Voor veel werknemers is het krijgen van een kerstpakket nog steeds een belangrijk moment. Hoewel de traditionele kerstpakketten plaats hebben gemaakt voor moderne varianten als cadeaubonnen en flessen wijn, is het gebaar nog steeds van groot belang.
In dit artikel bespreken we waarom het geven van een kerstpakket ook tegenwoordig nog relevant is. Zet het kerstpakket of relatiegeschenk strategisch in, en maximaliseer de loyaliteit en waardering bij je werknemers.ย
De traditie van het kerstpakket
Het kerstpakket stamt al uit de negentiende eeuw, en is van ouds uit bedoeld om werknemers iets speciaals mee te geven voor tijdens de kerstdagen. Hiermee uitte de werkgever zijn waardering en dank voor de verrichte arbeid. Hoewel de kerstpakketten er tegenwoordig anders uitzien, wordt de gedachte van waardering en dankbaarheid hier nog steeds mee uitgedragen.ย
Waardering en persoonlijke aandacht
Volgens arbeids- en organisatiepsycholoog Tosca Gort zorgt het kerstpakket ervoor dat mensen zich gewaardeerd voelen. Een belangrijk element hierbij is persoonlijke aandacht. Hoe meer er uit het pakket blijkt dat deze is gekocht met de persoon in kwestie in gedachten, hoe meer dit psychologisch gezien positieve impact maakt. Om deze reden is de waarde van het cadeau ook niet het belangrijkste. Het beste cadeau straalt uit dat erover nagedacht is, en de werkgever er moeite voor heeft gedaan.
Onverwachte cadeaus
Arbeidspsycholoog Erik Bijleveld geeft nog een ander argument voor het belang van kerstpakketten. Hij legt uit dat het beloningssysteem in het brein sterk reageert op waardevolle uitkomsten. Hij voegt hieraan toe dat dit effect extra sterk is wanneer de uitkomsten onverwacht zijn. Bij een kerstcadeau weet de werknemer nooit exact wat er gegeven zal worden, waardoor werknemers vaak uitkijken naar dit cadeau.ย
Het belang van storytelling
Ook storytelling zorgt ervoor dat het positieve psychologische effect van een kerstpakket toeneemt. En hier is een goede reden voor. Een goed verhaal blijft namelijk hangen. Bij het opslaan van informatie zoeken onze hersenen naar een zinvol causaal verband. Hierdoor wordt het makkelijker om de informatie te onthouden. Dit zorgt ervoor dat mensen zich het kerstpakket langer kunnen herinneren, wat weer goed is voor de loyaliteit.ย
Kerstborrels en winterbarbecues
Om het psychologische effect van het kerstpakket te versterken wordt de uitreiking ervan tegenwoordig ook tot speciaal moment verheven. Door het uitdelen van het kerstpakket te combineren met een feest of borrel, nemen de positieve associaties toe. Het gevoel van waardering wordt op deze manier nog eens versterkt. Er zijn ook werkgevers die ervoor kiezen om het geven van cadeaus af te schaffen, en in plaats hiervan een uitje te organiseren. Ook hier gaat het weer om het gebaar. Bij ieder cadeau geldt dat de intentie van waardering duidelijk naar voren moet komen.ย
Het effect van het kerstpakket
Kortom, het effect van het uitdelen van de jaarlijkse kerstpakketten is groot! Kies het geschenk strategisch, maak het persoonlijk, en houd rekening met de setting. Zo optimaliseer je het positieve effect van het kerstcadeau en gaan je werknemers tevreden het nieuwe jaar in!
Op zoek naar een origineel kerstpakket? Kijk dan eens naar een duurzaam cadeau! Bij Zustainabox helpen je een handje en hebben we alvast een selectie duurzame producten gemaakt. Zo verras je jouw werknemers met een uniek cadeau.ย