt namelijk later dit jaar ook met twee sugar free ijstheesmaken. Niets, nada, niks geen suikers. Ondanks dat er in de huidige exemplaren slechts een scheutje agave of honing zit, willen ze ook suikervrije versies lanceren. Wanneer de launch is, is nog een vraagteken. Streven is rond de zomer, maar het is sterk afhankelijk van iets met ‘virus’ en ‘alles in de war schoppen.’ Voorproefje please? Vind je hier.
Waar is Lemonaid en ChariTea te koop?
Zo’n sustainable story maakt dorstig hè? Tijd om de beurs te trekken. Lemonaid en ChariTea koop je o.a. in de horeca (duimen dat ze snel weer ‘los’ mogen), delicatessen- en bio shops (zoals EkoPlaza). Al nippend help je de wereld een stukje eerlijker, mooier en duurzamer worden. Drink mee naar een betere wereld. Proost!
Member worden? Dat kan!
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over groene merken en producten houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.’ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. €4,99 p.m). Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van Querien’s Premium of Regular Box tot BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.