Gek op kauwgom alleen niet op waar het van is gemaakt? BenBits feels you! Dit merk (born and raised in 1970, even op een laag pitje gestaan, en sinds een tijdje gaan ze weer volle vaart vooruit) heeft de plakfactor. De makers zijn voorvechters van een nieuwe generatie kauwgom, die van de plasticvrije verfrissers met 100% natuurlijke ingrediënten. We spraken met CEO Milan over waar BenBits voor staat, waarom plasticvrij zo’n ding voor hen is én hoe duurzaam hij zelf eigenlijk is. Let’s join the club, join the gum revolution!
Wie is Milan en wat doet BenBits?
Sommige mensen zijn voor het avontuur in de wieg gelegd. Neem de jonge, ambitieuze Milan Dontje (26), CEO van BenBits. “Sinds 8 maanden ben ik algemeen directeur van BenBits, een rol die via-via op mijn pad is gekomen. Meteen vond ik het een heel gaaf merk, waarmee een mooie verandering in de kauwgommarkt in gang kan worden gezet. BenBits is natuurlijke kauwgom waar geen plastic of andere rotzooi – wat vaak zat nog het geval is – in is verstopt. De propositie is anders dan andere merken uit kauwgomland plus het streven is helemaal van deze tijd. Zo ben ik in de wereld van natuurlijke kauwgom gerold.”
Toegegeven, Milan heeft lange tijd weinig tot niets met duurzaamheid gedaan, totdat hij bij BenBits aan de slag ging. Daar zag hij dat het anders kon en moest. “Eigenlijk kan je BenBits als een win-win zien: (1) het is een gat in de markt door met natuurlijke kauwgom te komen en (2) tegelijkertijd doe je iets goeds voor mens en milieu.”
Hoe kijk je aan tegen de noodzaak van duurzaamheid en de rol van BenBits?
“We leven in een wereld waarin het ons zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt en we in een snel tempo leven. Alles draait om gemak en geld verdienen. Bij BenBits gaan we terug naar hoe het vroeger was, waarbij we het stuk duurzaamheid heel belangrijk vinden. Grote corporaties vinden het lastig om in te moeten leveren op hun marges, waardoor ze het niet interessant vinden om er iets mee te doen. Ik ben juist van mening dat als je een beetje verandering kan brengen, je ervoor moet gaan. En als je daarbij een mooi product in de markt kan zetten, dan is dat dubbele winst.”
Daarbij was BenBits één van de kartrekkers van suikervrije kauwgom. Inmiddels is 99% van de kauwgommerken suikervrij. Het liefst willen we dit riedeltje opnieuw voor elkaar boksen, maar dan voor natuurlijke kauwgom. Momenteel is BenBits tot één van de grotere spelers van natuurlijke kauwgom, wat ons de voorbeeldrol geeft om ook de grote jongens van plastic kauwgom als Mentos, Sportlife en Stimorol voor kauwgom van natuurlijke ingrediënten te enthousiasmeren.”
Goed om te weten: Nu is kauwgom vanwege haar grootte niet gelijk het product waar je aan denkt als je wil vergroenen. En wil plasticminderen. Welnu, dit ogenschijnlijk kleine plakkerige spul blijkt op de wereldranglijst op plek 2 van meest voorkomende zwerfafval te staan. In totaal gaat het om 100.000 ton kauwgom in de openlucht per jaar. O zo onschuldig ogend, maar ondertussen moest je eens weten (weet je nu dus).
Waarin is BenBits anders dan andere kauwgommerken?
BenBits houdt van de natuur. Wij ook, én van BenBits. Daarom ook dit betoog voor de allereerste plasticvrije kauwgommakers van Nederland (Heerhugowaard is waar het gebeurt). Ze gaan back to basics om het aantal (micro)plastics in onze omgeving te verminderen. Zo werken ze, net als de Indianen deden, exclusief met een plantaardige gombasis. Voor minder doen ze het niet.
“De kern van de kauwgom is gom. Bij 95% van alle kauwgom is die gom van synthetische aard. Wat we bij BenBits anders doen, is dat we natuurlijke gom gebruiken. Terug naar hoe het ooit is bedacht. Bits of nature!”
De duurzaam geteelde, natuurlijke gom halen ze van de Chicozapoteboom uit Mexico (daar hebben ze zo hun Chiclero’s voor die tot wel 30 meter hoog klimmen in return for een eerlijk loon). “Nadat er een inkeping in de barst wordt gemaakt, stroomt er de gomvloeistof ‘Chicle’ uit. Bij BenBits gebruiken we die puur natuurlijke gombasis dat regelrecht uit de boom komt, waaraan we pure smaakstoffen toevoegen.”
Of voorgaande niet schadelijk is voor de bomen? Valt reuze mee, omdat er maar eens in de 5 à 7 jaar wordt geoogst. Plus de Chicozapotebomen worden vanwege hun waarde niet gekapt, zoals in Midden- en Zuid-Amerika vaak wel het geval is.
Cacao-, koffie-, thee- en nu ook gomplantages. Over die eerste drie wordt altijd veel gediscussieerd: hoe fairtrade is het? Is boomkap voor plantages nodig? Maar hoe zit dat met gom?
“Zoals gezegd, om de gom te winnen, wordt er een klein kruisje in de barst van de boom gesneden waar de sappen uitkomen. Na een periode van zo’n 5 à 7 jaar is dit geheeld. Pas daarna wordt er wederom een beroep op de boom gedaan. Op dit moment bevinden we ons op een punt dat we met zijn allen wel kijken waar we meer ‘gombomen’ kunnen planten, anders gaan we nooit de wereldbevolking kunnen bevoorraden.”
Milan haalt het verhaal van zijn vader aan die jarenlang zijn eigen chocoladefabriek heeft gerund en een productiebedrijf in Vietnam heeft gehad. “Toen ik bij BenBits begon, gaf hij gelijk het advies dat alle boeren goed betaald moeten worden én moest ik weten dat ze zich nooit in één type plantage vastbijten. Ze laten altijd meerdere dingen naast elkaar groeien. Vandaar ook dat we met BenBits nu aan het kijken zijn of Vietnamese boeren geïnteresseerd zijn om tussen hun plantages enkele gombomen te planten. Dan heb je een win-win voor de boeren en een win voor ons.
Het is één van onze ambities om op een gegeven moment onze eigen gomplantage te hebben, zodat we de controle over het proces kunnen behouden en we BenBits nog een stukje duurzamer kunnen maken.” Bonus: zo dragen ze ook hun steentje aan CO2-opname bij.
Hebben jullie naast de duurzame kauwgom en de plasticvrije verpakkingen nog andere ambities?
“Zeker! Momenteel zijn we bezig met de certificatie van B Corp, een gerenommeerde organisatie die zich bezighoudt met o.a. CO2-reductie, waterverspilling en gelijkheid. Neem ons productieproces, daar is bijna geen plastic te vinden op de vuilniszakken en de zakken waar de producten zelf in worden vervoerd (maar die recyclen we weer) na dan. Op elk bedrijfsvlak proberen we het verschil te maken. Hopelijk mogen we daar binnenkort het mooie B Corp-label aan toevoegen.”
Om B Corp te worden, dien je een 200 vragen tellende vragenlijst in te vullen. Wat was voor Milan een eye-opener uit de vragenlijst? “Wat ik een interessante vond, was het thema ‘gelijkheid.’ Ik vind het ongelooflijk dat er vaak nog geen sprake van gelijkheid is. Het is geen vanzelfsprekendheid. Dit heeft ons doen beseffen dat we bij onze leveranciers schriftelijk duidelijkheid over onder andere eerlijke beloning willen hebben.”
Terug naar het plastic. BenBits heeft een plasticvrije oplossing, vertel!
“Toen ik voor deze functie werd benaderd, zat de plasticvrije kauwgom in een drukstrip dat vol, je raadt het al, met plastic zit. Dat rijmt niet met elkaar. Dit was dan ook één van de eerste dingen die we hebben veranderd toen we BenBits opnieuw in de markt gingen zetten. Zodoende zijn we met behulp van onderzoeken van The Plastic Soup Foundation gaan kijken naar een volledig plasticvrije verpakking.
Waar de meeste concurrenten voor karton kiezen – wat ik ook zeker toejuich -, kiezen we bij BenBits voor een composteerbare verpakking. We gaan next level, iets wat beter bij ons product past en beter is voor de wereld. In de wereld van zoetwaren wordt gewoon zo ontzettend veel plastic gebruikt dat helemaal niet nodig is. Oké, je moet extra marge voor de verpakking inleveren, maar dat moet wat mij betreft producenten niet tegenhouden. Als je genoeg verkoopt en een gezond bedrijf runt, kan je er alsnog goed van rondkomen en ondertussen de wereld helpen. De twee kunnen naast elkaar bestaan. Het is niet óf óf.”
Ik moet wel bekennen dat er om ons multipack wel een kartonnetje zit, iets waar helaas nog bomen voor gekapt moeten worden. We zitten nu in een transitie wat we met onze (composteerbare) verpakkingen moeten doen. Sowieso is minderen met verpakkingen iets waar we graag aan meedoen. Heel interessant om alle ontwikkelingen in de gaten te houden, alleen bestaan er ook nog veel vragen. Is een composteerbare verpakking bijvoorbeeld wel beter voor de wereld?
Bij BenBits zijn we ervan overtuigd dat dat zo is. We gaan de goede kant op, alleen is ook dit nog niet ultiem. Vandaar ook dat we blijven opletten wat er op verpakkingsvlak gebeurt, zodat we op verbeteringen kunnen inspelen. Kortom: we weten het met zijn allen nog niet, maar we houden onze ogen open.”
Zou je kunnen uitleggen waarom het plasticvrije karakter zo belangrijk voor BenBits is?
Mensen spugen kauwgom alsnog op straat. Het blijft afval. Alleen is traditionele kauwgom zeker iets anders dan duurzame kauwgom. “Claimen mogen we het volgende (nog) niet, maar een reguliere kauwgom kost zo’n 25 jaar, voordat de natuur het heeft verteerd. En daarna blijven de micro- en nanoplastics nog over. Iets wat we als mens bij het eten van dergelijke kauwgom ook binnenkrijgen. Gooi je BenBits kauwgom op de grond, dan breekt het eerst in zijn totaliteit af. Er blijven geen micro- en nanoplastics achter (die zitten er simpelweg niet in, hah) en daarbij gaat het proces veel sneller.”
Moeten we sowieso niet stoppen met het eten van kauwgom?
“Dat denk ik niet! Het is en blijft een verfrisser die goed is voor tanden, ons concentratievermogen en om eventuele trek te stillen. Wat ik wel vind, is dat we moeten stoppen met de traditionele kauwgom. Als je een mooie natuurlijke kauwgom hebt, dan is het prima voor de wereld. Het breekt netjes af en het is niet ongezond voor je lichaam.”
Hoe duurzaam ben je in je dagelijkse leven bezig?
Het leuke van Milan zijn avontuur is dat hij in eerste instantie weinig met duurzaamheid deed. Door BenBits is dat balletje gaan rollen. “Sinds ik bij BenBits ben gekomen, is er privé echt wel iets veranderd. Ik was altijd al voorstander van biologisch eten en duurzame producten, maar door mijn werk ben ik mij meer bewust geworden van de impact die bepaalde spullen en dagelijkse acties hebben. En ook toen vrienden en vriendinnen bijvoorbeeld vega(n) werden, ben ik meer in die hoek gedoken. In plaats van dat ik dagelijks vis of vlees eet, eet ik tegenwoordig veel vaker vegetarisch.
Verder ben ik nooit fan van plastic drinkflessen geweest. Ik heb mijn eigen BenBits waterfles van rietsuiker. Dus hier en daar komt bij mij ook meer en meer het besef. Maar ook al koop je vega of dat soort dingen, dan nog zie je vaak plastic, dus dat is ook nog een ding. Zo probeer ik een klein beetje mijn bijdrage te leveren.”
Doordat Milan met de dag een beter oog voor duurzaamheid krijgt, ziet hij ook veel mogelijkheden voor de toekomst. “Er is ongelooflijk veel zoetwaar in plastic verpakt. Ook daar zie ik kansen. Grote bedrijven willen de boel de boel laten, omdat ze dan marges mislopen, waardoor het juist voor mij deuren opent. Wie weet wat de toekomst brengt!”
Welke tips heb je voor startende ondernemers die iets met duurzaamheid willen doen?
“Voor de nieuwe generatie, waar ik ook onder val, zie ik duurzaamheid als een kans. De corporates zijn zo groot geworden, dat we niet nog een keer een Coca Cola op de markt kunnen brengen. Het is een te grote speler om tegenop te boksen, maar we kunnen wel met een duurzame versie in de markt van cola ons entree maken. In mijn ogen is dit de kans om stapsgewijs als ondernemer groot te worden. Tip voor mijn generatie: kijk naar een product dat je interessant vindt en bedenk daar een duurzame variant voor. Nogmaals, de corporates zijn niet zo flexibel als de kleine jongens.
Wat betreft mijn learnings: ook ik ben nog volop aan het leren. Wees vooral niet bang en denk niet dat alles in één keer perfect moet gaan. Het voordeel als jonge ondernemer van een nieuw product is dat je meerdere kansen bij retailers en consumenten krijgt. Die eersten lijken heel machtig, en dat zijn ze ook, maar ze geven je de tijd om je product beter te positioneren. Door het proces heen, leer je je product verbeteren. Een mooi proces!
En als laatste tip wil ik meegeven dat netwerken erg kan helpen. Met zoveel mogelijk mensen praat ik over BenBits en mijn situatie, want er zijn veel ondernemers die dit ‘trucje’ al eens met een ander product hebben gedaan. Ze kunnen je helpen. Probeer je netwerk zo groot mogelijk te maken. De oudere generatie zit te popelen om jongere generaties te adviseren.”
BenBits is terrein in het kauwgomrek aan het winnen. Kan niet lang duren of meer winkels willen letterlijk en figuurlijk hun assortiment met deze plasticvrije kauwgom verfrissen. Je koopt de palmolie vrije kauwgom van BenBits o.a. bij Holland & Barrett, AH, Jumbo of in de ZustainaStore
Meer informatie over de duurzame kauwgom van BenBits
We kunnen nog uren met je over BenBits bijkletsen. Doen we niet. Nou ja, nog één lijstje met voordelen dan, zodat ze jou ook inp(l)akken:
Wat zijn de voordelen van de plasticvrije kauwgom van BenBits?
BenBits is terug van weggeweest, en hoé! Ze willen de wereld vertellen dat kauwgom kauwen veel lekkerder is als de plastics door natuurlijke ingrediënten worden vervangen. BB (voor vrienden en fans) zou BB niet zijn als ze niet meer uit de kauwgomkast zouden halen. Zo gezegd, zo gedaan:
- 100% natuurlijk, 0% plastics (nee nee, dus ook geen verdachte witmaker als E171)
- Vrij van aspartaam
- Suikervrij
- Vegan
- Geen synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen
- Biologisch afbreekbare kauwgom
- Composteerbare verpakking
- Partner van The Plastic Soup Foundation (twee zielen, één missie: plasticvervuiling tegengaan)
Op zoek naar meer palmolievrije producten? Surf naar ons assortiment
Member worden? Dat kan!
Heb je zoiets van: ‘ik wil het niet alleen bij informatie over BenBits houden, stuur mij liever tweemaandelijks een verrassingskit vol green goodies.’ Doen we! Member van ZustainaBox worden doe je hier (al v.a. €49,99 per jaar, net iets meer dan €4,- per maand). Als member krijg je met je persoonlijke kortingscode altijd 20% korting in onze ZustainaStore.
Daarnaast kan je natuurlijk ook (zakelijk) losse boxen kopen. Voor jezelf, vrienden, familie, collega’s of medewerkers. De keuze is reuze: van de Sweet Dreams Box (L / XL) tot BorrelBoxen en eco-relatiegeschenken.
Photo credit: BenBits